"הדרך שלי הייתה איטית, לכן אני יכולה להכיל את ההצלחה". מאי ספדיה

מאי ספדיה: "יש לנו שיר מנצח ויש לנו את נועה קירל"

היא הייתה שותפה לכתיבת השיר "יוניקורן" של נועה קירל לאירוויזיון, ולאחרונה כבשה בעצמה את הפלייליסט עם "הלוואי ולא תהיה לך אף אחת". חוץ מזה, מאי ספדיה עולה על עקבים וגיטרה לכבוד הפקת האופנה הראשונה שלה

פורסם:
מאי ספדיה זוכרת את הרגע המסוים, לפני שנתיים, שבו נכנס לאולפן הביתי שלה הזמר רן דנקר ויצא עם השיר ״השמלה החדשה שלי״. זה היה להיט ענק, שכיכב במקום ראשון בפלייליסט של גלגל״צ במשך 11 שבועות.
״לפני שלוש שנים הוצאתי את השיר 'רעיל'״, היא נזכרת בנסיבות האירוע, ״לא חשבתי שמישהו ישמע אותו, וזה לא שהוא התפוצץ בכל מקום, אבל הוא הכניס אותי לתעשייה. יום אחד קיבלתי טלפון מאליה רוסיליו, כותב ומלחין די מוכר, שעובד עם רן דנקר. הוא אהב את מה שהוא שמע. רן הראה לי כל מיני טקסטים והטקסט השלישי היה 'השמלה החדשה שלי'. קראתי את הכותרת, התחלתי להבין על מה השיר מדבר ואמרתי לו, ׳זה השיר שאני רוצה לעבוד עליו׳. באותו יום יצאנו עם רעיון ראשוני לבית וקטע מהפזמון. כשרן ואליה הלכו, המשכתי לעבוד על השיר לבד עד אחת בלילה. למחרת בבוקר שלחתי להם סקיצה של בית ראשון ופזמון. כולם סביב רן עפו על זה. אחרי כמה חודשים השיר יצא והפך להיות להיט. זה השיר הראשון שיצרתי למישהו אחר, ובזכותו נכנסתי לתעשייה כיוצרת, מלחינה ומפיקה, בלי שבכלל התכוונתי לכתוב, להלחין או להפיק למישהו אחר. זה קרה בלי תכנון מוקדם ומשום מקום".
+
לחצו >
+
לחצו >
מאי ספדיה
"נסחפתי וכתבתי והלחנתי כל כך הרבה, ששכחתי שאני רוצה לשיר בעצמי".
(צילום: שי פרנקו, סטיילינג: תמי ארד-ברקאי)
כשיוצרים נדיבים ונותנים מהשירים שלהם, הקארמה נפתחת.
"בדיוק. היו שנתיים שרק עשיתי מוזיקה לאחרים. השם שלי עבר מפה לאוזן, נסחפתי וכתבתי והלחנתי כל כך הרבה, ששכחתי שאני רוצה לשיר בעצמי. ואז נזכרתי״.
בקצרה: ספדיה (27), ילידת חיפה, היא אחת הנשים הצעירות המובילות במוזיקת הפופ הישראלית. היא כותבת, מלחינה ומפיקה, מי שעומדת מאחורי הלהיט ״הלוואי שלא תהיה לך אף אחת״. היא בתה של הפסנתרנית ורדית מילר ואת דרכה במוזיקה התחילה בגיל ההתבגרות. בגיל 17 ניגשה לאודישנים לעונה הראשונה של 'אקס פקטור' ולא עברה אותם, אך לא ויתרה על החלום. לאחר שחרורה מצה״ל בתפקיד מש״קית יחסי ציבור בחיל האוויר, למדה שנה אחת מוזיקה ב״רימון״, עברה ללימודי תואר ראשון במוזיקה עם התמחות בקומפוזיציה באוניברסיטת חיפה, ובמקביל עבדה שבע שנים כזמרת סולנית בתזמורת "ביג בנד חיפה", השתתפה באופרה ״כרמן״ והופיעה באירועי תרבות. ב־2018, כשהיא עדיין סטודנטית באוניברסיטה, רשמה פריצה ראשונה כשהשיר שלה Goodbye My Love נכנס לפלייליסט של גלגל״צ והושמע גם ברדיו בלונדון. ב־2019 רשמה הישג נוסף כשהקימה אולפן הקלטות ביתי וכמעט שנה לאחר מכן השיקה את ״רעיל״, מיני־אלבום המשלב סגנונות מודרניים ומוזיקה ערבית.
״זה קרה כשהבנתי שאני רוצה לממש את החלום הזה״, היא נזכרת, ״התחלתי לכתוב למגירה. לאט־לאט גם הלחנתי את השירים שלי. בהתחלה היה לי קשה מאוד. עשיתי הכול לבד. לפני ארבע שנים עברתי משבר זהות גדול. הבנתי שמשהו לא עובד בקריירה, שאני לא יודעת מי אני ומה הקו המוזיקלי שלי. קניתי ציוד משוכלל, הקמתי אולפן בבית, התחלתי להקליט סקיצות ועבדתי על המחשב כל יום מבוקר עד לילה. הצבתי לעצמי יעד להקליט שיר אחד מדי יום. למדתי לבד את התחום וגיליתי את המוזיקה ואת עצמי״.
+
לחצו >
+
לחצו >
+
לחצו >
מאי ספדיה
"למדתי לבד את התחום וגיליתי את המוזיקה ואת עצמי״.
