אין שום סיבה שבעלי חיים יאכלו רק מזון קנוי

כלב מי שלא טועם: חמש דרכים לשיפור התזונה של הכלב שלכם

אם אנחנו מאכילים את החבר הכי טוב שלנו באוכל תעשייתי ומעובד שמקצר את חייו? ואולי דווקא תזונה ביתית לא תספק את כל המרכיבים החיוניים לבריאותו? הווטרינרית ההוליסטית ד"ר מיה ברק מסבירה מה כלבים אוכלים - ואילו מזונות יסכנו את בריאותם

פורסם:
סביר להניח שגם אתם, כמו רבים אחרים, מאכילים את הכלב שלכם במזון מתועש - אותן כופתאות יבשות שמכילות את כל אבות המזון שהוא זקוק להם. זה נוח, אבל כדאי שתדעו שלאחרונה יותר ויותר מומחים מעלים את השאלה: האם המזון המוכן והתעשייתי הזה בריא לבעלי חיים בהשוואה לעוף עם אורז שבושלו בבית? האם אנחנו מאכילים את החבר הכי טוב שלנו באוכל תעשייתי ומעובד שמקצר את חייו?
פרופ' מריון נסל, מומחית לתזונה, מחקרי מזון ובריאות הציבור מאוניברסיטת ניו יורק ומחברת הספר Feed Your Pet Right: The Authoritative Guide to Feeding Your Dog and Cat ביחד עם פרופ' מאלדן נסהיים, מומחה לתזונת בעלי חיים ובני אדם מאוניברסיטת קורנל בארצות הברית, כתבה שלא משנה כמה אתם משלמים על האוכל המוכן לכלבים וחתולים, "אתם צריכים לדעת שהמזון לבעלי חיים עשוי ממרכיבים שבני אדם לא מוכנים לאכול".
עוד על בריאות חיות המחמד:
אבל גם מי שרוצה לצרף את חיית המחמד שלו לטרנד התזונה הנקייה, חושש לעיתים קרובות שזו לא תספק את כל המרכיבים החיוניים לבריאותו. האם זה נכון שכלבים זקוקים לבשר ולכמה שיותר חלבון בתזונה שלהם? פרופ' נסל אומרת שהתשובה לכך שלילית. "כלבים הם כמו בני אדם – אוכלי כול, שגופם בנוי לעכל מזון מהחי והצומח, ואין שום סיבה שבעלי חיים יאכלו רק מזון קנוי. הכנת מזון לבעלי חיים בבית אמנם מחייבת רכישה של תוספי מזון, אבל הם נשמרים למשך זמן ארוך ולא מסובך להשתמש בהם".
ד"ר מיה ברק (DVM), וטרינרית הוליסטית שעוסקת ברפואה משולבת לחיות מחמד, מסכימה איתה: "בדיוק כמו שלא מומלץ לאנשים לאכול מזון מעובד המכיל רשימת רכיבים ארוכה על בסיס יומיומי - כך גם הכלב. כלבים דומים לבני אדם יותר מאשר לזאבים מבחינת הרכב המיקרוביום של מערכת העיכול, והם בנויים לעכל אוכל ביתי".
אז איך עושים את זה? הנה ההמלצות של ד"ר ברק:
(ההמלצות מיועדות לכלבים בריאים ובוגרים. לגורים, כלבים גריאטריים, כלבים עם סוגיות בריאות וכלבות הרות או מיניקות - יש להתאים את התזונה באופן אישי).
1. הוסיפו לתפריט ירקות טריים ומבושלים
נסו לשלב בתזונה של הכלב ירקות. הם בריאים לו בדיוק כמו שהם בריאים לכם. כלבים בדרך כלל אוהבים ירקות, וכדאי להרגיל אותם לצרוך ירקות כחלק מהתזונה היומיומית. על מה חשוב להקפיד?
  • חשוב שהירקות יהיו טריים ולא רקובים.
  • בתחילה כדאי להכניס ירק אחד לתפריט. הירקות שהם בדרך כלל אוהבים הם מלפפון, גזר, פלפל אדום, דלעת, בטטה.
