סבתא כוכבה לוי והנכדה שיר

סבתא, למה יש לך כל כך הרבה חפצים?

כוכבה לוי, זמרת לדינו ירושלמית ותיקה, ונכדתה שיר, מצטלמות יחד לסדרת הרשת "לשדוד את סבתא", על רקע בגדים ואינספור חפצים שכוכבה אוגרת במשך שנים. יחד, הן משוחחות על הצורך של סבתא למלא את החלל

פורסם:
ביקור בביתה של כוכבה לוי (76) בירושלים יכול להכות בהלם את כל מי שמכיר אותה רק כזמרת לדינו מוערכת. הבית דחוס ועמוס חפצים, בעיקר בגדים - כמה שהיא אוהבת בגדים, היא אומרת - עד כדי כך שקשה לעבור מחדר לחדר בלי לדרוך על כמה פריטים בדרך.
כוכבה ונכדתה שיר לוי (27) משתתפות בסדרת הרשת הדוקומנטרית "לשדוד את סבתא" (כאן דיגיטל), של היוצרות יעל לוטם, ליאורה יסלזון וטל ברדה, העוסקת בקשר המיוחד שנרקם בין סבתות לנכדותיהן ובהתמודדות עם ההזדקנות של הסבתות ועם הידיעה על הפרידה המתקרבת והבלתי נמנעת ביניהן. בסדרה משתתפות בין היתר גם הרקדנית והכוריאוגרפית רנה שינפלד ונכדתה איילה; זמרת החינות ברכה כהן עובדיה ונכדתה רינת, והצלמת והאמנית אלה ברק וסבתה עדה - כל פרק מוקדש לזוג אחר (כוכבה ושיר יעלו לרשת בשבוע הבא, ב־22 בפברואר).
בפרק בכיכובן של כוכבה ושיר, שיר מנסה לעזור לסבתה האהובה, שהיא אגרנית כפייתית, להיפטר לפחות מחלק מהדברים שדחוקים בביתה. היא מסבירה לה שהפינוי נועד כדי לאפשר לה לקנות דברים חדשים, אבל כוכבה מסרבת בתוקף להיפרד מחפציה ומבגדיה, ומתפתחת ביניהן שיחה מרגשת. בין החפצים המיותרים בביתה של כוכבה יש גם מאגר שלם של דאודורנטים לגברים, למרות שכבר 44 שנים לא חי בבית גבר. בעלה, המוזיקאי יצחק לוי ז"ל, שהיה מבוגר ממנה ב־26 שנה, נפטר כשהייתה בת 31.
גם "מכירת חצר" שארגנה הנכדה, שבה נמכרו חפצים שנבחרו בקפידה על ידי כוכבה ("בכלל לא רציתי, בסוף הסכמתי להוציא רק את הדברים שאני מסוגלת להיפרד מהם"), לא הצליחה לדלל את העומס בבית. "הבית נשאר אותו דבר, הכל חבילות־חבילות, אבל שיר תמיד יודעת איזו שקית לפתוח ומאיפה לקחת את מה שהיא צריכה".

