הרטינול עשה את המעבר ממרשם רופא לעולם הביוטי

גיהוץ קל: מה רטינול יעשה לעור שלכם ואיך תשתמשו בו באופן יעיל ובטוח?

אם יש חומר פעיל אחד שמומחי עור מוכנים לחתום על היעילות שלו זהו הרטינול הוותיק, שמתקמבק ככוכב הלוהט של החורף. אז מה כדאי שתדעו עליו בדרך לעור חלק, צעיר ומחודש היישר מהמדף? ואיך לוודא שהתכשיר שקניתם באמת מכיל רטינול? מדריך

פורסם:
עולם הביוטי מכתיר חדשות לבקרים כוכבי אנטי אייג'ינג צעירים שמבטיחים לעשות נסים ונפלאות לעור שנושא את סימני הזמן. אבל אם יש חומר פעיל אחד שמומחי עור מוכנים לחתום על היעילות שלו זהו הרטינול הוותיק, שעשה את המעבר ממרשם רופא לעולם הביוטי לפני שנים רבות וכעת מסתמן ככוכב הלוהט של החורף.
עוד טיפוח במנטה:
"רטינול הוא החומר הכי רבגוני ועוצמתי בעולם הקוסמטיקה. הוא נחקר במשך שנים במחקרים אובייקטיביים ונמצא יעיל מאוד בחידוש העור", מסבירה הביולוגית וחוקרת העור רונית שגב. לפני שאתם רצים לחדש את המלאי, שאלנו אותה שמונה שאלות מאתגרות על המולטי־טאלנט המתחדש.
המון תכשירים מתהדרים לאחרונה ברטינול. מה זה רטינול ואיך הוא פועל על העור? "רטינול הוא ויטמין A שאפשר ליטול דרך הפה או למרוח על העור. כשמורחים רטינול על העור, חלק קטן ממנו הופך לחומצה רטינואית, שהיא מולקולת איתות החודרת לעור ונותנת פקודות לתאים להתנהג בצורה שונה שמשפיעה על ביטוי גנים, כלומר מובילה לסדרת פעולות שונות בתא שגורמות לתהליכי התחדשות בעור".
מה ההבדל בין תרופות לחידוש העור במרשם רפואי לתכשירי ביוטי שנמכרים על המדף? "חשוב להבין שהרופא לא רושם 'רטינול' אלא תרופה שמחייבת מרשם רופא (כמו למשל רטין A או רטוויט). להבדיל מהרטינול בתכשירי מדף שרק חלק ממנו הופך לחומצה רטינואית, התרופה מכילה את מולקולת האיתות, כלומר את החומצה הרטינואית עצמה".
מהו ריכוז הרטינול שמגדיר מוצר כתכשיר אנטי אייג'ינג? "משרד הבריאות מאשר להכניס עד 1.6% רטינול לתכשירי טיפוח שנמכרים על המדף. אפשר לומר שתכשיר המכיל 1%־1.6% רטינול מספיק כדי לקבל תוצאה של אנטי אייג'ינג וחידוש העור".
4 צפייה בגלריה
רטינול
רטינול
משרד הבריאות מאשר להכניס עד 1.6% רטינול לתכשירי טיפוח שנמכרים על המדף
(צילום: shutterstock)
מאיזה גיל מומלץ להשתמש ברטינול? "סימני הגיל שאופייניים לגילאי ה־30 עדיין אינם מצדיקים בהכרח את העוצמה של רטינול. בסביבות גיל 36־40 ואילך, כשהעור מאבד מהעובי שלו ומתחילים להיווצר קמטוטים וסימני גיל, אפשר לעבור לשימוש בתכשירי רטינול".
