בית המשפט העליון בארה"ב דחה הלילה (בין שישי לשבת) את התביעה שהגישה מדינת טקסס, בגיבויו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, נגד תוצאות הבחירות, שבהן הפסיד לנשיא הנבחר ג'ו ביידן. מדובר בערעור שהגישה המדינה הרפובליקנית נגד התוצאות בארבע מדינות מפתח שבהן ניצח ביידן – וויסקונסין, מישיגן, ג'ורג'יה ופנסילבניה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
סוף המאבק המשפטי? הפסד נוסף לטראמפ
(צילום: AFP)
השופטים סיפקו הסבר קצר לדחיית העתירה, עוד לפני שנידונה. לדבריהם, לטקסס אין מעמד חוקי להגיש את העתירה. "למדינה אין שום אינטרס או זכות משפטית בעניין התוצאות במדינות השונות", הסבירו. טראמפ כתב בתגובה בציוץ בטוויטר: "בית המשפט העליון באמת אכזב אותנו! חסר תבונה, חסר אומץ".
העתירה הוגשה ביום שלישי האחרון על ידי התובע הכללי של מדינת טקסס קן פקסטון, והוא אמר כי דחייתה "מצערת". הנשיא טראמפ הצטרף לתביעה יממה לאחר מכן ודרש מהעליון להתערב. הנשיא היוצא כינה את העתירה "התביעה הגדולה" וטען כי זו תבטיח לו ארבע שנים נוספות בבית הלבן.
מטה המפלגה הרפובליקנית בטקסס התייחס גם הוא להחלטת העליון והציע "לפצל", לא פחות, את ארה"ב. "אולי מדינות שומרות חוק צריכות להיקשר יחד ולהקים איחוד של מדינות שיעמדו בחוקה", אמר יו"ר המפלגה בטקסס אלן ווסט.
4 צפייה בגלריה
קלפיות בטקסס
קלפיות בטקסס
נותרה אדומה. מרכז הצבעה בטקסס
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
על אף הרוב השמרני, העליון לא "סייע" לטראמפ במאבקו
על אף הרוב השמרני, העליון לא "סייע" לטראמפ במאבקו
על אף הרוב השמרני, העליון לא "סייע" לטראמפ במאבקו
(צילום: רויטרס)
בבית המשפט העליון בארה"ב נהנים השמרנים מרוב של שישה שופטים שמרנים מול שלושה ליברלים בלבד, לאחר שטראמפ מינה במהלך כהונתו לא פחות משלושה שופטים שמרנים. למרות זאת, הוא נחל הלילה הפסד נוסף.
דחיית התביעה מגיעה בעיתוי רע לנשיא, ואולי סותמת את הגולל על מאבקו המשפטי נגד התוצאות, כשברקע הצבעת חבר האלקטורים ביום שני הקרוב. חבר האלקטורים הוא הגוף הבוחר באופן רשמי את נשיא ארה"ב בהתאם לתוצאות שהושגו בחודש שעבר, והוא צפוי לבחור בביידן באופן רשמי לנשיא. השבעת ביידן תיערך ב-20 בינואר.

"ביידן שוקל: קואומו כשר המשפטים"

רבים מבעלי התפקידים בממשל הבא כבר נקבעו, אבל ביידן טרם הודיע מי ימונה לתובע הכללי של ארה"ב. בסוכנות הידיעות AP דווח מפי גורם המעורה בפרטים כי הנשיא הנבחר שוקל למנות את מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו לשר המשפטים. מקואומו לא נמסרה תגובה.
4 צפייה בגלריה
"קשה לשמור על ריחוק בדיור ציבורי שכזה". קואומו
"קשה לשמור על ריחוק בדיור ציבורי שכזה". קואומו
בקרוב במשרד המשפטים? מושל ניו יורק קואומו
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, מלבד קואומו מועמדים לתפקיד הסנאטור לשעבר דאג ג'ונס ממדינת אלבמה, שופט בית המשפט הפדרלי לערעורים מריק גרלנד והמשנה לתובע הכללי של ארצות הברית לשעבר סלי ייטס.
בתחילת החודש שר המשפטים היוצא וויליאם באר, שנחשב לאחד מבעלי בריתו של טראמפ, אמר ל-AP כי משרד המשפטים לא מצא הוכחה להונאה נרחבת שהשפיעה באופן משמעותי על תוצאות הבחירות לנשיאות. רודי ג'וליאני וג'נה אליס, שמנהלים את המאבק המשפטי של הנשיא, אמרו בתגובה לדבריו: "עם כל הכבוד לתובע הכללי, לא הייתה אפילו מראית עין של חקירה במשרד המשפטים".