  • כדאי להוסיף ירקות נוספים בהדרגה, בכל פעם ירק נוסף אחר, ולבדוק את התגובה של הכלב לתוספת. במקביל אפשר להפחית בהדרגה מעט מכמות המזון המעובד המוכן ולהוסיף ירקות טריים ומבושלים (שעועית ירוקה, דלעת, קישוא וברוקולי).
שימו לב: בימים הראשונים לאחר שינוי התזונה צפויים להיות שינויים בצואת הכלב וייתכנו אף שלשולים. עקבו אחרי השינויים. בדרך כלל בתוך כמה ימים הכלב יתרגל לתוספת.
2. החליפו חלק מהתזונה במאכלים טריים
אפשר ורצוי להחליף לפחות חלק מהאוכל של הכלב במאכלים ביתיים טריים שמתאימים לו. בניגוד למקובל לחשוב, כלבים לא זקוקים רק לבשר, והתזונה שלהם צריכה להתחלק בין חלבון, פחמימות, ירקות וקצת שומן. הם יכולים לאכול חלבון מהצומח כמו טופו, סייטן וקטניות. בחלק הפחמימות אפשר לתת להם אורז, בטטה ושיבולת שועל.
3. תנו להם להתנסות באוכל של בני אדם
אם תתחילו לתת לכלב אוכל ביתי שאתם אוכלים, הוא ייהנה מכך מאוד, אך זאת בתנאי שהוא לא מכיל תיבול חזק מדי. התיבול צריך להיות כזה שמותאם לילדים. אכילת מזון ביתי תורמת גם לגיוון התזונתי ולהתפתחות המיקרוביום של כלבים הקשור לבריאותם ולמערכת החיסון שלהם בדומה לבני אדם.
4. שימו לב לכמויות
הכמות הבסיסית היומית של מזון טרי לכלבים בוגרים ובריאים היא כ־1%־3% ממשקל הגוף, שיהיה מחולק לשתי ארוחות יומיות. כלב ששוקל 15 ק"ג זקוק ל־250־350 גרם מזון ביום, וכלב ששוקל 30 ק"ג - ל־500 גרם מזון ביום.
שימו לב: לכל כלב יש צרכים תזונתיים שונים, ולכן כדאי להתייעץ בבניית התפריט עם וטרינר התומך בתזונה טבעית.
5. בזהירות עם צמחונות וטבעונות
כלבים יכולים להיות טבעונים או צמחונים, אך יש לוודא שכל הצרכים התזונתיים שלהם, כמו טאורין וסידן, נשמרים ולתסף על פי צורך. אין לבצע מעבר מלא לתזונה טבעית ללא למידת הנושא לעומק והתייעצות עם וטרינר התומך בתזונה טבעית.
שימו לב: תזונה ביתית לא מאוזנת היא סכנה! עדיף להאכיל במזון יבש מעובד מאשר במזון מבושל לא מאוזן
3 צפייה בגלריה
אינפו תזונה בריאה כלבים חיות מחמד
אינפו תזונה בריאה כלבים חיות מחמד
אבל לא צריך להיכנס להיסטריה. אם הכלב אכל כמות קטנה מהם, שום דבר לא יקרה לו
(צילום: shuttersock)
ומה עם מיצי?
אפשר להאכיל גם חתולים באוכל ביתי, אבל קחו בחשבון ששם זה מורכב יותר, גם בגלל שהם בררנים יותר וגם בגלל שהחצול חיה קרניבורית שזקוקה למרכיבי תזונה כמו טאורין, שמצוי במזון המוכן. יחד עם זאת, אפשר ומומלץ להעשיר את התזונה שלהם במזון טרי כמו קטניות, בשר, ביצים וירקות בשילוב עם המזון המוכן.
הבו בריאות
ד"ר מיה ברק תעביר הרצאה בנושא "תזונה בריאה לבעלי חיים - לא מה שחשבתם" במסגרת כנס "אוכלים בריא". בהרצאתה תפרט על גישות תזונה וטרינרית, תסביר על הקשר בין תזונה לבריאות והתנהגות חיות הבית שלנו ותעניק כלים בסיסיים לשדרוג תזונת הכלבים.
18.11, יום ה', 21:00־22:30, אתר: eatwell.co.il, טל': 077-9577592
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button