השתחררו מה־FOMO ותתמסרו לאחד מהדברים החשובים ביותר לבריאות שלכם - שינה

פחות זה יותר: ההרגלים שמזיקים לבריאות שלכם - ואיך תוכלו להפחית בהם?

אלכוהול בריא ללב? מה הבדידות עושה לנו למוח? איך הסמארטפון משפיע על איכות השינה? ומה הקשר בין ישיבה ממושכת להסתיידות העורקים אצל גברים צעירים? ארבעה הרגלים שכדאי להפחית בהם כדי לשמור על הבריאות

פורסם:
מי שקבע שפחות זה לפעמים יותר, צדק, לפחות במובנים רבים המתייחסים לבריאות הגופנית והנפשית שלנו. הנה ארבעה הרגלים שכדאי לכם להפחית בהם כדי להרוויח בגדול.
קראו עוד:

פחות אלכוהול - יותר בריאות ללב

במשך שנים סברו שקצת אלכוהול בסופו של היום יעשה טוב ללב שלנו, אבל לפי מחקר גדול שפורסם במאי האחרון ב־JAMA Network Open, לא זו בלבד שאין באלכוהול תועלת ללב, הרי שגם צריכה בכמות קטנה מאוד מסכנת את הלב ואת כלי הדם שלנו. החוקרים עקבו אחר נתונים רפואיים, נתונים גנטיים והרגלי השתייה השבועיים של 371,463 משתתפים. נמצא כי כל צריכה של אלכוהול, החל בכוס יין אחת בשבוע, מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולמחלות מסוכנות נוספות.
5 צפייה בגלריה
אישה שותה יין
אישה שותה יין
ההשפעה החיובית הייתה בשל הרזברטרול שמצוי ביין האדום - ולא באלכוהול עצמו
(צילום: shutterstock)
התפיסה ארוכת השנים שקצת אלכוהול טוב לבריאות הלב הייתה תוצאה של מחקרי עבר שהצביעו על כך שאנשים ששתו כמויות מתונות של אלכוהול (פחות משני משקאות ביום) היו בסיכון נמוך ב־20% למות ממחלות לב לעומת אלה שלא שתו כלל. אך ממצאים אלה היו מטעים מאחר שההשפעה החיובית הייתה בשל הרזברטרול שמצוי ביין האדום - ולא באלכוהול עצמו.
השורה התחתונה: אם אתם מנהלים אורח חיים בריא ומאוזן, קצת אלכוהול מדי פעם לא יזיק לכם. רוצים להירגע בסוף היום? נסו להמיר את האלכוהול בחליטות צמחים כמו תה ירוק, תה יפני, ולריאן ומליסה.

פחות ישיבה - יותר בריאות לעורקים

אחת מהמגפות הנחקרות והמדאיגות ביותר בעשורים האחרונים היא אורח חיים יושבני. במחקר שפורסם ב־2018 ב־JAMA Network Open כבר הזהירו החוקרים שאורח חיים יושבני מזיק יותר לבריאות מאשר עישון. כעת מחקר שפורסם בפברואר האחרון בכתב העת היוקרתי Nature מצא קשר בין ישיבה ממושכת להסתיידות העורקים הכליליים אצל גברים צעירים. ההסבר המדעי: חוסר תנועה מוביל לירידה בחילוף החומרים ולהפרת האיזון ברמות הסוכר בדם, ובעקבות זאת הגוף מתקשה לווסת את לחץ הדם ולפרק שומן. מחקרים מהשנים האחרונות הראו גם קשר בין יושבנות למחלות נוספות כמו סוכרת, סוגים שונים של סרטן, פקקת ורידים ואפילו דמנציה.
5 צפייה בגלריה
יושבנות
יושבנות
אורח חיים יושבני מזיק יותר לבריאות מאשר עישון
(צילום: Shutterstock)
השורה התחתונה: נסו לעשות כמה שיותר פעילויות יומיומיות בתנועה:
  • נהלו שיחות טלפון בעמידה או בהליכה.
  • עד קומה רביעית עלו במדרגות.
  • צאו לסידורים ברגל, קחו את הילדים לחברים ברגל, החנו את הרכב רחוק יחסית בדרך לפגישה.
  • השתמשו באפליקציית מד צעדים ונסו להגיע בהדרגה ל־10,000 צעדים ביום, חמש פעמים בשבוע.

