"בשנתיים האחרונות זה התפוצץ. לפני כן אף אחד לא ידע בכלל מה זה, למה צריך את זה ומה עושים עם זה", כך אומרת איילת פסטרנק, הבעלים של Style Guru, בית ספר לסטיילינג והכשרה מקצועית של סטייליסטיות. "פתאום זה נהיה טרנד קוריאני שבגללו מגיעות אליי נשים המבקשות את הדבר הזה ספציפית". ובכן, "הטרנד הקוריאני" שכובש את הרשתות הוא למעשה שיטה ותיקה הנקראת Color Analysis, וסטייליסטיות ברחבי העולם נעזרות בה כבר שנים רבות. כמו טרנדים רבים אחרים הוא חווה כעת רנסנס בזכות הטיקטוק והאינסטגרם.
דניאל פסו עברה התאמת צבעים 
(צילום: דניאל פסו)

"כשפתחתי לפני 15 שנה את העסק עם מי שהייתה אז השותפה שלי, רביד מנשה, חיפשנו איפה ללמוד את הנושא. הבנו שיש תחום כזה, ידענו שיש לכך משמעות, אבל לא ידענו איך לעשות את זה", מוסיפה פסטרנק. "התקשרנו לכל מקום בארץ, ואף אחד לא לימד את זה, אז פנינו לבית ספר באנגליה. הם שלחו לנו את הקורס בדיסקים, וזה עלה טונות של כסף. מאז אני מאבחנת בצבע כחלק מייעוץ אישי או מקורס. עד כה הייתי מציגה להן את השיטה ומסבירה למה כדאי להן. היום מגיעות אליי בחורות, בעיקר צעירות, שמבינות שיש משמעות לצבעים שהן לובשות ורוצות פעם אחת לדעת איך לעשות את זה נכון. זה מגניב מאוד".
5 צפייה בגלריה
סטייליסטית איילת פסטרנק מניפת צבעים
סטייליסטית איילת פסטרנק מניפת צבעים
הסטייליסטית איילת פסטרנק
(צילום: גלעד בר שלו)
5 צפייה בגלריה
מניפת צבעים רביד מנשה
מניפת צבעים רביד מנשה
רביד מנשה לפני ואחרי שהתאימה עת גון השיער לנתונים הטבעיים שלה
(צילום: אלבום פרטי)
"בהחלט יש התפוצצות של הדבר הזה בארץ", אומרת הסטייליסטית לינוי ברנס, שעוסקת בשיטה כבר יותר מארבע שנים. "בחו"ל, כל סטייליסטית שרוצה לתת ערך מוסף ללקוחות שלה, עוסקת גם באבחון צבע, זה חלק בלתי נפרד. כשאני התחלתי להכניס את כל עולם הצבע אל תוך השירותים הבסיסיים שהיו לי, הלקוחות שלי יצאו הרבה יותר שלמות מהתהליך. אי אפשר להפריד את עולם הצבע. מעבר לבגדים, הצבע משפיע על האיפור, על השיער, על התכשיטים. השיטה הזו נהוגה כבר יותר מ־30 שנה, אבל נכנסה כעת יותר לתודעה בזכות הרשתות החברתיות, וזה מבורך בעיניי".
5 צפייה בגלריה
סטייליסטית לינוי ברנס מניפת צבעים
סטייליסטית לינוי ברנס מניפת צבעים
המניפה היא חלק בלתי נפרד משירותי הסטיילינג. סטייליסטית לינוי ברנס
(צילום: לירן יוחאי)
ספרי לנו על השיטה. "Color Analysis היא שיטה שלוקחת את עולם הצבע ומתאימה את הגוונים הכי מדויקים לנתונים הטבעיים שאיתם נולדת. מדובר בתת־גוון של העור, אם הוא קר או חם, צבע העיניים והשיער. צריך להבין שהכול מבוסס על הנתונים הטבעיים, זאת אומרת שאם מישהי מגיעה לאבחון עם שיער צבוע, אבקש ממנה להראות לי תמונה שלה לפני. אם היא עשתה איפור קבוע בשפתיים, צריך להבין מה היה הצבע הקודם שלה, כי הכול מבוסס על הגוונים שאיתם היא נולדה. המטרה היא ליצור הרמוניה שלמה ומדויקת ולהבין מהם הצבעים ש'מעירים' אותך. הבחירה הנכונה גם מורידה כמה שנים מהגיל - את נראית צעירה יותר, מוארת יותר, שמחה יותר. אני קוראת לזה 'אפקט המתג', כאילו מישהו הרים את המתג ויש פתאום אור".

להיט באייטיז

למרות שנראה שהטרנד חדש, מדובר בשיטה ותיקה. "מקור שיטת ניתוח הצבעים (Color Analysis), החל עם הצייר הנודע יוהנס איטן, שהיה מורה בבית ספר לאומנות באוהאוס במאה ה-20", מספרת יונית פיראן, יועצת תדמית וסטיילינג בשיטה אימונית, שלמדה את נושא הצבעים והתדמית בחברת Colour Me Beautiful באנגליה בשנות ה-80 והייתה בין הראשונות בישראל לעסוק בתחום הזה.

