ד"ר עמוסי. אולי אלה החודשים הארוכים שבהם אני מתמודד עם פחד ואי-ודאות של מטפלים ומטופלים

אז מה אתה אומר דוקטור, לקחת את הפקסלוביד?

ד"ר עמוסי לא זוכר עוד מצבים שבהם המלצות רפואיות צרמו לו כל כך. מה סדק אצלו את האמון בהנחיות וגורם לו להסס: "לכאורה אין כל דבר חדש במתן טיפול תרופתי למחלה פוטנציאלית, אז למה דווקא ההנחיה הקלינית הזו כל כך קשה לי?"

פורסם:
הטיפול האנטי-ויראלי פקסלוביד (Paxlovid) פותח בחברת פייזר במהלך מגפת הקורונה ואושר באישור חירום על ידי ה-FDA, שהסתמך על ניסוי על 1,219 חולים, ניסוי שבו הוא נמצא כמקטין בצורה משמעותית החמרה בתסמיני הקורונה. הוא מומלץ לטיפול באנשים עם גורמי סיכון, החווים מחלה קלה עד בינונית, ביום השלישי עד החמישי מתחילת הופעת הסימפטומים.
קראו עוד:
כרמל י', בן 76, מורה דרך בגמלאות, השלים טיפול כימי וביולוגי בסרטן ריאות שהתגלה בגופו לפני שנתיים, לאחר כ-60 שנות עישון. הוא מחוסן ארבעה חיסונים נגד קורונה. כרמל חזר מנסיעה ללונדון עם תחושה שהוא מתחיל להיות חולה. בדיקת אנטיגן ביתית שעשה מיד עם הנחיתה הייתה שלילית. לאחר יומיים חום גופו עלה ל-38 מעלות ובבדיקת PCR הוא נמצא חיובי לקורונה. הוא טופל בפקסלוביד, שלושים טבליות במשך חמישה ימים, והחלים. קשיש עם גורמי סיכון ריאתיים. נראה שהגיע לו טיפול.
2 צפייה בגלריה
פקסלוביד
פקסלוביד
פקסלוביד. נמצא כמקטין בצורה משמעותית החמרה בתסמיני הקורונה
(צילום: Pfizer via AP)
חווה א', בת 57, נשואה ואם לשלושה, יזמית נדל"ן. ברקע סוכרת המטופלת בהקפדה עם תזונה דלת פחמימות ופעילות גופנית. חוסנה בשלושה חיסונים לקורונה. בחודש מרץ נתגלתה כחיובית לקורונה. מחלה קלה בלבד, כאב גרון ונזלת. טופלה בפקסלוביד בהצלחה. חווה מטלפנת למרפאה לאחר ששוב נגלתה כחיובית. ואיך את מרגישה? סך הכול טוב, כאב גרון ונזלת. אז למה את רוצה טיפול בפקסלוביד? כי יש לי סוכרת, ובפעם הקודמת הטיפול שמר עליי. את יודעת שמדובר בתרופה חדשה, כמה חודשים בשוק, ואת גם צעירה מ-60, שזה הגיל שמעליו אנו ממליצים על טיפול? אני יודעת, ובפעם הקודמת אישרו לי. אישה צעירה עם מחלה קלה. נראה שדורשת את הטיפול מתוך חרדה.
הגר מ', בת 63 עם סרטן שד שאובחן לפני כשנה. עברה כריתה מקומית של הגידול וטיפול כימי שהסתיים לפני חצי שנה. כעת היא על טיפול ביולוגי הניתן כל שלושה שבועות וגלולות הורמונליות יומיות. חוסנה בארבעה חיסונים נגד קורונה. מזה יומיים תלונות על כאב גרון קל ונזלת. בדיקת PCR חיובית לקורונה. מה אתה אומר דוקטור, לקחת את הפקסלוביד? אישה מעל גיל 60, על טיפול ביולוגי לשאת השד וצינון. מה להמליץ לה?
במחלות זיהומיות אנו בדרך כלל נוהגים לטפל כאשר יש מחלה משמעותית עם הוכחה ברורה לזיהום. דלקת ריאות מוכחת בצילום חזה, סינוסיטיס עם חשד קליני גדול, זיהום במפרק או בנוזל השדרה, לאחר שאיבת נוזל שנמצא מזוהם. יש גם מקרים שבהם אנו מטפלים בטיפול מונע, עוד לפני הופעת מחלה קשה. לכאורה אין כל דבר חדש במתן טיפול תרופתי למחלה פוטנציאלית, אז למה דווקא ההנחיה הקלינית הזו כל כך קשה לי?