(צילום: שי פרנקו, סטיילינג: תמי ארד-ברקאי)
ספרי על רגע מרגש במיוחד בקריירה.
"עידן רייכל הוא אחת ההשראות הכי גדולות שלי ואני אוהבת אותו גם כבן אדם. אני מתחברת למוזיקה שלו מהמקומות הכי עמוקים שיש. הכרנו כשהשתתפתי בתחרות קאברים באינסטגרם לפני שנתיים והפרס היה להקליט גרסה משותפת איתו לאחד השירים שלו. זכיתי ב'תחרות', התחלנו לעבוד ביחד, הקלטנו את 'למה ככה עצובה' והיה מדהים. מאז אנחנו בקשר. למדתי ממנו תמיד להרגיש שלמה עם מה שאני עושה, להיות נאמנה לעצמי ולמוזיקה שלי".
בשנת 2022 ספדיה לא הפסיקה לעבוד: היא יצרה והפיקה את zaza, השיר לקדם־אירוויזיון של ענבל ביבי, הקליטה את ״זזים ביחד״ עם אינפקטד מאשרום והשתתפה בכתיבת להיט הענק ״מאמי״ של נועה קירל ואודיה. לפני שנה התחתנה עם החבר שלה, עידו וקסלר, מהנדס חשמל. ״למדנו יחד בבית הספר והתחלנו לצאת רק אחרי הצבא״, היא צוחקת, ״הוא התחיל איתי בפאב בחיפה. אחרי חמש שנים הוא הציע לי נישואים בצימר מול נוף מהמם״.
במה את גאה?
"הפריצה שלי קרתה בינואר האחרון עם השיר 'הלוואי ולא תהיה לך אף אחת', שזכה להצלחה גדולה מאוד והגיע לעשירייה הפותחת של גלגל"צ. אני לא טיקטוקרית, אבל השיר הזה הצליח שם והפך ויראלי. אני מרגישה סיפוק גדול, לראות את זה קורה אחרי עבודה קשה של עשר שנים. הדרך שלי הייתה איטית, לכן אני יכולה להכיל את ההצלחה".
על מה את עובדת היום?
"היום אני עובדת עם נועה קירל. דורון מדלי פנה אליי ושאל אם אני רוצה להיות באחד הצוותים שמנסים לכתוב לנועה את השיר לאירוויזיון. עניתי בחיוב ובשמחה ואני מרוצה מהתוצאה. נועה הולכת לבצע את 'יוניקורן' וזה מדהים".
+
לחצו >
+
לחצו >
מאי ספדיה
(צילום: שי פרנקו, סטיילינג: תמי ארד-ברקאי)
את עוקבת אחרי הדירוגים של השיר בהימורים מי יזכה?
"כן. אין לנו באמת שליטה על מה יקרה, אבל בהרגשה שלי אני חושבת שננצח. יש לנו שיר מנצח ויש לנו את נועה שמובילה את השיר והיא מקצוענית. אנחנו עשינו את זה הכי טוב ומפה זה לא תלוי בנו".
+
לחצו >
+
לחצו >
+
לחצו >
מאי ספדיה
"אין לי חלומות להפיק שירים בחו״ל או למלא את קיסריה".
(צילום: שי פרנקו, סטיילינג: תמי ארד-ברקאי)
לאן את חולמת להגיע?
"אין לי חלומות להפיק שירים בחו״ל או למלא את קיסריה, מספיק לי למלא מקום קטן יותר, ולהמשיך ליצור ולרגש. אני חולמת לעשות אמנות ולהגיע לכמה שיותר אנשים. בכל פעם שאני מגיעה למטרה, אני רוצה לכבוש את המטרה הבאה. אני עובדת עם שירי מימון, אניה בוקשטיין, מלי לוי, ויש מחשבה לעבוד עם מירי מסיקה. ואני גם עובדת על מופע משלי".
זו הפקת האופנה הראשונה שלך בעיתון.
"אני יודעת להצטלם כי אני מפיקה קליפים בעצמי״, היא צוחקת. ״היום אני עובדת עם אביחי ג׳רפי, השותף שלי, אך כל חיי עשיתי הכול לבד. אני מנהלת את הקריירה שלי לבד, ולא חתומה אצל אף סוכן, אני חייבת להבין בכול".
+
לחצו >
+
לחצו >
מאי ספדיה
"אני מנהלת את הקריירה שלי לבד".
(צילום: שי פרנקו, סטיילינג: תמי ארד-ברקאי)
איזה שיר ישראלי היית רוצה לכתוב בעצמך?
״'עטור מצחך'. בכל פעם מחדש אני חושבת 'איך כתבו את הדבר הזה?'".
ומה יש בפלייליסט שלך?
"נגה ארז, בילי אייליש, עידן רייכל, עמיר בניון, חנן בן ארי. אבל הקפה של הבוקר הולך עם מוזיקה אינסטרומנטלית".
  • איפור ושיער: ניר אלקבץ, ע' צלם: גל בומנדיל
איפה משיגים? ברשתות/אתרים. גלפר, אלקלעי 5 ת"א. סטלה ולורי, איבשיץ 10 ת"א. JIMMINI, באינסטגרם ובאתרjimmini.com . דנה סידי, הכישור 1 ת"א. Sinita Brand, באינסטגרם ובאתר sinitabrand.com
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button