"הוא שם לב לשני דפוסי צבעים אצל ציירים בסטודיו שלו, תצפיות שהיוו את הבסיס לשיטה. הראשון - שהתלמידים שלו מציירים טוב יותר כשהם לבושים בצבעים שמתאימים להם, והדבר השני, שהם ציירו בצבעים שמתאימים להם, למשל, אישה ג'ינג'ית ציירה בצבעים כתומים ואישה בהירה ציירה בצבעים דהויים", היא מוסיפה.
בשנת 1978 פיתחה קרול ג'קסון את התיאוריה לתחום האופנה וכתבה את רב המכר Color Me Beautiful שעסק בשיטת ארבעת העונות, שמחלקת אנשים לארבעת עונת השנה, על בסיס הגוונים הטבעיים שלהם. "אני למדתי את השיטה הזאת בתחילת דרכי, וכשנסעתי ללונדון ללמוד אותה היא כבר התפתחה לחלוקה של 12 טיפוסים", נזכרת פיראן.

יא, מה קרה? את לא מרגישה טוב?

מתברר שכשאנשים לא יודעים לשים את האצבע על מה שונה בדיוק, הרבה פעמים התשובה היא צבע: "את מכירה את הימים שבהם שואלים אותך, מה קרה? את לא מרגישה טוב? או - מה עשית בפנים? את נראית טוב! כשאת יודעת אילו גוונים מחמיאים לך, עור הפנים שלך נראה טוב יותר, צבע העיניים שלך בוהק, אפילו השיניים לבנות יותר", אומרת פסטרנק. "כמו כן, פחות נראים פגמי עור כמו שחורים מתחת לעיניים, פיגמנטציה, שפם - כל הדברים שאנחנו רוצות להסתיר. הרבה פעמים צבע יכול לעשות את זה עבורנו. כשגיליתי את זה, הבנתי למה במשך שנים היו מחמיאים לי כשהייתי לובשת אדום־בורדו או חום חמרה. לעומת זאת, יש צבעים, כמו אפור או תכלת שמיים, שאני יכולה ללבוש ואראה חולה. הם מבליטים לי את הכהויות מתחת לעיניים, הופכים את הפנים שלי לאפרוריות ואת השפתיים שלי ממש לכחולות. הם גורמים לי להיראות הרבה פחות טוב".
מה התהליך כולל? "האבחון נמשך כ־20 דקות. בשיטה שלפיה אני עובדת יש 12 טיפוסי צבע שונים, ובאבחון אני מגלה איזו טיפוס את מתוך ה־12. בכל מניפה יש אדום, צהוב, כחול, ירוק, וההבדל בין מניפה למניפה הוא תתי־הגוונים. לדוגמה, אין מישהי שמתאים לה אדום ולא מתאים לה צהוב - רוב הצבעים מחמיאים לכולן, השאלה היא איזה תת־גוון ספציפי. בסיום אני נותנת לך מניפה כזאת, כמו של טמבור, רק עם הגוונים שלך, ומסבירה לך איך לעבוד איתה. מאותו הרגע היא איתך בתיק כשאת עושה שופינג וכך את קונה בגדים שאת יודעת שהם מתאימים לגוונים שלך.
מעבר לכך, את גם מקבלת את הכלים להתאים לעצמך איפור - הגוון של המייק־אפ, הצלליות, האודם, הסומק. כשאני עושה אבחון צבע, הוא נעשה ללא איפור בכלל. הרבה נשים אומרות לי, 'אבל אני מתאפרת, אז מה זה משנה? תעשי לי כבר עם האיפור שלי'. הבעיה היא שנשים רבות מתאפרות בגוונים שלא מחמיאים להן, ואז נוצר מין גלגל כזה. בשבוע שעבר הייתה כאן בחורה שאמרה לי שהיא מורחת על עצמה כל הזמן קרם שיזוף, והיא רצתה לדעת אם היא צריכה לבוא אליי כשהיא שזופה או נטורל. ברור שנטורל - כי המטרה היא לזקק את הפיגמנט האמיתי של הצבע שלך. גם שיער - מבחינתי השיער הטבעי הוא תמיד הכי טוב לך, אבל מגיעות אליי נשים שצבעו לג'ינג'י או לבלונד כזה או אחר. צריך להבין, גם בבלונדיני יש בלונד חם, יש בלונד קר, יש תת־גוון גם בשיער. הרבה פעמים אני מוציאה מפה נשים ואומרת להן, 'אני מתנצלת בכל לבי, אבל את צריכה להחליף גוון בשיער'".
5 צפייה בגלריה
מניפת צבעים
מניפת צבעים
מניפת צבעים
(צילום: Shutterstock/ASAP creative)
