כדי לרדת המשקל צריך לשלב בין הצרכים של הגוף לשל הנפש

מסטרס ועד מחמאות: 12 סיבות שמקלקלות לנו את הדיאטה

הממתיקים המלאכותיים שמשבשים את מנגנון האינסולין, ההפרזה בצריכת שומנים בריאים והערות של הנשמות הטובות - 12 סיבות פיזיות ומנטליות שמחבלות לנו בירידה במשקל, ואיך אפשר לעקוף אותן

פורסם: 22.08.21, 08:41
די להצליח לרדת במשקל, משימה מאתגרת לכל הדעות, צריך לגייס הרבה כוחות נפש, לאמץ אורח חיים חדש ולעשות שילוב בין הצרכים של הגוף לאלה של הנפש.
וגם אחרי שאנו לוקחות על עצמנו את המשימה, פעמים רבות רמת המחויבות הולכת ויורדת בניגוד גמור לקילוגרמים המיותרים.
לפניכן שש סיבות פיזיות ושש סיבות מנטליות־רגשיות שמחבלות לנו בתוכנית הדיאטה:

סיבות פיזיות

את מרעיבה את עצמך וחושבת שכך תרדי במשקל

למה זו טעות? כי רעב (גירעון קלורי), שבהתחלה כמובן גורם לירידה במשקל, בהמשך גורם להפעלת מנגנון ההישרדות. מבחינת הגוף הוא במלחמה, ובמלחמה כמו במלחמה, שומרים על הכוחות כי אי־אפשר לדעת מה יהיה מחר. הגוף מצמצם את הוצאת הקלוריות ולכן בסופו של חשבון שורף פחות.
מה עושים? לא יורדים מתחת לרף צריכה של 1,000 קלוריות ביום וממשיכים/מתחילים לעשות ספורט כדי למנוע הפעלת מנגנוני הישרדות.

את לא ישנה מספיק כי תמיד יש עוד איזו משימה שצריכה להיעשות

למה זו טעות? כי עייפות מפעילה את הורמוני הסטרס שמונעים מרקמת השומן להתפרק.
מה עושים? ישנים לפחות שש שעות ביממה. אחת הדרכים היעילות למלא את מכסת שעות השינה היא שימוש באפליקציות ייעודיות: מכוונים את השעות שבהן רוצים לישון, והסלולרי מכבה את כל האפליקציות בשעה היעודה ונותן תזכורת מנומסת שהגיע הזמן להיכנס למיטה.
5 צפייה בגלריה
אישה נרדמת על השולחן
אישה נרדמת על השולחן
עייפות מפעילה את הורמוני הסטרס שמונעים מרקמת השומן להתפרק
(צילום: shutterstock)

את צורכת יותר מדי ממתיקים מלאכותיים

למה זו טעות? כי אצל חלקנו ממתיק מלאכותי מפעיל מנגנון של עליית אינסולין ובעקבות זאת לופ של צורך במתוק־אכילת פחמימות־עלייה נוספת באינסולין. רמה גבוהה של אינסולין בדם משפיעה לרעה על הפירוק של רקמת השומן, גם כשיש מחסור קלורי.
מה עושים? מנסים במשך חודש, לפחות, להימנע או להפחית משמעותית את כמות הממתיקים ובודקים אם יש שיפור בירידה במשקל.

את אוכלת יותר מדי שומן בריא

למה זו טעות? כי בשומן בריא יש המון קלוריות. טחינה משומשום מלא, שמן זית, אגוזים, שקדים, אבוקדו, כולם מזינים מאוד, ולעתים אנחנו צורכות אותם בנדיבות רבה מדי ולא מביאות בחשבון שלבריאות הזו יש מחיר קלורי גבוה.
מה עושים? מקפידים על שתי מנות שומן בריא ביום לכל היותר.
5 צפייה בגלריה
כמות שומן
כמות שומן
כמות שומן
(צילום: shutterstock)

את סובלת מסטרס כרוני

למה זו טעות? סטרס זו תמיד טעות, אבל איך הוא משפיע על ההרזיה? כשהגוף נתון בסטרס, מופרש הורמון הקורטיזול שמעכב את הירידה במשקל.
מה עושים? לומדים טכניקות הרגעה כמו מדיטציה, מיינדפולנס או יוגה, הולכים לטיפול, מאמצים תחביב מהנה וכו'.

