יעל יחיאלי. "אין סיבה שאישה תלד ילד שהיא לא רוצה"

"בוועדה להפסקת היריון ביקרו את ההחלטה שלי, רצו שארגיש אשמה. הרגשתי מושפלת"

הכרזת שר הבריאות, ניצן הורוביץ, על הרפורמה בוועדות להפסקת היריון, גרמה ליעל יחיאלי לחשוף בפוסט אמיץ את ההפלה היזומה שעברה באופן פרטי ואת ההשפלות שספגה: "יש לנו יכולת לבחור בעצמנו מה מתאים לנו, לא צריך ועדה שתבחר בשבילנו"

פורסם:
"לפני כמה שנים גיליתי שאני בהיריון לא רצוי" מספרת יעל יחיאלי (44), נשואה ואם לשניים. "התקשרתי לבית חולים לקבוע תור להפלה ונתנו לי תור לעוד שבועיים. במושגים של היריון זה נצח, אז פניתי למרפאה פרטית, נאלצתי להיפרד מ־3,000 שקל, והופתעתי לגלות שגם שם עליי לעבור ועדה להפסקת היריון, שתחליט בשבילי אם להביא ילד לעולם".
מה שאלו אותך בוועדה?
"אני לא זוכרת מה היו השאלות, אבל אני כן זוכרת את התחושה המאוד לא נעימה שהייתה לי שם. הם ביקרו את ההחלטה שלי, רצו שאחוש אשמה, הרגשתי מושפלת. לא היה שם שום דבר אמפתי. כששמעתי על הרפורמה החדשה של שר הבריאות, כתבתי על הסיפור האישי שלי בפייסבוק, וקיבלתי המון תגובות מנשים שקיבלו גם הן יחס משפיל מהוועדות הנוראיות האלה".
מה גרם לך לכתוב את הפוסט?
"יש לי שני ילדים מהממים, ואני מאחלת לכל מי שרוצה ילדים - שיהיו לה, אבל לגיטימי גם לא לרצות. יש לנו יכולת לבחור בעצמנו מה מתאים לנו, לא צריך ועדה שתבחר בשבילנו".
אילו תגובות קיבלת?
"המון נשים כתבו שהן מזדהות איתי, חלקן כתבו לי בפרטי. חבל לי שזה נושא שלא מדברים עליו. הסיבה לכך היא שהחברה שלנו מאוד ביקורתית כלפי אנשים שלא רוצים ילדים מכל מיני סיבות, כולם כל הזמן עסוקים ברחם שלך".
"יש לי שני ילדים מהממים, ואני מאחלת לכל מי שרוצה ילדים - שיהיו לה, אבל לגיטימי גם לא לרצות. יש לנו יכולת לבחור בעצמנו מה מתאים לנו"
מה השינויים המוצעים על ידי שר הבריאות?
"עד השבוע ה־12, אישה תוכל להפסיק את ההיריון בלי שתיאלץ להופיע בפני ועדה להפסקת היריון בבתי החולים, כפי שמחייב החוק כיום. כמו כן, השאלות שעליהן צריכות נשים לענות ינוסחו מחדש, ויוסרו שאלות פולשניות שמתמקדות בעיסוקן, ברקע להיריון ובאם מדובר בהיריון מחוץ לנישואים".
אבל זה אחד הקריטריונים להפסקת היריון.
"השאלה הזו גורמת לנשים נשואות לשקר ולהגיד שמדובר בהיריון מחוץ לנישואים כדי לקבל אישור להפיל. נשים משקרות כי הן במצוקה, נתונות בלחץ של זמן, ואין להן פתרון אחר. חברה שלי שנכנסה להיריון לא רצוי הצהירה בוועדה שזה היריון מחוץ לנישואים, למרות שזה לא היה נכון. כעבור כמה שנים, כשהיא עמדה להתגרש, בעלה ניצל את זה לטובתו וטען שהיה לה רומן מחוץ לנישואים".
"חברה שלי שנכנסה להיריון לא רצוי הצהירה בוועדה שזה היריון מחוץ לנישואים, למרות שזה לא היה נכון. כעבור כמה שנים, כשהיא עמדה להתגרש, בעלה ניצל את זה לטובתו וטען שהיה לה רומן מחוץ לנישואים"
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הוועדות להפסקת היריון אישרו 99.4% מהבקשות. אולי אין טעם להילחם בגוף שממילא הפך לחותמת גומי?
"זה רק מראה כמה הוועדה הזאת מיותרת. המטרה שלה היא לשלוט בנשים, ברגשות שלהן ובהחלטות שלהן".
הרפורמה עדיין טעונה את אישור הכנסת. מה היית רוצה לומר לחברי הכנסת?
"אני רוצה לפנות אליהם ולהגיד שאין סיבה שאישה תלד ילד שהיא לא רוצה. עובָּר בגיל שישה שבועות הוא בגודל של אפונה, הוא לא בן אדם, ואין לו אישיות. אני בטוחה שגם הם לא היו רוצים בעולם הזה ילדים שנולדו בכפייה".
את חושבת שיש לזה סיכוי?
"אני חושבת שכן. לשמחתי יש בכנסת הזאת לא מעט גברים שמבינים את חשיבותה של הרפורמה הזאת, ואני בטוחה שהם יצביעו נכון".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button