מאקה. נחשבת למזון עם אנרגיה חמה

אבקת שורש מאקה: איך היא תורמת לאנרגיה, לחשק ולמצב הרוח ומה עושים איתה במטבח?

8 סיבות לחמם את הגוף, המיינד והליבידו בכפית או שתיים של מאקה - השורש העתיק מהרי האנדים, ואיך משלבים אותה במגוון מאכלים ומתכונים כדי להפיק ממנה מקסימום טעם ובריאות

אפרת נבון
פורסם:
מסופר על האינדיאנים שלפני שהיו יוצאים למלחמה היו נוהגים לצרוך מאקה כדי לקבל כוח ואנרגיה להילחם, אך משחזרו נאסר עליהם השימוש כדי להגן על נשות השבט מדרישות מיניות מוגזמות. העובדה הזו אולי מעידה יותר מכל על העוצמות שיוחסו למאקה, והיא אכן נחשבת למזון עם אנרגיה חמה, ולכן גם מאוד מתאימה לצריכה בחורף ובאופן כללי לאנשים הסובלים מקור.
השורש העתיק הזה, שגדל בהרי האנדים וידוע גם בשם "ג'ינסנג פרואני", נמנה עם משפחת המצליבים. מכינים ממנו אבקה בצבעים שונים שמלבד האנרגיה החמה, הנה עוד כמה תועלות שתרוויחו ממנה אם תשלבו אותה במשקה או בקינוח חורפי.
עוד מוצרים שנתקלתם בהם על מדפי חנויות הטבע אבל לא ממש ידעתם מה עושים איתם:
1. היא תתרום לשיפור התפקוד הכללי המאקה עשירה ברכיבים חיוניים, בהם המינרלים סלניום, סידן, אבץ, מגנזיום, אשלגן וברזל והוויטמינים C, ויטמיני B שונים ו־E ), ולכן תורמת לשיפור התפקוד הכללי, לחיזוק מערכת השלד ולאיזון התאים בגוף.
2. תעלה את מפלס האנרגיה בהיותה תומכת בבלוטת האדרנל המאקה מתגברת חיוניות ומרץ ומעלה את רמות האנרגיה הפיזית והנפשית. היא מסייעת לשיפור במצבי עייפות כמו פיברומיאלגיה או תסמונת העייפות הכרונית, וגם לביצועים של ספורטאים ומפתחי גוף.
3. וגם את מצב הרוח במאקה יש פלבנואידים שהם נוגדי חמצון המסייעים בהפחתת חרדה ודיכאון, והיא משפיעה על הפרשת מתווכים עצביים שמעורבים בשיפור מצב הרוח במוח.
4. תיתן בוסט לחשק המיני התכונה הכי ידועה של המאקה היא היותה אפרודיזיאק. מחקרים מצאו שהיא מעלה את החשק המיני גם בגברים וגם בנשים, אפילו אצל אלה שנטלו תרופות אנטי דיכאוניות שתופעות הלוואי שלהן כוללות ירידה בחשק המיני.
5. תשפר את זרימת הדם המאקה מגדילה את תכולת החמצן בדם ולכן משפרת את זרימת הדם ומסייעת במצבי אנמיה, קשיי ריכוז וזיכרון ובהסתגלות למקומות גבוהים.
6. תפחית דלקתיות בגוף במאקה יש רכיבים שמזרזים ייצור של נוגדי חמצון בגוף כמו גלוטטיון וסופר אוקסיד דיסמוטאז - שני נוגדי חמצון עוצמתיים שמסייעים בהפחתת תהליכים דלקתיים וסרטניים.
4 צפייה בגלריה
מאקה
מאקה
מעלה את החשק המיני גם בגברים וגם בנשים
(צילום: shutterstock)
7. תתגבר את הפריון במחקרים נמצא שהמאקה משפרת אצל גברים את איכות הזרע והתנועתיות בתוך 72 שעות מצריכתה, ובכך מעלה את הסיכויים לקליטת היריון.
8. תסייע לאיזון הורמונלי במאקה יש פיטואסטרוגנים שמסייעים בהסדרת המחזור החודשי ובהפחתת תופעות של גיל המעבר בנשים כמו תנודות במצב הרוח, גלי חום והזעות לילה.
שימו לב! לא מומלץ לצרוך מאקה במצבים של סרטנים תלויי הורמונים ואנדומטריוזיס, בהיריון ובהנקה. במצבי חוסר איזון של בלוטת התריס יש להיוועץ עם איש מקצוע לפני צריכתה.