שיר, מה לקחת? את לובשת בגדים של סבתא?
שיר: "אני מוצאת אצלה בגדים מהממים, וגם חברים שלי באים ולוקחים לפעמים. סבתא אוגרת הכל, לא רק בגדים, אפילו את המדבקות של האורז (צוחקת). היה צריך להחליט בכובד ראש מה מוכרים ומה לא, ולא היה לה קל עם זה. הוצאתי מהשקיות פריט־פריט, והיה לה קשה לוותר, על כל פריט היה לה סיפור לספר".
כוכבה: "יש לי אהבה לבגדים מאז שנולדתי, ואני לא יכולה לוותר על דברים שאני אוהבת. מה, סתם לזרוק? אם באים ולוקחים, אז בסדר, אני נותנת בשמחה".
איך זה התחיל?
"אני אוהבת בגדים וקשורה לכל בגד בעבותות ברזל, זו אשכרה מחלה. לאט־לאט נאספו ונאספו, וכשכל הארונות התמלאו ולא היה יותר מקום, הנחתי על הרצפה עטופים ונקיים, וזה נערם וגלש גם לחדרים אחרים".
למה את צריכה כל כך הרבה בגדים?
"קשה לי להיפטר מדברים, לא יכולה לזרוק שום דבר. אני אספנית חולנית וזו בעיה גדולה. הילדים שלי לא סובלים את זה. כשאני לא רואה, הם לוקחים דברים ושמים אותם בזבל, ואם אני שמה לב, אני הולכת ומחזירה (צוחקת). הילדים רוצים לשלוח אותי לחו"ל כדי להעיף לי את כל הבית, אומרים לי 'אמא, בואי, אנחנו נשלם, רק תיסעי'. אני יודעת שזה לטובתי, אבל אני מסתדרת. כבר למדתי איך לעבור מחדר לחדר, אני מכניסה את הבטן ועוברת".
איך שיר שכנעה אותך לעשות "מכירת חצר"?
"מסכנה, ממש התעייפה ממני ועשתה את זה באהבה גדולה".
שיר: "אני דווקא תומכת בה בעניין הזה, אני האחרונה שאגיד לה איך לחיות. אם זו הדרך שבה היא בוחרת למלא את החלל, גם הפיזי וגם החלל שבלב, אז שיהיה לה לבריאות. היא לא זורקת שום דבר, לכל דבר יש שימוש חוזר, והיום זה באופנה, לא? מה זה אם לא קיימוּת? כל עוד זה משמח את סבתא שלי, זה משמח אותי, ולכן לי באופן אישי אין בעיה עם זה. אם יש אנשים שזה מטרד בשבילם, הם מוזמנים להיפגש איתה בגינה הציבורית".
4 צפייה בגלריה
מתוך "לשדוד את סבתא"
מתוך "לשדוד את סבתא"
מתוך "לשדוד את סבתא"
(צילום: באדיבות כאן 11)

רומנסות ספרדיות טרגיות

כוכבה נולדה בירושלים, דור שלישי למשפחה שעלתה מטורקיה, ומאז שהיא זוכרת את עצמה, היא שרה. בגיל 17, כשהגיעה לאולפני "קול ישראל" כדי להשתתף בתוכנית "פנים חדשות", פגשה את הזמר, הפייטן, השדרן וחוקר המוזיקה יצחק לוי ז"ל, שהיה מנהל השידורים היומיים בלדינו ובהמשך מנהל תוכניות המוזיקה של עדות ישראל.
לוי היה שותפו של יצחק נבון ליצירת המחזמר המיתולוגי "בוסתן ספרדי", והקדיש את חייו לשימור ולהנצחה של המורשת היהודית הספרדית ולאיסוף רומנסות הלדינו. הוא כתב את "ספר הרומנסות הספרדיות של יצחק לוי" וגם אנתולוגיה לחזנות ספרדית, והקליט בקולו רומנסות, פיוטים ושירי קודש בלדינו.
