נמצא שאנשים הצורכים תזונה דלה בסיבים ועתירת סוכרים ושומנים נוטים לישון עמוק פחות ומגלים אי שקט רב יותר בלילה

לא רק בגלל הסוכר והקלוריות: 6 סיבות מצוינות להשאיר את המזונות המעובדים מחוץ לתפריט

כולם כבר יודעים שתזונה בריאה צריכה להכיל מזונות טבעיים וטריים, אבל מה בעייתי כל כך במזון האולטרה מעובד? כך הוא משפיע על הרכב חיידקי המעי, מצב המשקל ואפילו על שנת הלילה שלכם

פורסם:
הסופר והעיתונאי מייקל פולן, מחברם של מספר רבי־מכר בתחום התזונה, כתב לפני עשור בספרו "איך לאכול מה": "אל תאכלו שום דבר שסבתא שלכם לא הייתה מזהה כמזון". ובמילים אחרות - תשאירו את המזונות המעובדים מחוץ לצלחת. "מזון אולטרה מעובד", הינו מזון מתועש שמכיל גם תוספות של חומרים משמרים וחומרי טעם, סוכר, מלח ושומן, דוגמת חטיפים, ממתקים וקינוחים תעשייתיים, מרקי אינסטנט ומנות קפואות ומוכנות של עוף ובשר. כולם כבר יודעים היום שתזונה בריאה צריכה להכיל מזונות כמה שיותר טבעיים, טריים ובלתי מעובדים, אבל מה בעייתי כל כך במזון האולטרה מעובד? הנה שש סיבות מצוינות להשאיר אותו מחוץ לתפריט.
1. תהליכי העיבוד עצמם מזיקים לבריאות
במחקר שפורסם בדצמבר האחרון בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition ניתחו חוקרים את הרגלי האכילה של 22 אלף אנשים ועקבו אחר מצבם הבריאותי במשך שמונה שנים. נמצא שאלה שצרכו את הכמויות הגדולות ביותר של מזונות אולטרה מעובדים היו בסיכון מוגבר ב־26% למות מכל סיבה, ו־58% ספציפית מסיבות קרדיו־וסקולריות.
לדברי החוקרים, הסוכר הרב המוסף למזונות האולטרה מעובדים ממלא תפקיד משמעותי בנזקים הבריאותיים אבל אחראי רק ל־40% מהסיכון המוגבר לתמותה. חלק משמעותי אף יותר ממנו ממלא תהליך העיבוד התעשייתי עצמו, המסוגל לייצר שינויים עמוקים במבנה של הרכיבים התזונתיים ובהרכבם.
2. הם מכילים חומרים מתחלבים שמשנים את הרכב המיקרוביום וגורמים לדלקת ולתסמונת מטבולית
מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הצביעו על כך שהחומרים המתחלבים שמוספים למזונות מעובדים רבים כדי לשפר את המרקם ולהאריך את חיי המדף שלהם, משנים את הרכב חיידקי המעי וגורמים לפגיעה בחיידקים הידידותיים ולעלייה בחיידקים מחוללי דלקת.
3. הצריכה שלהם מובילה לתחושת שובע מופחתת ולעלייה במשקל
בסקירת מחקרים שפורסמה בדצמבר 2019 בכתב העת Current Treatment Options in Gastroenterology הצביעו חוקרים על קשרים הדוקים שנמצאו במחקרים בין צריכת מזון אולטרה מעובד להפחתת שובע, וכתוצאה מכך לעלייה במשקל. ממצא זה אינו מפתיע בשל העובדה שמזונות מעובדים רבים דלים ברכיבים מזינים ובסיבים תזונתיים שתורמים לתחושת השובע. במקביל נמצא שאנשים שהפחיתו בצריכת המזונות המעובדים וצרכו במקומם ירקות ומזונות עשירים בסיבים, הפחיתו משמעותית במשקל למרות שלא שינו את גודל המנות.
3 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
צריכת מזונות עשירים בסיבים במקום מזון מעובד, באותה כמות, הביאה להפחתה במשקל
(צילום: Shutterstock)

4. הם עלולים לשבש את השינה
קודם כל, בשל השפעתם על רמת הסוכר בדם. במחקר שפורסם ב־2016 בכתב העת Journal of Clinical Sleep Medicine נמצא שאנשים הצורכים תזונה דלה בסיבים ועתירת סוכרים ושומנים נוטים לישון עמוק פחות ומגלים אי שקט רב יותר בלילה. זה קורה בשל העובדה שתזונה כזאת גורמת לרמות הסוכר בדם לזגזג, מה שגורם לערנות מוגברת ומשפיע לרעה על השינה ובעקבות זאת על הבריאות הכוללת.
עוד תזונה במנטה:
5. הם עלולים להגביר את הסיכון שלכם לפתח סוכרת מסוג 2
במחקר שפורסם ב־2019 בכתב העת JAMA Internal Medicine בחנו חוקרים את נתוני התזונה של יותר מ־100,000 צרפתים, וסיווגו את המזונות שציינו המשתתפים לפי מידת העיבוד שלהם. הם מצאו שככל שהמשתתפים נטו יותר לצרוך תזונה אולטרה מעובדת, כך הסיכון שלהם לפתח סוכרת מסוג 2 היה גבוה יותר.
3 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
ככל שהמשתתפים נטו יותר לצרוך תזונה אולטרה מעובדת, כך עלה הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2
(צילום: Shuttestock)

6. וגם את הסיכון לחלות בסרטן
כמה מחקרים הצביעו על קשר בין צריכת מזונות אולטרה מעובדים לעלייה בסיכון לפתח מחלות סרטן שונות. במחקר שפורסם ב־2018 בכתב העת BMJ, ואף הוא בחן את נתוני התזונה של אוכלוסייה גדולה מאוד - 104,980 איש - נמצא שעלייה של 10% בשיעור המזונות האולטרה מעובדים בתזונה קשורה לעלייה של יותר מ־10% בסיכון למחלות סרטן.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button