מלכת הקקאו: מה אפשר לעשות עם מאקה

  • לתבל: המאקה משדרגת טעמם של שייקים, סמוזיס, דייסות, גלידות, משקאות חמים, ריבות, רטבים, ממרחים, קינוחים ומרקים, והיא משתדכת נהדר לקקאו בכל מתכון.
  • לתחלב: המאקה בעלת יכולת תחלוב (ממזגת שומנים, נוזלים וסוכרים) ולכן משפרת את מרקמן של מנות שאליהן מוסיפים אותה ונותנת להן סמיכות חלבית.
  • כמה לצרוך: 1־4 כפיות ביום. כדאי להתחיל בכפית אחת ולהעלות את הצריכה בהדרגה.

מה אומר צבע המאקה שלכם

המאקה מגיעה בשלושה צבעים - צהוב, אדום ושחור - כולם חולקים את התכונות שלעיל, אך כל אחד מהם מצטיין באיכויות מסוימות. שימו לב שמקור המאקה שלכם הוא מדרום אמריקה, ולא מסין או ארצות הברית, שבהן המאקה גדלה באופן מלאכותי, באזורים נמוכים, ומעובדת בצורה הפוגעת באיכותה.
אבקת מאקה צהובה: מסייעת במצבי ערמונית מוגדלת, אוסטיאופורוזיס, זרימת דם איטית, דלקתיות בגוף ויצר מיני ירוד.
אבקת מאקה אדומה: תורמת לשיפור תפקודים מוחיים, מסייעת לטיפול במחלות דלקתיות בגוף ובמחלות אוטואימוניות, משפרת ביצועים אתלטיים, מאזנת הורמונלית ומשפרת פריון.
אבקת מאקה שחורה: מסייעת להעלאת מצבי רוח, לשיפור התפקוד הקוגניטיבי, לשיפור איכות הזרע ולבניית מסת שריר.

מהמדף למטבח: 2 מתכונים עם מאקה

פרלינים ממריצים משוקולד לבן
4 צפייה בגלריה
מאקה
מאקה
(צילום: shutterstock)
מה צריך (ל־20 פרלינים):
  • 1 כוס חמאת קקאו מומסת
  • 1 כוס שמן קוקוס מומס
  • 1 כוס חמאת שקדים טבעית
  • 1/2 כוס מייפל טבעי
  • 3 כפות אבקת מאקה
  • 1/3 כוס קמח קוקוס
  • קורט מלח הימלאיה ורוד דק
  • 1/4 כפית גרגרי וניל או 1 כפית תמצית וניל טבעית
מערבבים היטב את כל הרכיבים (אפשר להיעזר בבלנדר), יוצקים לתבניות סיליקון אישיות בצורה של פרלינים ומקפיאים.
משקה וניל מחמם
4 צפייה בגלריה
מאקה
מאקה
(צילום: shutterstock)
מה צריך (ל־4 מנות):
  • 1 כוס קשיו (רצוי מושרה כארבע שעות)
  • 4 כוסות מים (עם אפשרות לעוד)
  • 4 תמרי מג'הול
  • 2 כפות שמן קוקוס / חמאת קקאו מומסת/ חמאת שקדים (אפשר לערבב ביניהם)
  • 2 כפות מאקה
  • 1/4 כפית גרגירי וניל
מה עושים:
  1. טוחנים היטב את כל הרכיבים במעבד מזון ומוסיפים מים לדרגת הסמיכות הרצויה.
  2. מחממים את המשקה ומוזגים לכוסות אישיות.
  3. אפשר לשמור את התערובת הטחונה בקירור ולחמם לפני הצריכה.
אפרת נבון, נטורופתית מוסמכת, מנהלת מרכז "תרפא" לבריאות טבעית ומחברת הספר "טעים לאכול בריא"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button