את לא אוכלת מספיק סיבים תזונתיים

למה זו טעות? כי לאפקט השובע יש חשיבות רבה בתהליך הירידה במשקל. מזון עשיר בסיבים גם יתרום לבריאותך וגם יגביר את תחושת השובע.
מה עושים? מוסיפים לתפריט היומי סיבים תזונתיים: לחם מלא, קטניות, דגנים מלאים, ירקות, פירות ועוד. כשאת שבעה - את אוכלת פחות.

5 צפייה בגלריה
זוג מתרגל מדיטציה
זוג מתרגל מדיטציה
מדיטציה להורדת הסטרס
(צילום: Shutterstock)

סיבות רגשיות-מנטליות


את משתכרת מהמחמאות
דווקא בשיא ההצלחה, אחרי שכמעט הגענו ליעד, כולם מסביב מחמיאים וגורמים לנו לחשוב, "היי, אנחנו נראות נפלא, אפשר להפסיק".
למה זו טעות? כי המחמאות האלה לא בהכרח אמיתיות/אובייקטיביות/נכונות.
מה עושים? נהנים מאוד מהמחמאות, אבל לא נותנים להן להסיט אותך מהדרך שסימנת וממשקל היעד שלך. רק את והמשקל שלך יודעים את האמת.

את אוכלת קצת יותר, ובכל זאת ממשיכה לרדת במשקל
למה זו טעות? כי זה עובד רק עד נקודה מסוימת. בשלב כלשהו תפסיקי לרדת במשקל, ולא בטוח שתצליחי לחזור ולהקפיד על התפריט שבחרת לעצמך.
מה עושים? את מוזמנת לבדוק כמה את יכולה לאכול ועדיין לרדת במשקל, אבל כאמור, אל תיסחפי.

נמאס לך לוותר על כל המאכלים שאת אוהבת
למה זו טעות? כי תחושה של מסכנות וקיפוח תוביל אותך לאכול הרבה כדי לפצות על התסכול.
מה עושים? לא מוותרים על משהו שאת ממש אוהבת. אוכלים אותו מדי פעם, בלי להגזים בתדירות, ובכמות הגיונית שמשתלבת בדיאטת ההרזיה. ההימנעות הופכת את המזון האסור לנחשק הרבה יותר.


5 צפייה בגלריה
כשהרעב תוקף
כשהרעב תוקף
תחושה של מסכנות וקיפוח תוביל אותך לאכול הרבה כדי לפצות על התסכול
(צילום: shutterstock)

את מסתכלת בצלחות של אחרים במקום בצלחת שלך
למה זו טעות? כי השוואות עושות לנו רע. הצרכים הגופניים, הרגשיים, המטבוליזם, הגיל וכו' משתנים מאישה לאישה, כך שבאמת אין שום טעם למצוא נקודות דמיון או שוני.
מה עושים? מפסיקים להשוות, מביטים בעצמך ובצלחת שלך.

שואלים אותך "הכל בסדר איתך? את בריאה?"
למה זו טעות? כשמישהי מרזה באופן ניכר, תמיד יימצאו הנשמות הטובות שיתעניינו במצבה הבריאותי ויפעילו את נקודת החרדה הכי עמוקה של כל אחת מאיתנו.
מה עושים? את הרי יודעת שתהליך ההרזיה שאת עושה הוא מאוזן ובריא, אז ברור שהכל בסדר איתך. מומלץ לבדוק את המניעים של המתעניינים (בפעם האחרונה שבדקתי, קנאה היא לא מתכון להרזיה).

אומרים לך שאם תמשיכי לרדת עור הפנים שלך ייפול
למה זו טעות? כי קודם כל, לא בטוח שזה נכון. וגם אם כן, כוח המשיכה עובד על כולנו, ובמוקדם ובמאוחר עור הפנים מתעייף.
מה עושים? מקבלים החלטה שרק את מחליטה מה מתאים לך.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.