טל אוחנה. "הרגשתי שאני צריכה להגיד לנשים שלא יחכו ליד הגורל, אלא שייקחו את חייהן בידיהן"

בזכות העלאת המודעות לשימור פוריות: כך השפיעה טל אוחנה לטובה

כשראשת עיריית ירוחם החליטה להביא ילדה לעולם ללא זוגיות, היא חוותה על בשרה את המחסור החמור בשירותי רפואה בפריפריה. חצי שנה אחרי, היא הובילה לפתיחת מרפאה בעיר, שמשרתת גם את תושבי הנגב והפזורות הבדואיות והעלתה מודעות לשימור פוריות

פורסם:
מגזין "לאשה" מצדיע זו השנה השלישית במסגרת פרויקט "המשפיעות לטובה" לנשים מפורסמות שסייעו ליצור שינוי חיובי בתחומים שונים. טל אוחנה (37), ראשת העיר ירוחם, העלתה לסדר היום את נושא שימור פוריות של נשים מסורתיות, שרוצות להביא ילדים ללא זוגיות, ואף הקימה מרפאה לבריאות האישה בעיר הדרומית.

למה החלטת לדבר בפתיחות על בעיית הפוריות שלך?
"הרגשתי שהסיפור שלי הרבה יותר גדול ממני. זה סיפורן של נשים רבות, מסורתיות ודתיות, שמתגוררות במרחבים פריפריאליים. נשים אלו, כמוני, הגשימו את עצמן בגיל צעיר אבל עדיין לא הגשימו את המטרה שהיא הקמת משפחה. הרגשתי שאני צריכה להגיד להן שלא יחכו ליד הגורל, שלא רק ישבו, יתפללו ויחכו להזדמנות שתגיע, אלא שייקחו את חייהן בידיהן".
כלומר?
"הרגשתי ממש שליחות להגיד לנשים לקראת גיל 40 שילכו לבדוק את מצב הפוריות שלהן. אם אין בעיית פוריות - ההמלצה היא להקפיא ביציות, לוודא שיש מספיק ושהן איכותיות. אם כמוני, הן מגלות שהן במצב רפואי מורכב מאוד, חשוב לפעול בכל דרך ולא לוותר על ההזדמנות להקים משפחה. המסר שלי היה 'כמו שהייתן אקטיביות ביחס לקידום החיים שלכן בתחומים אחרים, גם כאן אתן נדרשות לפעול באותם הכלים'.
"גם אני גדלתי במשפחה דתית, והרכבת כמעט יצאה מהתחנה. כשהבנתי שאני עלולה לפספס את ההזדמנות להיות אם, הלכתי לקבל עצת רב ופעלתי בכל דרך שעמדה לרשותי. היו פה גם היבטים רגשיים של ללכת על אימהות בלי שיש בעל בתמונה וגם היבטים כלכליים, אבל המטרה של הקמת משפחה הייתה עבורי בעלת ערך יותר מכל יעד אחר שיהיה לי בחיים".
איך היו התגובות לכתבה שלך על הנושא ב"לאשה" ובכלל לתכנים שהשמעת גם אחר כך?
"הטלפון שלי קרס. היה לי איזה התקף חרדה על כך שפתחתי את הנושא ועכשיו הוא בחוץ, אבל מהר מאוד הבנתי שבתוך כל הקושי הגדול שלי עם החשיפה הזו, יש ערך בלדבר על זה. נשים לא מפסיקות לכתוב לי שאני מעוררת בהן השראה. הן משתפות אותי במצב שלהן ומתייעצות איתי. למי שצריכה עזרה מול הממסד הרפואי ושאר ביורוקרטיות, אני מנצלת את קשריי וכישוריי כדי לעזור".
ואז החלטת ללכת בכל הכוח ולהקים בירוחם מרכז לבריאות האישה.