לפני 44 שנה, כשהיה בן 58, נפטר לוי משטף דם במוח, והותיר את כוכבה עם ארבעה ילדים: אודי (55), יובל (53) סמדר (47) ויסמין (45), זמרת לדינו בינלאומית מצליחה בזכות עצמה, שהייתה תינוקת במותו. בתם השלישית, איריס, נפטרה בגיל שנה וחצי מדלקת ריאות.
כוכבה: "אחרי שאיריס נפטרה, יצחק לא רצה לשמוע יותר על ילדים, כל כך כאב לו המוות שלה, אבל אני מאוד רציתי, התייעצתי עם יצחק נבון, שהיה חבר שלנו, והוא אמר לי, 'אל תשאלי אותו, תרמי אותו, תראי שהוא ישמח', וזה מה שעשיתי.
"יצחק נבון היה בן בית אצלנו, תמיד כשבא היה מודד את הילדים עם מטר כמה הם גבהו, על כל הקיר היו סימנים שהוא עשה. חבל לי שבעלי לא זכה לראות אותו מתמנה לנשיא המדינה. בסיבוב הראשון שבו נבון ניסה להיבחר הוא לא הצליח, אז בעלי אמר לו, 'תראה שאתה עוד תהיה נשיא יום אחד', וזה באמת קרה, אבל יצחק שלי לא זכה".
4 צפייה בגלריה
אהבה גדולה בהפרש של 26 שנה. כוכבה ויצחק לוי
אהבה גדולה בהפרש של 26 שנה. כוכבה ויצחק לוי
אהבה גדולה בהפרש של 26 שנה. כוכבה ויצחק לוי
(צילום: אלבום פרטי)
שיר היא נכדתה הבכורה של כוכבה, בתם של אודי, שעוסק בתחום האנרגיה הירוקה והמתחדשת, ומלכה, מורה למחשבים בחינוך המיוחד, אחות גדולה לעוד שלושה אחים. היא גדלה בירושלים, למדה במופ"ת ובבויאר, שירתה כמדריכת אב"כ בהנדסה קרבית, והיום היא עובדת בחברת משחקי הרשת "מון אקטיב" כאמנית טכנית, וגרה בתל־אביב. "אני ירושלמית באופי שלי, לפחות זה מה שאומרים לי החברים שלי בתל־אביב", היא צוחקת.
קשה להתעלם מהדמיון בין שיר לסבתה כוכבה. "יש עוד דמויות חזקות בחיים שלי, כמו אמא ואבא, אבל סבתא בשבילי היא הכל", אומרת שיר. "היא תמיד הייתה שם בשבילי עם מלא אהבה ללא תנאים, עד כדי כך שאני מרגישה שאני עשויה מחלקיקים שלה, אני מרגישה שאנחנו קשורות, נפש בנפש. כשהיא מדברת איתי על מה שמשמח אותה או על מה שכואב לה, אני ממש מרגישה את זה בגוף. בכלל, מאז שאני ילדה היא המודל שלי לרגשות".
מה זאת אומרת מודל לרגשות?
"זה כל המהות של הרומנסות הספרדיות, כל רומנסה היא טרגדיה בסופו של דבר, וסבתא שלי שרה אותן בכזאת אהבה, נדמה לי שהיא חושבת על סבא שלי באותו רגע ושרה בשבילו. תמיד רציתי לחיות ככה, להרגיש ככה, לסחוט כמוה כל רגש עד הסוף. חוץ מזה שהיא דמות רבגונית ומיוחדת, היא לא הולכת בתלם. וזה מה שקורה שכשאתה עושה דברים בדרך משלך, אתה הופך למודל לחיקוי".
גדלת על המוזיקה של סבא וסבתא בבית?
"כן, גדלתי על מוזיקת הלדינו, אבל סבא שלי לא כתב רק לדינו, הוא גם הלחין הרבה שירי ילדים ידועים, כמו למשל 'במדינת הגמדים' או 'לרותי יומולדת'. יש לו קול כל כך חזק, שפשוט כיף להקשיב לו. יש לי פלייליסט בספוטיפיי עם שירים שלו שאני אוהבת, וגם של סבתא ושל דודה שלי יסמין, וכשאני שומעת אותם אני תמיד בוכה מתישהו. לא הכרתי את סבא שלי, אבל אני מרגישה שיכולנו להיות חברים טובים אם היינו מכירים".

