ספירת הזרע של גברים מערביים ירדה ביותר מ־50% בתוך פחות מ־40 שנה

מה הקשר בין המלצות תזונה, דיאטה ושינה - לשיפור הפריון?

איך הדיאטה הים תיכונית קשורה להצלחה בהשתרשות היריון, למה כדאי שהגברים יישנו טוב יותר בלילה, ומה גילה של האישה המבוגרת ביותר בעולם שהצליחה להרות בעזרת IVF? עובדות מפתיעות על פוריות ופריון

פורסם:
1. שלוש האמהות שלנו סבלו מאי־פריון
על פי המקרא, שלוש האמהות שלנו, שרה, רבקה ורחל, סבלו מאי־פריון והמתינו שנים ארוכות עד הלידה הראשונה. השיאנית ביניהן הייתה שרה שאת בנה יצחק ילדה בגיל 90.
2. בדרך לטיפולי פריון כדאי שתשקלי לאמץ את הדיאטה הים תיכונית
האם תזונה עשויה להיטיב עם טיפולי הפריון? הסוגיה הזאת שנויה במחלוקת, אך לפי מחקר שפורסם בכתב העת Human Reproduction ב־2018, לנשים מתחת לגיל 35 שהקפידו על דיאטה ים תיכונית כחצי שנה לפני טיפול IVF, היה סיכוי גבוה ב־65% להשיג היריון ולידה מוצלחים לעומת נשים שפחות הקפידו על התזונה הזאת.
במחקר, שנערך באתונה, השתתפו 244 נשים בנות 22־41 שהמתינו לטיפול הפריה חוץ גופית ראשון ואימצו דיאטה ים תיכונית (דגים, קטניות, דגנים מלאים, ירקות, פירות, שמן זית). הן התבקשו להשיב על שאלונים הנוגעים להרגלי התזונה שלהן ודורגו בהתאם למידת ההקפדה שלהן על הדיאטה (נמוכה, בינונית, גבוהה). מאוחר יותר עקבו החוקרים אחר מספר הביציות, שיעור ההפריה וקליטת העוברים וההיריון שלהם.
8 צפייה בגלריה
עובדות פריון פוריות
עובדות פריון פוריות
הדיאטה הים תיכונית - סיכוי גבוה ב־65% להשיג היריון ולידה מוצלחים
(צילום: shuterstock)
נמצא כי הנשים מתחת לגיל 35 שהקפידו על דיאטה ים תיכונית בדרגה הגבוהה ביותר, היו בסבירות גבוהה פי שלושה להיכנס להיריון ולהחזיק אותו עד סופו לעומת הנשים האחרות. עם זאת, לא נמצא כי לתזונה הייתה השפעה על מספר הביציות, קצב ההפריה או השתלת העוברים.
3. ואם כבר דיאטה, רצוי ששניכם תתרחקו ממשקאות מומתקים
מחקר אמריקאי שפורסם בכתב העת Epidemiology ב־2018, מצא כי שתיית משקה מוגז ומומתק אחד ביום מפחיתה את סיכויי האישה להרות ב־25% ואת הסיכוי של הגבר להפרות ב־33%.
במחקר השתתפו 3,828 נשים ו־1,045 גברים בני 21־45. כולם התבקשו להשיב על שאלונים שעסקו בסגנון החיים שלהם, ההיסטוריה הרפואית, הרגלי התזונה וצריכת משקאות מומתקים. הממצאים הראו כי די בשתיית משקה מומתק מוגז אחד ליום כדי להפחית הסיכויים להיריון. כמו כן נמצא שגם משקאות אנרגיה פוגעים בסיכוי להרות.
4. אתה יכול לנסות להחליף את השתייה המומתקת בתה ירוק
האם תה ירוק עשוי לשפר את הפריון שלכם? העדויות המצביעות על הקשר בין שתיית תה ירוק ליכולת פריון הן מוגבלות למדי. אולם סקירה אחת שפורסמה בכתב העת Nutrients ב־2018 מצאה כי תרכובות נוגדות חמצון המצויות בתה ירוק עשויות לסייע לפוריות על ידי שיפור פרמטרים כמו ספירת זרע ותנועתיות.
8 צפייה בגלריה
תה ירוק
תה ירוק
תרכובות נוגדות חמצון המצויות בתה ירוק עשויות לסייע לפוריות
(צילום: Shutterstock)
5. בניגוד למיתוס, פוריות הגבר רחוקה מלהיות נצחית
מחקר חדש שפורסם בכתב העת Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica עקב אחר 4,300 מבוגרים שעברו טיפולי פוריות, ומצא כי הסבירות ללדת תינוק בריא (ללא תלות בגיל האם) נמוכה ב־33% אם האב מעל גיל 50. לפי החוקרים, סיפורים על מפורסמים שהולידו ילדים בעשור השישי לחייהם תרמו למיתוס ש"פוריות הגבר היא נצחית". אולם ממצאי המחקר הראו כי עם העלייה בגיל, איכות הזרע יורדת, וחלה עלייה בסיכון להפלות ולירידה בשיעור הלידות של תינוקות חיים.