האם יש סיכונים או תופעות לוואי בשימוש ברטינול? "תכשירים עם ריכוזים עדינים של רטינול אינם גורמים לתופעות לוואי, אם כי גם לא מחוללים תוצאות ניכרות ונראות לעין. בשימוש בתכשירים עם ריכוזים גבוהים יותר תיתכן לעתים אדמומיות בעור בהתאם למידת הרגישות".
שימו לב! השימוש ברטינול אסור לנשים בהיריון כי מדובר בחומר טרטוגני בעל פוטנציאל לגרימת מומים ובעיות התפתחותיות בעובר.
מהי הדרך המומלצת לשלב את הרטינול בשגרת הטיפוח? "בתכשירים שמכילים רטינול בריכוז של 1%־1.6% מומלץ להתחיל בשימוש בשעות הלילה, שלוש פעמים בשבוע (יום כן ויום לא לסירוגין), למרוח שכבה דקה ולבחון כיצד העור מגיב לתכשיר. יש להיזהר ממגע באזור העיניים. ביציאה לשמש יש למרוח מסנן קרינה, כי גם אם השימוש בתכשיר נעשה בשעות הלילה, החומר הפעיל נשאר בעור גם בשעות היום, ורטינול הוא חומר פוטו סנסיטיבי, כלומר רגיש בחשיפה לאור. מובן שאם הוא מופיע בתכשירים ליום, והוא עשוי להופיע בהם בריכוזים נמוכים מאוד, יש להשתמש במסנן קרינה בנוסף".
האם מומלץ להשתמש ברטינול באופן קבוע או כטיפול מוגבל בזמן? "בריכוזים הנמוכים אפשר להשתמש ברטינול באופן שוטף. כשמשתמשים ברטינול בריכוזים מחדשים, כלומר גבוהים, כדאי להשתמש בתכשיר כל עוד רואים שיפור. עם זאת, כשהעור מגיע למצב שבו הוא נראה טוב אבל לא ניכרת התקדמות, מומלץ לעשות הפסקה בשימוש כדי למנוע התרגלות של העור לחומר".
בתוך כמה זמן רואים תוצאות ואיך יודעים שהתכשיר אכן אפקטיבי? "מאחר שמדובר בחומר פעיל עוצמתי ויעיל במיוחד, כבר בשבוע הראשון אפשר להבחין בתוצאות. העור נהיה פחות אפרפר ויותר ורדרד, והפיגמנטציה מיטשטשת. להבדיל מחומרים פעילים כמו קולגן וחומצה היאלורונית שהמולקולות שלהם גדולות יחסית ולכן אינן חודרות לעור, הרטינול הוא מולקולה זעירה מאוד. לשם השוואה (המדד הוא ביחידות של דלטון): קולגן הוא 175 אלף דלטון, חומצה היאלורונית מיליוני דלטון (יש גדלים משתנים בטווח זה), ואילו הרטינול הוא פחות מ־500 דלטון, מידת המולקולה שמסוגלת לחדור לעור".
הידעת? מכיוון שאין לנו בעור קולטנים לרטינול אלא רק לחומצה הרטינואית, כשמורחים רטינול על העור, רק כ־1.5% מתוכו הופכים לחומצה רטינואית, ורק האחוז הזה הוא שנקלט בתאים. לשם השוואה: 1.6% רטינול בתכשיר מדף מקביל ל־0.025% חומצה רטינואית שניתנת במרשם רופא.