בזכות עובדיה יוסף

כוכבה מספרת שהיא זו שהתחילה עם יצחק ואף הציעה לו נישואים. הוא היה אז גרוש ואב לבן 13. "השתגעתי עליו ועל הקול שלו, אז הצעתי לו להתחתן איתי", היא צוחקת. "הוא ענה, 'אבל את קטנה', אז אמרתי לו, 'אל תדאג, אני אגדל'. לא רק הגיל שלי הפריע לו, הוא לא רצה בשום אופן להתחתן עם זמרת. הבנתי שלא אוכל לשיר יותר, אבל הסכמתי לוותר על השירה כי אהבתי אותו יותר".
מאיפה האומץ להציע לו נישואים?
"איך שראיתי אותו רציתי שהוא יהיה בעלי. רציתי להתחתן עם אדם כזה, הוא היה אדם לא רגיל".
מה ההורים שלך אמרו על החתן המבוגר שהבאת להם?
"אמא שלי כבר לא חיה אז, ולאבא לא העזתי לספר. יום אחד יצחק אמר, 'אני הולך לספר לאבא שלך ולשכנע אותו'. אבא שלי היה איש דתי מאוד, הוא אמר שכתוב בתורה שאסור שאיש מבוגר ייקח לו אישה כל כך צעירה. הוא גם לא רצה לבוא לחתונה שלי, אבל שכנעו אותו, והוא בא. ואת מי הוא רואה שמקדש אותנו מתחת לחופה? את הרב עובדיה יוסף. התברר שהוא היה תלמיד של אבא שלי בחדר. כשהוא ראה שהרב עובדיה מברך אותנו, הוא קיבל את זה. בסוף הוא אהב מאוד את יצחק. באותו זמן הוא כבר היה חולה מאוד, וחודשיים אחרי החתונה הוא נפטר.
"אחרי שיצחק נפטר חזרתי לשיר ולא הפסקתי עד היום. וגם כשהפסקתי, השירה כל הזמן קרקרה בבטן. בעצם לא הפסקתי לשיר אף פעם, הייתי שרה בבית, מי שמכיר אותי יודע שכוכבה תמיד שרה, מאז שהייתי קטנה".
את עדיין מופיעה?
"כן, פה ושם. ביומולדת שלי הייתה לי הופעה מטעם עמותת 'ועד עדת הספרדים ועדות המזרח בירושלים'. אבל היום אני יותר מלמדת את הפיוטים שלנו בלדינו בכיתות ללימודי פייטנות, ואני נהנית לשמר ולהעביר .לדורות הבאים את המורשת של יצחק ושל שירי הלדינו שאסף במשך כל השנים".
התאלמנת בגיל צעיר. הייתה לך זוגיות מאז?
"אחרי שיצחק נפטר לא רציתי אף אחד. בחייך, אף אחד לא שווה אותו. גם היו לי ארבעה ילדים, יסמין הייתה רק בת שנה. 44 שנים עברו מאז, ואני לא מרגישה בחסרונו כי הוא כל הזמן איתי, חי וקיים בנשמתי".
שיר: "זה באמת הרבה שנים להיות לבד, אבל אני יכולה להבין את זה, גדלתי לתוך האהבה של סבתא לסבא ובעיניי זה כל כך יפה. האהבה שלה עדיין כל כך חיה, היא כל הזמן מדברת על סבא, ככה שלי זה טבעי מאוד שהלב שלה בחר לא להתחתן שוב".
4 צפייה בגלריה
סבתא כוכבה לוי והנכדה שיר
סבתא כוכבה לוי והנכדה שיר
"אני וסבתא? ברור שכן". כוכבה לוי והנכדה שיר
(צילום: יואב דודקביץ')
את בזוגיות?
"אני רווקה כרגע, מחכה לבן אדם המתאים שיסחוף ויאתגר אותי. אני רוצה להקים משפחה משלי, נולדתי למשפחה מאוד חזקה, ואני מבינה כמה משפחה זה חשוב, אבל אני לא דוחקת בעצמי. אין לחץ, אני מחכה והוא יבוא".
איך הגעתן ל"לשדוד את סבתא"?
"זה הגיע משום מקום. ליאורה, אחת מיוצרות הסדרה, פנתה אליי ואמרה שהיא שמעה על סבתא שלי ושהיא מאוד רוצה שנשתתף בסדרה חדשה שהיא עובדת עליה, שמספרת על החיבור בין נכדות לסבתות. אמרתי לה, 'אני וסבתא? ברור שכן'".
כוכבה: "כששיר שאלה אותי אם אני רוצה להשתתף, לא יצאתי מגדרי. טלוויזיה אני כבר מכירה, אני כבר לא מתרגשת ממנה, כי לא פעם באו לצלם אותי לכתבות על יסמין. להגיד לך את האמת? היה לי קשה עם כל הצילומים, זה לקח הרבה זמן, אבל אני לא מתלוננת, כי בסוף נהניתי, וגם היה לי הרבה זמן לבלות עם שיר. יש יותר טוב מזה?"

מה גורם לאגרנות כפייתית?

1. ארגון הבריאות העולמי הגדיר בשנת 2018 אגרנות כפייתית כהפרעה נפשית. התופעה הוגדרה כ"צבירת חפצים בעקבות רכישה מוגברת או קושי להיפטר מחפצים ללא קשר לערכם הריאלי".
2. אגרנות כפייתית מחמירה עם הגיל. רבים מהסובלים ממנה סובלים גם מבעיות נפשיות אחרות, כמו הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) או דיכאון וחרדה.
3. אגרנות כפייתית יכולה להופיע ללא סיבה נראית לעין או אחרי אירוע מסוים, למשל בעקבות מוות של אדם קרוב, גירושין, לחץ כלכלי וכדומה.
4. האגרנות הכפייתית יוצרת חוסר נוחות, חוסר יכולת להשתמש בחפצים (למשל, ריהוט שקבור מתחת להררי פריטים אחרים), ולפעמים מהווה מפגע סביבתי המוביל לקונפליקטים.
5. כדי להתמודד עם אגרנות אפשר לשלב בין טיפול פסיכיאטרי, שיציע טיפול תרופתי במידת הצורך, ובין טיפול פסיכולוגי שיעסוק בגורמים ובמניעים המשמרים את ההפרעה.
ייעוץ מקצועי: ד''ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה, מנהל מרכז ד''ר טל לתמיכה רגשית ונפשית
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button