6. וכדאי מאוד גם שתלך לישון
מחקר שפורסם בכתב העת Medical Science Monitor ב־2017 ובדק את איכות הזרע (מורפולוגיה, ספירה, הישרדות ותנועתיות) בקרב 981 גברים סינים בריאים, מצא שבקרב הגברים שמשך השינה שלהם היה קצר מ־7־8 שעות, או ארוך מכך, וככל ששעת השינה הייתה מאוחרת יותר, כך עלה הסיכוי למצוא אצלם ייצור מוגבר של נוגדנים נגד הזרע (ASA), הפוגעים בתאי זרע בריאים.
8 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
אצל גברים שלא ישנו מספיק או ישנו יותר מדי, נמצאה ספירת זרע נמוכה
(צילום: Shutterstock)
בנוסף, אצל גברים שלא ישנו מספיק או ישנו יותר מדי, נמצאו ספירת זרע נמוכה וירידה בתנועתיות ובכושר ההישרדות של תאי הזרע במערכת הרבייה הנשית.
7. תוכנית כושר לפוריות יעילה יותר מטיפולי פוריות אצל נשים עם עודף משקל
מחקר חדש שהוצג וירטואלית במפגש השנתי האחרון של האגודה האנדוקרינית, מצא שהתערבות באורח החיים של נשים עם השמנת יתר שמתקשות להרות, המכונה תוכנית Fit-For-Fertility (ובקיצור FFF), היא אלטרנטיבה חסכונית לטיפול פריון המקובל בנשים הסובלות מהשמנת יתר.
8 צפייה בגלריה
עובדות פריון פוריות
עובדות פריון פוריות
אלטרנטיבה חסכונית לטיפולי פריון
(צילום: shuterstock)
במחקר השתתפו 130 נשים עם עודף משקל שמצויות בטיפולי פריון. הן חולקו לשתי קבוצות: האחת קיבלה תוכנית למשך שישה חודשים שכללה מפגשים עם תזונאית, קינסיולוג (מומחה לתנועה), סדנאות לשינוי אורח החיים ופעילות גופנית (אצל נשים שלא הושג היריון שילבו החוקרים גם טיפולי פוריות). הקבוצה השנייה שימשה בתור קבוצת ביקורת וקיבלה טיפולי פוריות בלבד.
הנתונים, שנאספו במשך 18 חודשים או עד תום ההיריון עבור נשים שהרו, הראו כי מתוך 108 הנשים שהשלימו לפחות שישה חודשים מהמחקר הושגו 51% לידות חיות, לעומת 36.8% בקבוצת הביקורת.
8. גילה של האישה המבוגרת ביותר בעולם שהרתה ללא טיפולי פוריות הוא 59
ב־20 באוגוסט 1997 אישה בריטית בת 59 בשם דון ברוק ילדה בן בניתוח קיסרי והפכה לאם המבוגרת ביותר שהרתה ספונטנית, ללא כל עדות לטיפולי פריון. בראיונות לתקשורת היא סיפרה שההיריון נקלט בביוץ האחרון לפני המחזור האחרון שלה.
9. וגילה של האישה המבוגרת ביותר בעולם שהרתה באמצעות הפריה הוא 74
אישה הודית בשם ארמאטי מנג'אמה ילדה תאומות בהיותה בת 74 לאחר שעברה הפריה חוץ גופית, והיא רשומה, נכון להיום, כאישה המבוגרת ביותר שהרתה וילדה באמצעות טיפולי הפריה חוץ גופית.
8 צפייה בגלריה
צילום רחם
צילום רחם
כ־40% מהנשים מתקשות להרות בשל הפרעה בביוץ
(איור: Shutterstock)
10. הסיבה העיקרית לאי־פריון בנשים: שיבושים בתהליך הביוץ
כ־40% מהנשים מתקשות להרות בשל הפרעה בביוץ. בין הגורמים שעלולים לשבש את הביוץ: שחלות פוליציסטיות (PCOS) - תסמונת המתבטאת בתפקוד שחלתי בלתי תקין; חוסר איזון הורמונלי, כמו הפרשה מוגברת של הורמוני בלוטת יותרת המוח והפרשת יתר של פרולקטין, הורמון שאחראי על ייצור ועל הפרשת חלב אם; לקות מבנית בשחלות ועוד.
11. האישה הפורייה ביותר בעולם היא מרים נבטנזי מאוגנדה
היא ילדה 44 ילדים לפני גיל 36. הסיבה למספר המופלא הזה נעוצה במצב גנטי נדיר שגרם לה ללדת 3 רביעיות, 4 שלישיות ו־6 זוגות תאומים. כמו כן היא נישאה בגיל 12, ובגיל 23 כבר היו לה 25 ילדים. בהיריון האחרון שלה, ב־2016, היא סבלה מסיבוכים וילדה את זוג התאומים האחרון שלה והשישי במספר, אולם אחד מהם מת במהלך הלידה. האב המותש עזב את הבית והותיר את נבטנזי עם 44 ילדים לגדל בגפה.
