אגוזי נמר. ללא סוכר וללא גלוטן!

לבטן שטוחה וליבידו מחוזק: למה כדאי להכניס אגוזי נמר לקערת הנשנושים

אגוזי הנמר (Tiger nuts) הם הסופרפודס הכי רעננים כרגע על המדף, למרות שלא מדובר באגוז בכלל. אילו יתרונות בריאותיים מסתתרים בהם ואיך אפשר לשלב אותם בתפריט אפילו להפחית בזכותם את כמות הסוכר במתכונים בחצי ואף יותר?

אפרת נבון
פורסם:
למרות שהם ממש לא חדשים בעולם, אגוזי הנמר (Tiger nuts), שנקראים גם צ'ופה (Chufa) או בשמם הבוטני "גומא נאכל", הם הסופרפודס הכי רעננים כרגע על המדף. למעשה לא מדובר באגוז כלל, אלא בצמח עשבוני שפקעותיו ניחנו במראה אגוזי מנומר. ה"אגוזים" הקטנים האלה שימשו למאכל ולמרפא עוד במצרים העתיקה, והעובדה שמצאו אותם בקברים מצריים רבים היא עדות לחשיבותם הרבה בעת ההיא. הנה כמה תועלות בריאות שאתם יכולים להרוויח מהן גם עכשיו.
קראו עוד:
1. אנטי אייג'ינג אגוזי הנמר עשירים בנוגדי חמצון (בעיקר פוליפנולים) ומכילים גם אשלגן, סידן, אבץ, ברזל, ויטמין C וויטמין E - נוטריאנטים שנחשבים כמסייעים בעיכוב תהליכי ההזדקנות.
2. בטן שטוחה יותר הם מכילים סיבים מסיסים שמונעים עצירות ומטפלים בה וכן מהווים מצע לשגשוג חיידקים ידידותיים, ולכן תורמים לפעולת מעיים תקינה ולמערכת עיכול מאוזנת. בנוסף, הם מכילים אנזימים כמו עמילאז, ליפאז וקטלאז שהכרחיים לעיכול המזון בצורה מיטבית, מה שעשוי להפחית נפיחות בטנית.
3. רמות סוכר נמוכות יותר אגוזי הנמר מכילים סיבים תזונתיים וחומצה אמינית בשם ארגינין שמגבירה את ייצור האינסולין ואת רגישות התאים לאינסולין, ולכן תורמים להורדת רמת הסוכר בדם ועשויים להועיל לסוכרתיים.
4. ליבידו מחוזק כאמור, באגוזי נמר יש חומצת אמינו בשם ארגינין, שמעלה את כמות החנקן החד־חמצני בדם וברקמות הגוף ובכך מגבירה את זרימת הדם הנחוצה לעוררות מינית. בנוסף, הם מכילים גם אבץ, שהוא חיוני ליצירת הורמון הטסטוסטרון האחראי בין היתר להגברת כמות הזרע, לאיכות ולתנועתיות שלו.
5. לב בריא יותר האגוזים המצומקים האלה יכולים לסייע גם לבריאות הלב מכיוון שהם מכילים חומצות שומן חד־בלתי רוויות שצריכתן מעלה את רמות ה־HDL (הכולסטרול ה"טוב") ומפחיתה את רמות ה־LDL (הכולסטרול ה"רע"). בנוסף, חומצת האמינו ארגינין שהם מכילים מרחיבה את כלי הדם ובכך תורמת לאיזון לחץ הדם.
6. מיגור מחוללי מחלות במחקר שבו בדקו השפעת אנטיביוטיקה אל מול השפעת הרכיבים המצויים באגוזי הנמר על פתוגנים (מחוללי מחלה) שונים, נצפה שהאחרונים הצליחו למגר אותם טוב יותר, ובפרט פתוגנים כמו אי־קולי, סטרפטוקוקים וסלמונלה. הרכיבים שנחקרו הם פנולים, אלקלואידים, פלבנואידים, טאנינים וטרפנואים - נוגדי חמצון עוצמתיים שמצויים באגוזי הנמר.
3 צפייה בגלריה
אגוזי נמר
אגוזי נמר
הצליחו למגר טוב יותר מאנטיביוטיקה פתוגנים כמו אי־קולי, סטרפטוקוקים וסלמונלה. אגוזי נמר
(צילום: shutterstock)

איך לשלב את אגוזי הנמר בתפריט?