פחות בדידות - יותר בריאות למוח

מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו שבדידות עלולה לגרום לדיכאון, להפרעות שינה ואפילו לתמותה מוקדמת. כך לדוגמה, מחקר מ־2015 שפורסם בכתב העת Demographic Research מצא שמבוגרים מעל גיל 60 שדיווחו על תחושת בדידות הלכו לעולמם עד חמש שנים מוקדם יותר לעומת בני גילם שלא דיווחו על תחושת בדידות.
5 צפייה בגלריה
תמונה של איש מול חלון
תמונה של איש מול חלון
הנבדקים שחשו בדידות יותר משלושה ימים בשבוע, היו בעלי סיכון גבוה יותר לפתח דמנציה
(צילום: Shutterstock)
מחקר שפורסם בפברואר האחרון בכתב העת Journal of Neurology ונמשך עשר שנים, מצביע על סכנה נוספת: קשר בין בדידות לסיכון מוגבר לדמנציה. הממצאים הראו שנבדקים שחשו בדידות יותר משלושה ימים בשבוע, היו בעלי סיכון גבוה יותר לפתח דמנציה במהלך תקופת המעקב. בדידות נקשרה גם לתפקוד ניהולי לקוי ולשינויים במוח הקשורים לפגיעות דמנציה.
השורה התחתונה: אם אתם חשים בדידות, התייחסו לזה כאל גורם סיכון ואל "תשלימו עם המצב":
  • אמצו חיית מחמד.
  • הירשמו לחוג או למועדון חברתי.
  • >> התנדבו לְמען מטרה שאתם מאמינים בה. מפגש עם מתנדבים נוספים ייצור אצלכם תחושת שייכות וחוויות חדשות.
  • הזמינו אליכם חברים ומכרים לקפה בלי לערוך התחשבנות של "תורים".

פחות סמארטפון - יותר שעות שינה

מחקרים רבים הראו שככל שאנשים השתמשו יותר בסמארטפון לפני השינה (בדקו הודעות ומיילים, שוטטו ברשתות החברתיות, קראו מאמרים), כך קטן הסיכוי שלהם לישון שינה איכותית ללא הפרעות. ולא בכדי - בזמן גלישה בנייד המוח מקבל מידע וגירוי וכתוצאה מכך "מתעורר" ומעכב את השינה. כך, אגב, גם בכל פעם שאתם מקבלים התראה או שהמסך נדלק. בנוסף, האור הכחול שנפלט מהמסכים נמצא כמדכא את המלטונין, ההורמון שאחראי על ויסות מחזורי השינה והערות, מה שמוביל לעיכוב שעת ההירדמות. אם בזמן הגלישה קיבלתם גם מסר שהטריד אתכם, יש סיכוי גדול שתתקשו לשקוע בשינה עמוקה.
5 צפייה בגלריה
שינה וסמארטפון
שינה וסמארטפון
התנתקו מהסמארטפון כשעה עד שעתיים לפני השינה ואל תכניסו אותו בלילה למיטה
(צילום: shutterstock)
שינה גרועה הוכחה במחקרים רבים כמשפיעה לרעה על מצב הרוח שלנו ועל הבריאות הכללית - היא מורידה את רמת האנרגיה, פוגעת בריכוז, גורמת לעצבנות ולהשמנה.
השורה התחתונה: תשתחררו מה־FOMO ותתמסרו לאחד מהדברים החשובים ביותר לבריאות שלכם - שינה. התנתקו מהסמארטפון כשעה עד שעתיים לפני השינה ואל תכניסו אותו בלילה למיטה. אם אתם ממש אמיצים, נסו מדי פעם להתנתק ממנו גם במהלך היום, סתם כדי לנקות את הראש ולהיות לגמרי ברגע.
ייעוץ מקצועי: ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה, שירותי בריאות כללית, פתח תקווה
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button