הורמונים מושפעים מלחצים

אני סובלת מווסת כבדה וארוכה מהרגיל. האם זה בגלל הלחץ מהמלחמה או הגיל?

איך מבדילים בין דימום כבד על רקע טרום גיל המעבר, לבין דימום ללא רקע הורמונלי ברור, ומה הטיפולים שמסייעים בהפחתת הזרימה

פורסם:
אני בת 44 ולאחרונה הווסת שלי כבדה וארוכה מהרגיל. היא נמשכת כמעט עשרה ימים, במקום חמישה־שישה ימים ברגיל. גם לפני שהתחילה המלחמה עברה עליי תקופה לחוצה מבחינה נפשית. אני תוהה אם בעיה שכזו קשורה ללחץ או לגיל. חשבתי שבגילי הדימומים דווקא יפחתו.
ד"ר שלומית שדמון עונה: יש להבדיל בין דימום כבד על רקע טרום גיל המעבר, לאותו דימום כבד ללא רקע הורמונלי ברור.
גיל המעבר הממוצע נע בין 45 ל־55. כשנה עד שלוש שנים לפני כן, הווסת מתחילה להשתבש.
לרוב יהיו איחורים בקבלת הווסת - של שבוע עד חודש או אף חודש וחצי - כשהם מלווים בדימומים שונים מהרגיל, כבדים וממושכים או דווקא קצרים. לא ציינת זאת, אך אם יש אי־סדירות ואולי גם סימנים כמו גלי חום, עצבנות והזעות לילה, את כנראה לקראת גיל הפסקת המחזור.
בנוסף, גם לחץ נפשי עלול להשפיע על הגוף. מערכות הגוף מגיבות ללחץ, משתבשות ויוצרות בעיות עיכול, כאבי ראש, קשיי שינה, דופק מוגבר ולחץ דם גבוה, וכן ההורמונים מושפעים מלחצים.
גם מחזור הווסת עלול להשתבש, להיעלם, להיחלש או להתגבר. דימום חזק מהרגיל וכמויות דם גדולות הם חלק מתופעות הסטרס של נפש וגוף.
אם הווסת כבדה וממושכת אך סדירה (וזכרי, סופרים מיום הדימום הראשון עד יום הדימום הראשון של הווסת הבאה), יש לחפש סיבות אחרות לדימום הקשה. למשל, שרירנים ברחם או פוליפ רחמי.
בכל מקרה, לא משנה מהי הסיבה, הבעיה דורשת התייעצות רפואית. פני לרופא או רופאת הנשים שלך, כדי לבדוק את הרחם ולבצע בדיקות הורמונליות. כשתהיה אבחנה, יינתן טיפול בהתאם.
אחד הטיפולים הפופולריים הוא הורמונלי, בכדורים או בהתקן תוך רחמי המשחרר פרוגסטרון לחלל הרחם וגורם להידקקות הרירית ולירידה בכמות הדימום.
בינתיים, על מנת להקל על מצבך, הקפידי על שינה טובה, תזונה ראויה ופעילות גופנית סדירה. כלומר, חזרה לשגרה במלחמה, כולל עבודה ולימודים, כמה שניתן.
בנוסף, יש לבדוק מה ניתן לעשות בנוגע ללחצים האחרים שציינת שפוקדים אותך.
רצוי להימנע מצריכת מדיה, כמו למשל מצפיה בטלוויזיה ובעיקר בסרטוני מלחמה מלחיצים. וכמובן, לא להיות לבד: לשתף את בן הזוג, חברות ובני משפחה במצב וברגשות ולחפש משמעות באמצעות התנדבות, כתיבה, מוזיקה ואמנות.
  • ד"ר שלומית שדמון היא מנהלת המרפאה לשיקום ולטיפול מיני, המרכז הרפואי "לוינשטיין".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button