כקמח: אפשר לשלב את קמח אגוזי הנמר הטחון (יש בחנויות הטבע) בקינוחים, והודות לטעמו המתוק תוכלו גם להפחית את כמות ההמתקה במתכונים בחצי מהכמות ואף יותר.
כממרח: אפשר למצוא בחנויות הטבע ממרחים על בסיס אגוזי נמר כמו ממרח בטעם קרמל או בטעם שוקולד. אגוזי הנמר בהם מהווים חלק מהמרקם החמאתי וממתיקים את הממרח, כך שהוא אינו מכיל ממתיקים כלל. את הממרחים אפשר למרוח בכריך או לשלב בעוגות.
כתחליף לשמן או לחמאה: אפשר להמיר שמן וחמאה מומסת במתכונים בכמות זהה של חמאת אגוזי נמר ו"להבריא" אותם, ואם עושים זאת, מומלץ להפחית בכמות ההמתקה שבמתכון.
כנשנוש או תוספת: אפשר לנשנש אותם כפי שהם או לשלב בקינוחים, לפזר על סמוזיס, להוסיף למרק לקראת סוף הבישול, לערבב עם סלט ירוק או לשדרג את הגרנולה.
כמשקה חלב: טוחנים את האגוזים היטב, מכניסים לבד חיתול וסוחטים היטב עד להוצאת הנוזלים. מהחלב אפשר להכין גלידות, שייקים, סמוזיס וכדומה או להשתמש בו לגרנולה ולקפה.

מהמדף למטבח: שני מתכונים מנומרים

עוגיות טחינה נימוחות עם קמח אגוזי נמר
3 צפייה בגלריה
אגוזי נמר
אגוזי נמר
לשלב את קמח אגוזי הנמר הטחון בקינוחים
(צילום: shutterstock)
מה צריך (ל־15 עוגיות):
  • ½1 כוסות קמח אגוזי נמר
  • 1/2 כוס סוכר קוקוס או סילאן (לא חובה, הקמח מתקתק ואפשר לוותר)
  • 1 כפית אבקת סודה לשתייה ללא אלומיניום
  • קורט מלח הימלאיה
  • 1 כוס טחינה אורגנית (רצוי משומשום מלא)
  • לקישוט: 15 אגוזי נמר שלמים (לא חובה)
מה עושים:
  1. מערבבים היטב את הרכיבים היבשים (המתקה בסוכר בשלב זה. אם משתמשים בסילאן, אז רק בשלב החומרים הרטובים).
  2. מוסיפים את הטחינה, ואם רוצים את הסילאן, ומערבבים היטב. אם העיסה יבשה מדי לגלגול הוסיפו טחינה, ואם היא רטובה מדי הוסיפו קמח.
  3. מניחים את העיסה במקרר למשך חצי שעה.
  4. יוצרים מהעיסה עיגולים קטנים ומשטחים אותם מעט לצורת עוגייה. מניחים במרכז כל עיגול אגוז נמר לקישוט.
  5. אופים בתנור שחומם מראש ל־170 מעלות כ־15 דקות, אבל מומלץ לבדוק לאחר 10 דקות שהעוגיות לא יבשות מדי כי הן אמורות לצאת מהתנור מעט לחות.
  6. מצננים היטב ושומרים בקופסת זכוכית במקרר.
גלידת שמנת טבעונית עם חמאת אגוזי נמר
מה צריך (ל־8 מנות):
  • 1 כוס קרם קוקוס 17% שומן לפחות או: 2 כפות חמאת קקאו מומסת + 1 כוס מים
  • 1 כוס קשיו מושרה במים לארבע שעות לפחות
  • 1 כף חמאת קשיו או חמאת שקדים
  • 1 כף אבקת מאקה
  • קורט גרגרי וניל
  • לקישוט: 1 כף חמאה עם אגוזי נמר (ממרח קנוי מחנויות טבע שלרוב מכיל כמה סוגי אגוזים)
מה עושים:
  1. טוחנים בבלנדר את כל המרכיבים מלבד חמאת אגוזי הנמר, עד לקבלת מרקם סמיך. אם יש צורך מוסיפים מים, על המרקם להיות סמיך כשל עיסת עוגה.
  2. יוצקים את העיסה לתבניות סיליקון בצורת מגנום (או כל צורה אחרת).
  3. מקשטים בחמאת אגוזי הנמר ומשתדלים להטמיע אותה בגלידה לכל אורכה. נועצים מקלות ארטיק ומקפיאים היטב. מחלצים מהתבניות ואוכלים בהנאה.
אפרת נבון, נטורופתית מוסמכת, מנהלת מרכז "תרפא" לבריאות טבעית ומחברת הספר "טעים לאכול בריא"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button