ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה הבוקר (יום א') לאפשרות שההגבלות בנמל התעופה בן גוריון ימנעו מאלפי ישראלים להשתתף בבחירות לכנסת ה-24. "אני לא יכולה לתת כרגע תאריך", השיבה בכירת משרד הבריאות על השאלה באולפן ynet מתי בית הנתיבות ייפתח לכלל הישראלים שירצו לממש את זכותם להצביע.
אלרעי פרייס הוסיפה בנוגע להגבלות בנתב"ג: "יש הרבה מאוד דיונים בנושא - איך להחזיר את הישראלים שנמצאים בחו"ל הביתה כי היינו רוצים שהם יחזרו כמובן ויחד עם זה לוודא שהם נשארים בבידוד. ברור שיום בחירות זה זכות של כל ישראלי לחזור הנה ולבחור. כמו כל דבר אחר, אנחנו צריכים לדאוג שזה יהיה בצורה בטוחה.
4 צפייה בגלריה
טיסת חילוץ יוצאת מנתב"ג לניו יורק
טיסת חילוץ יוצאת מנתב"ג לניו יורק
נתב"ג. הבחירות מתקרבות
(צילום: מוטי קמחי)
"אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים כדי לנסות ולראות איך אנחנו יכולים להגדיל את כמות הישראלים שיכולים להיכנס בצורה בטוחה, בין אם זה מחוסנים ובין אם הם נכנסים עם איזשהו פיילוט של צמיד אלקטרוני שמתחיל השבוע. צריך לראות אם הדבר הזה יכול לעבוד ואז תהיה אפשרות לכניסה של יותר ישראלים עם אכיפת בידוד".
במקביל, שרת התחבורה מירי רגב אמרה היום בתדרוך בנמל התעופה בן גוריון כי הממשלה בוחנת כמה מתווים עם המל"ל, ואחד מהם הוא החזרת ישראלים לקראת הבחירות באישור ממשלה - כך שעבודת ועדת החריגים תתייתר.
ביום ראשון הבא, 7 במרץ, אמורה לצאת אל הפועל הפעימה השלישית של היציאה מהסגר האחרון. לפי התוכנית של הממשלה, השלב הזה יכלול בין היתר חזרה של תלמידי כיתות ז'-י' ללמידה פרונטלית בבתי הספר ופתיחה של מסעדות ובתי קפה. אלרעי פרייס הזהירה הבוקר: "אם המגמה שאנחנו רואים של העלייה במקדם ההדבקה אל יותר מ-1 - נצטרך לעשות חשיבה מחדש. כלומר, אי אפשר יהיה לעשות פתיחות רחבות".
היא הוסיפה: "ייעשה ניסיון לבדוק איך לעשות את הפתיחה של המסעדות ובתי הקפה עם כמה שיותר שימוש בתו הירוק. ברור לנו שיש כל מיני מזללות שאנשים עומדים בהם בכניסה ואנחנו יכולים להגיד 'זה ייפתח בתו ירוק', אבל הישימות של זה בשטח היא מאוד נמוכה, אז צריך לראות איך עושים את זה בצורה מושכלת. כמובן שהמטרה היא לפתוח כמה שיותר דברים עם תו ירוק".
4 צפייה בגלריה
מסעדת שישקו
מסעדת שישקו
בדרך לפתיחת המסעדות

- האם תשקלו לפתוח מסעדות רק בישיבה בחוץ? "זה בדיוק כל העניין, לראות איך אנחנו בהחלט מצליחים לפתוח דברים אבל בצורה יותר בטוחה. וצריך להגיד כאן בכנות, אם התחלואה תעלה אז אי אפשר לפתוח את כל מה שאנחנו תכננו. יהיה צריך לעשות איזשהו תעדוף, כשכמובן התעדוף של החינוך הוא ערך עליון".
- למה לא לקבוע בצורה משמעותית יותר שמה שחשוב כרגע זה מה שקורה בבתי החולים, בעיקר על מספר החולים במצב קשה, ועל פי זה לקבוע את המשך המדיניות? "ביציאה הזאת אנחנו מסתכלים על הכול. מסתכלים גם על המאומתים וגם על אחוז ההדבקה וגם על חלק מהמדדים. המדד הכי חשוב הוא בהחלט מספר החולים הקשים. מה שיותר מורכב בתמונה הפעם מאשר בפעמים הקודמות זה שצריך לבדוק איך תהיה העלייה של התחלואה הקשה. אנחנו רואים תחלואה קשה בצעירים, אנחנו רואים שהתחלואה הזאת לא יורדת, גם בגלל שהקבוצה הזאת האחרונה להתחסן".
"יש עדיין כ-300 אלף איש מקרב האוכלוסייה בסיכון, מעל גיל 50, שגם הם לא התחסנו. יש פה מבצע אדיר, כל הזמן יש התקדמות. אני מאוד מקווה שהקורלציה הזאת בין מאומתים וחולים קשים נשברת עכשיו. הבעיה היא שתמיד התחלואה הקשה עוקבת את העלייה במאומתים. אני מאוד מקווה שבשבוע הקרוב, גם אם תהיה עלייה במאומתים, לא נראה עלייה בחולים הקשים".
- אבל אם מסתכלים על נתוני סוף השבוע, אנחנו רואים שיש 33 מאושפזים מתחת לגיל 18, רובם עם מחלות רקע. זה נראה לך מידתי שבגלל מספרים כל כך קטנים יהיה עיכוב נוסף בפתיחת המסחר? "אבל אנחנו לא מדברים רק על החולים מתחת לגיל 18. כשאנחנו מדברים על חולים קשים בבתי החולים, אנחנו מדברים על 700-800 החולים הקשים ולא רק על מאושפזים מתחת לגיל 18".