משהו במגפת הקורונה סדק לי את האמון בהנחיות

מקצוע הרפואה הוא הזרוע הפרקטית של מדעי הטבע. יושבים מדענים במעבדות ומסבירים את הביולוגיה של גוף האדם ואת תחלואיו השונים, ומנסים למצוא דרכים להתמודד איתם. מסע איטי בן מאות שנים. שטיפת ידיים לפני בדיקה גופנית, מתן אנטיביוטיקה למחלות זיהומיות, היכולת להשתמש בקרני רנטגן או גלי קולי כדי להבין מה מתרחש בתוך הגוף – הם פרקטיקות מקצועיות שהתפתחו לאורך ההיסטוריה.
כשאני חושב על ההשפעה של שנות הקורונה עליי, רופא משפחה המתחזק את בריאותם של אנשים בשגרת חייהם, היא מתבטאת באותו סדק באמון, בהיסוס ביישום הנחיות רפואיות
בשנתיים וחצי האחרונות משהו השתנה בקצב ובאופי של אותו מהלך מדעי. האנושות נחשפה לנגיף שנראה היה שמאיים על קיומה. מנהיגי העולם, בקו כמעט אחיד, נרתמו להציל את בני עמם. האינסטינקט הראשוני היה להכריז על מצב חירום ולהסתגר, כל שבט על פי יכולתו. המנהיגים התייעצו עם אנשי הרפואה כיצד להתמודד עם המגפה המאיימת. התדריכים הרפואיים ניתנו מלשכות המנהיגים ושודרו בפריים טיים לכל העם. גם לאחר שנראה שהדברים בשליטה, מצב החירום העולמי נמשך, וההנחיות הרפואיות אמנם נכתבו על ידי אנשי רפואה, אך תוכנם וסגנונם היה שונה מהנחיות רפואיות קודמות, עם מוטיבים ברורים של פחד, שליטה ושלילת האוטונומיה מהמטופל.
איני זוכר מצבים בהם המלצות רפואיות צרמו לי כל כך. איני זוכר שהתעכבתי על ההנחיה לתת שני גרם מוקסיפן לפני טיפול שיניים לחולה עם מסתם לב מלאכותי, או טיפול מונע ב-Malarone לפני כניסה לאזור עם מלריה. משהו במגפת הקורונה סדק לי את האמון בהנחיות. האם אלה ההנחיות הראשונות, מתחילת 2020, שניתנו מלשכת ראש הממשלה? האם זו אכזבה מהשימוש או הניצול של אנשי הרפואה בקביעת המדיניות? האם זה החיסיון על דיוני קבינט הקורונה למשך שלושים שנה? או הקשר הבעייתי בין חברות התרופות להתפתחות המדע, שהובלט בשנים אלה? ואולי אלה החודשים הארוכים שבהם אני מתמודד עם פחד ואי-ודאות של מטפלים ומטופלים.
כנראה שאין תשובה אחת, אבל כשאני חושב על ההשפעה של שנות הקורונה עליי, רופא משפחה המתחזק את בריאותם של אנשים בשגרת חייהם, היא מתבטאת באותו סדק באמון, בהיסוס ביישום הנחיות רפואיות.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button