"בתקופת טיפולי הפוריות שלי נסעתי פעמיים ואפילו שלוש פעמים בשבוע לבאר־שבע לבדיקות דם ואולטרסאונד. באוטו זה לוקח 40 דקות. אמרתי לעצמי שאני פריווילגית, עם נהג ורכב ולו"ז שאני קובעת, אבל מה עושות נשים שצריכות לנסוע שעה באוטובוס כדי להגיע לבדיקות, כשיש להן עוד ילדים ויום עבודה? המחיר שהן משלמות בגלל שהן מתגוררות בפריפריה הוא בלתי נסבל. הנגישות לשירותי בריאות בפריפריה היא בפער נוראי לעומת מה שקורה במרכז. הרגשתי שאני צריכה להילחם עבורן את המלחמה הזו. נכנסתי לטירוף. לא נרגעתי עד שזה קרה".
והצלחת.
"שירותי בריאות כללית נרתמו למהלך ולפני חצי שנה, במרפאה החדשה שנפתחה בירוחם, הורחבו השירותים שקשורים בבריאות נשים. יש לנו היום טכנאית אולטרסאונד ורופא מומחה אולטרסאונד לסקירות היריון, שגם אני הולכת אליו. לא האמנתי שאוכל לעשות את מעקב ההיריון שלי בירוחם. המשמעות היא שאני לא צריכה להתרחק ולהפסיד שעות עבודה רבות. נכנסו לשם גם עוד שלושה גינקולוגים. מה שמדהים הוא שנהייתה קנאת סופרים, ומכבי פתחו מרכז כזה לפני ארבעה חודשים. נוצרה בירוחם מציאות אחרת. היום, תושבי האזור, כמו גם תושבי המועצה האזורית רמת הנגב והפזורה הבדואית, צורכים אצלנו שירותי רפואה.
"כשנסעתי לטיפולים בבאר־שבע אמרתי לעצמי שאני פריווילגית, עם נהג ורכב ולו"ז שאני קובעת, אבל מה עושות נשים שצריכות לנסוע שעה באוטובוס כשיש להן עוד ילדים ויום עבודה?"
"אני מודה שאני מרגישה נבוכה שאני מקבלת הוקרה על זה. מרים פרץ לימדה אותנו שמשברי החיים שלנו הם הייעוד. אז בין שאר המשימות הוספתי עוד משימה בדרך בעקבות מה שעברתי".
הלידה מתקרבת. איך תשלבי הורות וניהול עיר?
"אני אמורה ללדת את בתי בסוף אפריל. אני מניחה שהשבועות הראשונים יהוו תקופת הסתגלות ואחר כך תהיה מטפלת שתבוא איתנו לעירייה לישיבות קריטיות כמו ועדות מליאת העיר או הצבעות בנושאים תקציביים. היא תחכה עם התינוקת במשרד שלי כשאני מעבר לדלת, מנהלת ישיבות מרובות משתתפים. מדי פעם, אגיח להיניק. אצטרך לתמרן בין החיים החדשים שלי כאמא ובין האחריות שלי כראשת עיר. אחרי שלושה חודשים אחזור למשרה מלאה. כולם אומרים לי לא לצאת בהצהרות, אבל אני מכירה את הוורקוהוליות שלי".
2 צפייה בגלריה
מרים פרץ
מרים פרץ
משפיעה לא פחות. מרים פרץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ואי־אפשר בלי מילה על מנהיגות נשית.
"נשים הן הצרכניות הגדולות של שירותי העיר. הן מבינות יותר בחינוך, חיי קהילה ובריאות המשפחה, ולכן מקומן בעיצוב השירותים האלה. זו לא אידיאולוגיה, אלא הבנה אמיתית של הערך המוסף של נשים בניהול עיר. יש לנו מהנדסת עיר, מנכ"לית החברה הכלכלית, מנהלת אגף תכנון ומנהלת אגף לשירותים חברתיים. אני חושבת שנשים הרבה יותר איכותיות והכי פשוט לעבוד איתן".
מי האישה שהשפיעה עלייך לטובה?
"מרים פרץ. אני מתחברת מאוד לנשות רוח, אלה שהתברכו ביכולת לחבר בין שמיים וארץ, לאחד לבבות ובעיקר לתת תקווה. מרים היא דוגמה מופלאה לכך".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button