מולטי טאלנט בפעולה: מה הרטינול יעשה לעור שלכם?

1. יחשוף שכבת עור רעננה: הרטינול מאיץ את קצב חלוקת התאים וגורם לעור להתנהג בצורה שמאפיינת עור צעיר. כשחלוקת התאים מואצת, התאים ברובד החיצוני ביותר מפנים את מקומם, וכך נוצר קילוף של העור (פילינג) ונחשפים תאים חדשים ורעננים יותר של עור ורדרד וחדש.
2. יתרום לגון עור אחיד: עקב קילוף השכבה הזאת הרטינול מסייע גם בטשטוש של סימני פיגמנטציה ותורם לגון עור אחיד.
3. יעזור למיצוק: הרטינול מעודד ייצור קולגן בעור, שאחראי לנפח ולמיצוק של העור.
4. יעשיר את העור בלחות: הרטינול מעודד גם את ייצור החומצה ההיאלורונית בתאים, שמלבד אפקט של מיצוק, תורמת גם ללחות ולהגברת ההידרציה (מידת הלחות) בעור.
5. יאיץ את המטבוליזם בעור: הרטינול מגביר את חילוף החומרים בעור ובכך תורם לו להיראות חיוני יותר.
6. יחזק את המחסום העורי: הרטינול משפר את תפקודי העור וגורם לתאים לתפקד בצורה טובה וצעירה יותר, וכתוצאה מכך גם שומר שהשכבה הקרנית שמגינה על העור תתפקד טוב ותאצור את הלחות.
7. יחליק את המרקם: הרטינול מסייע בהחלקת מרקם העור מכיוון שהוא גם מצמצם נקבוביות פעורות וגם משפר מצבים של חטטים בעור ומחליק או מעדן אותם.
8. יפחית מצבי אקנה: מאחר שהרטינול מאזן את פעילות בלוטות החלב בעור, הוא מסייע בין השאר גם לטיפול באקנה ומפחית פצעונים ודלקתיות בעור. עם זאת, במצבים של אקנה או פצעונים כדאי להתייעץ עם מומחה עור כי יכולים להיות חומרים מתאימים יותר לטיפול באקנה והשימוש ברטינול אינו מהווה תחליף.
1. סרום לילה מועשר ברטינול טהור, לוריאל פריז: 110 שקל ל־30 מ"ל, ברשתות הפארם והשיווק; 2. קרם אינטנסיבי לטיפול בקמטים עם רטינול טהור, שיסיידו: 489 שקל, ברשתות הפארם; 3. סרום מיקרו־רטינול, קיל'ס: 349 שקל ל־50 מ"ל, בסניפי המותג; 4. קרם עיניים עם פרטינול (טרום רטינול), אהבה: 249 שקל ל־15 מ"ל, ברשת חנויות המותג ובאתר; 5. אמפולות ליפט עם פיטו רטינול (חלופה טבעית לרטינול), דיאדרמין: 59.90 שקל ל־7 יחידות, בסופר פארם; 6. קרם לילה משקם RETINOL A (עם ויטמין A), -417: מחיר 210 שקל, בסופר פארם; 7. קרם טיפולי מחדש על בסיס רטינול 0.5%, PORTCARE: מחיר 299 שקל, באתר החברה או אצל הקוסמטיקאיות מורשות המותג; 8. סרום בוסטר פרו־רטינול בטכנולוגיית קפסולציה, קרליין: 69.90 שקל ל־30 מ"ל, ברשתות הפארם; 9. סופר־סרום לפנים עם רטינול,VERSO: מחיר 399 שקל, OHGLOW באתר; 10. תחליב לחות לפנים עם רטינול, יובנה: 269 שקל ל־50 מ"ל, באתר Guilty ובסופר פארם; 11. ערכה משקמת לטיפול בקמטים על בסיס בקוצ'יול (תחליף טבעי לרטינול), ליראק פריז: 658 שקל, במרפאות אסתטיקה ומכוני קוסמטיקה מורשי המותג; 12. קרם לחידוש העור עם רטינול, לציטין ואומגה 3, רונית רפאל: 2,048 שקל, באתר המותג.
טיפ: רוצים להיות בטוחים שתכשיר המדף מכיל רטינול? בדקו אם הוא מופיע ברשימת הרכיבים תחת השם רטינול או נגזרות של שמו, כמו רטינל, רטיניל פלמיטאט. אם הוא מופיע בשם המוצר אך אינו מופיע ברשימת הרכיבים, כנראה מדובר בחומר אחר שמחקה את מנגנון הפעולה של הרטינול.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button