סימני שאלה נוספים סביב רכש התרופות לגל התחלואה הנוכחי: חולי קורונה רבים שעשויים להתאים לטיפול התרופתי המרכזי שניתן כיום – התרופה פקסלוביד – לא מקבלים אותו. בכירים בקופות החולים מזהירים: הכמות שבידינו מספיקה רק לשבועיים.
1 צפייה בגלריה
פקסלוביד
פקסלוביד
פקסלוביד. האם המלאי יספיק לנוכח העלייה בתחלואה?
(צילום: AFP PHOTO / Pfizer)
על רקע שיעורי התחלואה בשבועות האחרונים, בקופות החולים אומרים שאם משרד הבריאות לא יחדש את המלאי של פקסלוביד, בתוך זמן קצר הן לא יוכלו לספק את התרופה לחולים. במקביל, כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", משרד הבריאות טרם רכש את התרופה בבטלווימאב, שנמצאה יעילה במיוחד דווקא נגד זני האומיקרון השכיחים כעת. תרופה מרכזית נוספת לטיפול בחולים, מולנופירוויר, אזלה מהמלאי.
קראו עוד:
על פי נתוני כללית, קופת החולים הגדולה בישראל, שבה חברים יותר מחמישה מיליון בני אדם, רק 22 אלף מבוטחים קיבלו את הטיפול בפקסלוביד עד כה. מהקופה לא התקבלו נתונים על אודות כמות הנדבקים בכלל והמבוגרים בפרט שנדבקו בפרק הזמן הזה, או המאומתים שנמצאו מתאימים לתרופה. אך מנתוני משרד הבריאות עולה כי מתחילת ינואר נדבקו יותר משלושה מיליון בני אדם ובהם גם כאלה שנדבקו בפעם השנייה. מתוכם 242 אלף בני 60 ויותר – שנחשבים פגיעים. עם זאת, יש לציין כי לפקסלוביד התוויות־נגד רבות, כך שרבים מראש נמצאים לא מתאימים לקבלתה.
"המדינה רכשה לא מעט פקסלוביד, אבל ההיענות לטיפול התרופתי גבוהה יותר מהגל הקודם", אומר בכיר באחת מקופות החולים. הבכיר אומר שחולים רבים מסתפקים בבדיקה ביתית ועד שהם מבצעים את הבדיקה המוסדית ותוצאותיה מתקבלות – הם כבר אינם יכולים לקבל את הטיפול, שכן על פי ההנחיות חלון הזמן לקבלת התרופה הוא בימים הראשונים בלבד ולפני שמופיעים סיבוכי המחלה.
"בגל הזה הרבה מאוד מבוגרים נדרשים לטיפול תרופתי, וזה כמובן גורם לנו להוציא הרבה יותר תרופות מאשר בגל הקודם", אומר הבכיר. לדבריו, "המדינה צריכה לרכוש תרופות נוספות כי ככל שהגל הזה יתפתח נידרש לספק אותן. אם נמשיך בקצב הנוכחי, בעוד כשבועיים נישאר ללא הטיפול".
על פי מחקר של קופת חולים כללית, מתחילת ינואר ועד 10 במארס היו 42,819 חולי קורונה מעל גיל 65 שהתאימו לקבל את התרופה, אבל מתוכם רק 2,504 אכן קיבלו אותה. ד"ר הדר דסקין ביתן, מנהלת חמ"ל קורונה בשירותי בריאות כללית, טוענת שכיום המצב בקופה שונה. "אנחנו כבר תקופה מספקים 300 עד 330 טיפולים ביום", היא אומרת, "אין לנו מחסור בקופה וכל מי שמתאים מבחינת חלון הזמנים של משך הסימפטומים, מבחינת מחלות הרקע והתפקוד – מקבל. לפעמים יש קושי ולכן הוצאנו באתר הכללית הנחיות לציבור המטופלים כיצד להתנהל".
לדברי ד"ר דסקין ביתן, "טיפול הוא משאב לאומי ואנחנו רוצים לתת אותו למי שיכולים ליהנות ממנו. לא כולם בחלון הזמנים, יש כאלה שמקבלים תרופות שאינן מאפשרות לקבל את הטיפול בבטחה".
ממטה ההסברה למאבק בקורונה נמסר: "אין מחסור בתרופת הפקסלוביד. רכש התרופה נמשך באופן שוטף".