8 צפייה בגלריה
האישה הפורייה ביותר בעולם מרים נבטנזי מאוגנדה
האישה הפורייה ביותר בעולם מרים נבטנזי מאוגנדה
44 סנדוויצ'ים בבוקר! האישה הפורייה ביותר בעולם ,מרים נבטנזי מאוגנדה
(צילום: רויטרס)
12. הסיכוי שלכם ללדת תאומים זהים הוא 1 ל־250 לידות (כ־30% מלידת תאומים)
תאומים זהים נוצרים מביצית אחת המופרית על ידי זרעון אחד שנחלקת לשניים. החלוקה יכולה להתרחש עד שבוע לאחר ההפריה. אי אפשר לצפות את התופעה מראש או להשפיע על קיומה. התאומים הם בני אותו מין ובעלי זהות מוחלטת של התכונות שאותן קיבלו מהוריהם.
13. אם הגעתם לעשור הרביעי ואתם משתוקקים ללידת תאומים, לא זהים, ודאי תשמחו לגלות שסיכוייכם לכך עולים גם ללא טיפולי פוריות
את ההסבר לכך מצאו חוקרים מבית הספר לביולוגיה של אוניברסיטת מערב אוסטרליה (UWA) בתגובה אבולוציונית. נמצא כי שחרור שתי הביציות עולה ככל שנשים מתבגרות כדי לספק מעין "ביטוח" ללידה, מאחר שבאוכלוסיות של אבות קדמונים בלידת תאומים רק אחד מהם נטה לשרוד. המחקר פורסם ב־2020 בכתב העת Nature Ecology and Evolution.
8 צפייה בגלריה
עובדות פריון פוריות
עובדות פריון פוריות
חרור שתי הביציות עולה ככל שנשים מתבגרות כדי לספק מעין "ביטוח" ללידה
(צילום: shuterstock)
14. בעובר ממין נקבה יש כ־7 מיליון ביציות
עוד לפני הלידה הגוף סופג את רוב הביציות, אך כ־2 מיליון נשארות בגוף. לנערות מתבגרות שמתחילות לקבל את המחזור החודשי יש כ־1/2 מיליון ביציות. כ־1,000 ביציות נהרסות ונספגות בגוף בכל מחזור, אבל רק אחת או שתיים מגיעות לשלב שבו הן משתחררות מהשחלה. אספקת הביציות שנותרה לאישה פורייה נקראת "רזרבה שחלתית".
15. ספירת הזרע של גברים מערביים ירדה ביותר מ־50% בתוך פחות מ־40 שנה
כך לפי ספר שיצא לאחרונה בארצות הברית Count Down: Hormonal Havoc in Our Midst ("הספירה לאחור: הרס הורמונלי בקרבנו", בתרגום חופשי), שנכתב על ידי ד"ר שאנה סוואן, מהאפידמיולוגיות וחוקרות הפוריות המובילות בעולם ופרופסורית לבריאות הציבור בבית הספר לרפואה בבית החולים הר סיני בניו יורק.
חוקרים הזהירו כי הנכדים שלנו עלולים להיות בעלי ספירת זרע נמוכה, מתחת לרמה הנחשבת להתעברות מוצלחת, מה שייאלץ את רוב הזוגות בהמשך להיעזר בטיפולי פריון
בספר מציינת סוואן מחקר מ־2017, שלפיו בין השנים 1973 ל־2011 ספירת הזרע של גברים מערביים ירדה ב־50%, וכי היא יורדת בממוצע בין 1% ל־2% בשנה. החוקרים הזהירו כי הנכדים שלנו עלולים להיות בעלי ספירת זרע נמוכה, מתחת לרמה הנחשבת להתעברות מוצלחת, מה שייאלץ את רוב הזוגות בהמשך להיעזר בטיפולי פריון.
16. רוצים להגדיל את הסיכוי להרות? התרחקו ממוצרי קוסמטיקה, טואלטיקה ופלסטיק המכילים תרכובות מקבוצת הפתאלטים
הפתאלטים הם כימיקלים נטולי ריח וצבע שמצויים בשימוש נרחב בתעשיית המזון, הקוסמטיקה והטואלטיקה. אפשר למצוא אותם בסבון נוזלי, שמפו, קרמים, לקים, בשמים, שעווה ועוד ועוד.
במחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Human Reproduction על ידי חוקרי היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים שיבא, בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות הרווארד וקולומביה שבארצות הברית, נמצא כי חשיפה לריכוז גבוה של חומרים אלה הובילה לפגיעה באיכות הביציות והעוברים. בסיכום המחקר המליצו החוקרים להמעיט ככל האפשר בשימוש במוצרים המכילים פתאלטים ולהימנע מחימום אוכל בכלי פלסטיק במיקרוגל.
בין הגורמים המשפיעים על הירידה באיכות הזרע מציינת סוואן: שינויים באורחות החיים, תזונה, חוסר פעילות גופנית, צריכת אלכוהול וזיהום סביבתי.
ייעוץ מקצועי: ד"ר אמיר וינטראוב, מנהל יחידת IVF בבית החולים לניאדו ואחראי על רפואת נשים ופריון בלאומית שירותי בריאות, מחוז המרכז
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button