משפחתו של קצין המודיעין שמת בכלא הצבאי תתבע להכיר בו כחלל צה"ל, אף שמת כמה שבועות לאחר שהשתחרר באופן רשמי משירות הקבע בצבא. לפי המשפחה, הקצין תרם לביטחון המדינה במהלך שירותו בתפקיד משמעותי ביחידתו. במשפחה יתבעו להכיר בו כחלל צה"ל גם בשל עיקרון רציפות והמשכיות השירות, ולנוכח נסיבות ביצוע העבירות שיוחסו לו ואסורות בפרסום.
2 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של הקצין שמת בכלא. המשפחה תדרוש להכיר בו כחלל צה"ל
(צילום: גיל נחושתן)
הקצין נקבר בחלקה אזרחית לאחר מותו, ובצה"ל הסבירו זאת לנוכח מותו בתור אזרח ולא בתור חייל בשירות. במערכת הביטחון עשויים לטעון בתגובה לתביעת המשפחה כי הקצין נחשב בפועל לאזרח במועד מותו, בנוסף לדופי הפלילי והמוסרי שדבק במעשיו. אם יוכר כחלל צה"ל, גופתו תועבר לקבורה מחדש בבית עלמין צבאי ומשפחתו תוכר כשכולה, על כל הזכויות הנלוות לכך.
מחקירת פרטי האירוע שבו מצא את מותו עלה עוד כי משפחתו עודכנה על מותו רק בבוקר, שעות לאחר שנמצא במצב קשה בתאו שבכלא. עוד נודע כי כמה ימים לפני מותו, בדיון מתקדם של הליך הגישור, התביעה הצבאית הציעה כפשרה לעסקת טיעון להטיל עליו שנות מאסר מרובות בכל קנה מידה של גזר דין כלפי חייל. החקירה הפנימית של צה"ל מתמקדת כעת בעדויות שעדיין נבדקות ולפיהן חל עיכוב של כמה דקות, ככל הנראה גורליות, בגישת גורמי הכליאה וגורמים רפואיים כלפי הקצין מהרגע שבו התמוטט בתאו.
מוקדם יותר אתמול הותרו לפרסום פרטים חדשים הנוגעים למותו של הקצין - פרשה שנחשפה ב-ynet. לפי הודעת דובר צה"ל, החקירה בעניינו של הקצין המנוח נפתחה בעקבות מידע בדבר פגיעה חמורה בביטחון המדינה. מהחקירה שהתנהלה בנושא עלו חשדות כי הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן, ביצע באופן מודע כמה פעולות שפגעו קשות בביטחון המדינה. בהודעת הצבא הודגש כי "הקצין שיתף פעולה בחקירתו והודה ברבים מהמעשים שיוחסו לו". 
2 צפייה בגלריה
נשיא בית הדין דורון פייליס בדיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
נשיא בית הדין דורון פייליס בדיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
נשיא בית הדין לערעורים בקריה, אלוף דורון פיילס. נסיבות מותו של הקצין נחשפו, שאר הפרשה עדיין לא
(צילום: יאיר שגיא)
בצה"ל אמרו עוד כי "החקירה העלתה כי הקצין פעל באופן עצמאי, ממניעים אישיים, ולא ממניעים אידיאולוגיים, לאומניים או כלכליים. נדגיש כי הקצין לא הופעל על ידי גורם זר או עמד בקשר עם גורמים עוינים. לצד זאת, החקירה העלתה גם כי הקצין היה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף ניסה להסתירם. 
"בחקירה נבדקו גם הליכי הבקרה והפיקוח ביחידתו של הקצין, ובמקביל נערך תחקור פיקודי-מקצועי ביחידה, לטובת למידה והפקת לקחים. בסיום החקירה ולאחר בחינת ממצאיה, הוגש נגד הקצין כתב אישום המייחס לו עבירות ביטחוניות חמורות. בהחלטה באשר לכתב האישום ניתן משקל לנזק המשמעותי, לכאורה, שגרמו העבירות".
צו איסור הפרסום הנוגע לנסיבות מותו של הקצין בוטל, אך ליבת הפרשה בכל הקשור למעצר הקצין, שהוביל לאישומים חמורים וחריגים נגדו, עדיין מוסתרת על ידי צה"ל. הדיון שהיה אמור להתקיים היום בבקשת ynet וכלי תקשורת נוספים שהצטרפו לבקשה להתיר לפרסם לכל הפחות חלק מהאישומים שיוחסו לקצין, נדחה בכמה ימים על מנת שהצדדים יוכלו להתייחס להתפתחות בנוגע להתרת הפרסום מהיום. את ynet מייצג עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך-מוזר-גליק.
פורסם לראשונה: 19:49, 07.06.21