בהתייחסה להתקהלויות הרבות שתועדו בימי חג הפורים אמרה ד"ר אלרעי פרייס: "פורים עוד לא לגמרי מאחורינו. אנחנו נמצאים במצב מאוד קריטי במגפה כרגע. מצד אחד יש לנו חיסונים שבאמת יחוללו מהפכה ונותנים תקווה גדולה, ומצד שני החיסונים האלה הם לא אפוד קרמי. זה לא אומר שבן אדם לא יכול לחלות אם הוא מחוסן, זה אומר שהסיכון שלו יותר נמוך.
"אני גם לא בטוחה שכל עשרות האלפים שהיו במסיבות בכל המקומות זה אנשים שהם באמת מחוסנים. גם מחוסנים חייבים להמשיך להיות עם מסכה ועם ריחוק כי הקורונה עוד לא מאחורינו. אני מאוד חוששת שהמסיבות ההמוניות שהיו יגרמו לנו שאולי הפורים היה שמח, אבל הפסח יהיה עצוב".
- המשתתפים טוענים שיש עייפות אמיתית מההנחיות וההגבלות. "אני מבינה מאוד, אני חושבת שכולנו עייפים בציבור, לאף אחד לא נעימות המגבלות האלה. זה מעיק וזה נמשך כבר שנה, ובמיוחד כשרואים את האור בקצה המנהרה אז כבר רוצים להיות בקצה שלה. אבל צריך להבין שאנחנו לא שם ואם לא ננהג בזהירות עכשיו - אנחנו די בקלות יכולים לחזור אחורה. מה שאנחנו עושים במשרד הבריאות זה לנסות ולאפשר כמה שיותר דברים לאנשים המחוסנים, גם בגלל שזה יוצר סביבה יותר בטוחה.
"האירועים בתו הירוק יותר בטוחים מאשר אירועים לא בתו ירוק. מה שאנחנו פותחים זה בעצם התקהלויות שהן פי 25-30 יותר מאשר התקהלויות רגילות בזכות התו הירוק. אם הכול ילך חלק, גם הכמויות האלה ילכו ויגדלו, זו המטרה. המטרה היא לייצר מקומות שהם בטוחים וגם לעודד התחסנות בדרך הזאת".
4 צפייה בגלריה
התקהלויות ומסיבה המונית של פורים בכרם התימנים בתל אביב
התקהלויות ומסיבה המונית של פורים בכרם התימנים בתל אביב
התקהלות פורימית בסוף השבוע בתל אביב
- את שולחת את הילדים שלך למסגרות? "יש לי ילדים קטנים, כרגע אני שולחת אותם למסגרות שפתוחות. היו רגעים שבהם לא שלחתי אותם כי הרגשתי שהתחלואה יותר גבוהה מה שאני חשבתי שמותר לפתוח וגם משרד הבריאות באותו הזמן המליץ לא לפתוח וזה בכל זאת נפתח ולכן אני הרגשתי שזה לא בטוח לשלוח. במקומות עם תחלואה נמוכה, אני חושבת שזה בטוח לשלוח. כרגע אנחנו לא פותחים במקומות אחרים, עד שלא נגבש אסטרטגיה לוודא שילדים נבדקים ומורים מחוסנים".
- אבל אתם בעצמכם אומרים שאנחנו עוד לא יודעים את תוצאות ההדבקה בגילים הצעירים, שההדבקה שם מאוד גבוהה מטבע הדברים כי הם לא מחוסנים. השנה הזאת כבר אבודה, למה לסכן אותם? "אני לא יודעת אם השנה הזאת אבודה אני חושבת שכל יום לימודים וכל יום שהילדים יוצאים מהמסכים וכל יום שהילדים פוגשים חברים ומחזירים את הקשרים החברתיים שלהם הוא גם יום חשוב. אני לא יכולה להגיד בפברואר 'בוא נעזוב את זה, השנה כבר מחוקה'. אנחנו במשרד הבריאות לא יוצאים מנקודת הנחה כזאת.
"אנחנו מנסים להחזיר את הילדים כמה שיותר למסגרת, אבל בצורה בטוחה. לא במקומות שבהם אנחנו חושבים שאם נפתח אותם תהיה עלייה מאוד משמעותית בתחלואה שתסכן אותם ותסכן גם את הקהילה שלהם".
4 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר אלרעי פרייס על חיסונים לילדים: "יש מקום לאופטימיות"
(צילום: שחר גולדשטיין)
- אז בשבוע הבא תהיה פתיחה של כיתות ז'-י'. "אני מניחה שכולנו מסכימים שחינוך זה ערך עליון והיינו רוצים להחזיר את הילדים האלה למסגרות שלהם כמה שיותר מהר, במקומות עם תחלואה נמוכה. אנחנו בודקים כרגע את הנתונים של התחלואה עד כה כי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב נפתחו בפעימה הקודמת, וכרגע זה הזמן לראות אם באמת רואים במקומות האלה עלייה בתחלואה ולפי זה נתקדם".
- מתי להערכתך אפשר יהיה להתחיל לחסן ילדים? "זו שאלה מצוינת. פייזר וגם מודרנה עובדות על חיסונים לילדים, בני 12 עד 15. אני לא יודעת מתי זה יהיה, אני מניחה שבחודשים הקרובים. אני חושבת שיש מקום רב לאופטימיות. אם במשך פחות משנה העולם הצליח לייצר חיסון לקורונה שהוא יעיל ובטוח למבוגרים, אז גם לילדים זה יקרה יותר מהר ממה שזה קורה בדרך כלל".