איך הן מקבלות את זה? "תלוי באישיות של האישה. לפעמים אני נתקלת בהתנגדות. יש נשים שאומרות, 'אבל כולם מחמיאים לי'. היתה לי לקוחה שהייתה בעלת תת־גוון עור חם מאוד, כלומר גון העור שלה יותר מוזהב, אפילו נוטה לכתום, והיא רצתה לצבוע לבלונד פלטינה, שהוא צבע קר לגמרי. המטרה שלנו היא לקחת את הדי־אן־איי שלך ולשכפל אותו לבגדים. אני תמיד אומרת - הכי יפה זה עירום, כי הטבע יודע. לא יכול להיות שאת לא מתאימה לעצמך.
הרבה פעמים נשים בהירות מאוד מחפשות צבע חזק כדי שיראו אותן, ולמעשה הן מוחקות את הפנים שלהן. רואים את הצבע, הוא מאוד דומיננטי, אבל האישה נעלמת. זו טעות קלאסית. אני דווקא רוצה שתווי הפנים שלך והיופי הטבעי יצאו החוצה, ולא להוסיף לך דברים שהם לא את".
מה השינוי הכי משמעותי שעשית בעזרת האבחון? "פעם הגיעה אליי לתהליך אישה בהירה עם נמשים ושיער צבוע לאדמוני־ג'ינג'י, וזה לא היה הגוון שלה. באבחון יצא שהיא 'קרה', וביקשתי ממנה להחליף את צבע השיער לגוון קר מסוים. בהתחלה היא התנגדה מאוד, היא אמרה שזה האופי שלה ומה שהיא הכי אוהבת - אני כמובן לא מכריחה אף אחת לעשות משהו שהיא לא רוצה. אותה אישה הייתה חלק מקורס מקצועי, אז עברנו תהליך ארוך יחד, ואחרי כמה חודשים כשהיא ראתה את השינוי בבגדים, היא צבעה את השיער לחום־שטני, אבל קר. היא כאילו נהייתה אישה אחרת, היא נראתה צעירה ב־20 שנה. היה מטורף לראות את זה. אחר כך היא אמרה לי, 'אני לא מאמינה שהתנגדתי כל כך, היום אני לא יכולה לחשוב איך נראיתי פעם'".
יש צבע שמתאים או לא מתאים לכולן? "אין צבע גורף שמתאים לכולן, אפילו לא שחור. גם לא לבן, אגב. אני, למשל, אוהבת מאוד לבן, אבל זה צבע שפחות מתאים לי - מחמיא לי יותר שמנת. עם זאת, אני אוהבת אותו, אז לפעמים אני לובשת גם אותו. אני חייבת לשים את זה על השולחן: למרות שאני מעבירה קורסים בנושא ומכשירה סטייליסטיות, אני חוטאת לפעמים. למה? כי חולצה מכופתרת בצבע לבן וחולצה מכופתרת בצבע שמנת הם שני דברים שונים לגמרי. אז בימים שאני 'חוטאת' ולובשת צבע שהוא לא הכי מדויק לי, אני משקיעה יותר במה שמסביב - באיפור, בשיער, באקססוריז. אבל אני עושה את זה במודע. נקודה חשובה נוספת: ככל שאנחנו מתבגרות, להרבה נשים פחות מחמיא הצבע השחור. עם זאת, הרבה נשים, דווקא כשהן מתבגרות נוטות ללבוש שחור. עכשיו, מה שחור עושה? הוא מקרין צבע כהה על הפנים, שמדגיש את הפגמים הכהים שלנו, כמו קמטים, פיגמנטציה, כהויות. ככל שאני לובשת צבע כהה יותר, אני מדגישה את הדברים שאני אולי פחות רוצה שיראו".
"השיטה לאבחון צבע לא מגבילה, אלא נותנת מסגרת שעוזרת לדייק אותנו בתוך העולם רווי הטרנדים והאפשרויות", מסכמת ברנס. "יש בריחה מצבעים בעשור האחרון, איזשהו שטנץ של שחור, לבן, אפור וחום. צריך להבין שגם בתוך השחור והלבן יש גוונים, גם בתוך החום יש גוונים. הרבה מהטעויות שנשים עושות זה שהן הולכות אחרי טרנדים ולא בוחרות מה שמתאים להן".
"אין מישהי שלא יפה לה כחול, אדום או חום. השאלה שנכון לשאול היא איזה גוון של כחול או אדום או חום", מדגישה פסטרנק. "בתוך החום יש חום קר ויש חום חם. אז תמיד אנחנו יכולות למצוא את הפתרון. למשל, יש נשים שאוהבות צבעים חזקים ובוהקים, ודווקא באבחון שלהן יוצא שהן יותר SOFT, פסטלי. במניפה רגילה יש 45 גוונים, אבל באמת של החיים יש אינסוף גוונים, ותמיד אפשר למצוא את מה שאת יותר מתחברת אליו".