הרצלה צח

סקס במקום תשבץ

לפי מחקר חדש, סקס משפר את היכולות הקוגניטיביות אצל בני הגיל השלישי. איך זה קורה? המטפלת המינית הרצלה צח מסבירה

פורסם:
הרצלה צח, מדריכה מוסמכת בפסיכותרפיה וטיפול זוגי, מטפלת מינית. אלמנה, אמא לשלושה וסבתא לחמישה, גרה בקריית־ביאליק
היי הרצלה, מחקר אמריקאי חדש שפורסם במגזין Science Alert מצא שיחסי מין תורמים לפעילות הקוגניטיבית של בני הגיל השלישי. תוכלי להסביר את המשמעות של המחקר?
"המחקר מצא שפעילות מינית בקרב אנשים מבוגרים שאינם גרים בבית אבות, קשורה לתפקוד קוגניטיבי טוב יותר הבא לידי ביטוי בקשב, זיכרון, שפה, חשיבה מושגית, חישובים והתמצאות. החוקרים מצאו שבקרב בני 75 עד 90 התפקוד הקוגניטיבי היה גבוה יותר אם קיימו יחסי מין לפחות פעם בשבוע, ועבור מבוגרים בגילאי 62 עד 74, הגורם החשוב ביותר לבריאות המוח היה איכות המין, מבחינה פיזית ומבחינה רגשית".
מפתיע שסקס מקושר לתפקוד קוגניטיבי דווקא. מה גורם לזה בעצם?
"לפי החוקרים יש כמה סיבות – ראשית, סקס כרוך בפעילות גופנית שמגבירה את זרימת הדם למוח ותורמת לשיפור הקוגניציה. בנוסף, סקס משחרר בגוף חומר שנקרא דופמין המעלה את תחושת האושר, ומפחית לחץ ומתח שעלולים לפגוע בזיכרון".
כמטפלת מינית בבני הגיל השלישי, מה את חושבת על תוצאות המחקר?
"אני יכולה לומר שסקס בתדירות גבוהה בגיל הזה מגביר את שביעות הרצון, האושר והמוטיבציה. כשאנשים מאושרים יותר הם גם לרוב פתוחים יותר לעולם ומתעניינים בקריאה, בפעילויות חברתיות ותרבותיות - שהן כשלעצמן מגבירות את הפעילות הקוגניטיבית".
עד כמה סקס בגיל השלישי באמת נפוץ?
"הרבה יותר נפוץ ממה שנהוג לחשוב. יחסי מין נתפסים כמשהו ששייך לעולמם של הצעירים, ולכאורה סקס זה מחוץ לתחום של הזקנים. אבל האמת היא שרבים מבני הגיל השלישי נוהגים לקיים יחסי מין. למרות שהבריאות בגיל המבוגר עלולה להיפגע וחלק מבני הגיל הזה חווים אובדן של בן זוג, יש פוטנציאל לפרוח וליהנות ממיניות. במחקר שנערך בישראל בנושא מין בגילאי הזיקנה (ומדווח בספר 'נפלאות המיניות' של ד"ר עידן מיליצ'ר), 90% מהגברים ו־70% מהנשים בגילאי 60-80 העידו כי קיימו יחסי מין בשנה האחרונה. 62% מהנשים ו־86% מהגברים העידו על כך שחיי המין חשובים להם לשיפור של הזוגיות".
מהם האתגרים של בני הגיל השלישי בקיום יחסי מין?
"יש גברים מבוגרים שמתמודדים עם בעיה בזקפה. בעקבות זאת הם מרגישים חוסר אונים ודכדוך, ונוצר מעגל שלילי שבו הם מוותרים על יחסי מין. מעבר לטיפול בזקפה באמצעים תרופתיים כמו הוויאגרה המפורסמת, אני מלמדת את הזוגות שאינטימיות לאו דווקא קשורה לחדירה, ויש דרכים רבות ליהנות מקרבה מינית. יש גם מחסום של דימוי גוף – ככל שאנחנו מתבגרים המראה החיצוני שלנו משתנה, ויש נשים וגברים שמרגישים שהם לא מספיק מושכים ולא מקבלים את עצמם, ואז גם החשק המיני שלהם ירוד. חשוב ללמוד להפריד בין המראה החיצוני ובין היותך אישה מינית, מושכת, שיודעת לענג ולהתענג".
אז מה הטיפים שלך לשיפור הסקס אצל בני הגיל השלישי?
"הרבה פעמים בני הגיל הזה נמצאים בזוגיות ארוכת שנים ומרגישים שבן הזוג לא קשוב לצרכים המיניים שלהם. זה עלול לגרום לאובדן החשק המיני. לכן, חשוב לטפח את הקשר הזוגי ולעבוד על התקשורת המינית והאמפתיה כלפי בן הזוג. כשבן הזוג מחזר, משקיע וקשוב לצרכים המיניים של הצד השני, אז גם המוטיבציה לסקס תהיה גבוהה יותר".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button