הפרקליטות ביקשה היום (א') מבית המשפט המחוזי לגזור על סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום בין 12-10 שנות מאסר, וקנס של בין מיליון לשלושה מיליון שקל. במרץ האחרון הורשעה קירשנבאום בשורת עבירות של לקיחת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים, וכן עבירות מס במסגרת מה שכונה "פרשת ישראל ביתנו". היא זוכתה מחלק קטן מאוד מהסעיפים שיוחסו לה. מדובר בעונש חסר תקדים בישראל בגין הרשעה בעבירות מסוג זה.
3 צפייה בגלריה
פאינה קירשנבאום
פאינה קירשנבאום
ארכיון. פאינה קירשנבאום בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
עו"ד מאור אבן חן שעומד בראש צוות התביעה בתיק אמר בדיון על הטיעונים לעונש כי למרות תרומתה לחברה, גילה המתקדם והפגיעה האפשרית במשפחתה, יש להחמיר בעונשה של סגנית השר לשעבר. "הכספים זרמו לכיסה. על בית המשפט לדבר בקול צלול ורם על מנת לעקור את התופעה. הענישה הנוהגת בעבירות השוחד לאורך השנים לא הצליחה למלא ייעודה, ולכן היא לא יכולה לשמש אמת מידה לעונש כאן".
קירשנבאום היא הנאשמת המרכזית בפרשה שבמסגרתה כבר הורשעו 17 מעורבים אחרים. לפי כתב האישום שהגישה נגדה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, היא הייתה אמונה - כחלק מסמכויותיה כמזכ"לית ישראל ביתנו - על חלוקת הכספים הקואליציוניים של המפלגה (תקציבי מדינה שהוקצו בכפוף לחוק).

מ-2006 ועד פרוץ החקירה המשטרתית הגלויה ב-2014 ניצלה קירשנבאום את תפקידיה, מעמדה ושליטתה על התקציבים כדי לקחת טובות הנאה פסולות לה ולבני משפחתה, עבור המפלגה ועבור מקורבים. היא גם ביקשה, דרבנה ודרשה מעובדי ציבור, גופים ועמותות לפעול להגשת מטרותיה הפסולות. בין היתר מומנו לה ולבני משפחתה טיסות ומלונות בחו"ל.
3 צפייה בגלריה
רמי כהן במחוזי תל אביב
רמי כהן במחוזי תל אביב
מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן
(צילום: מוטי קמחי)
במקרים נוספים התברר ששיטת השוחד הייתה מתוחכמת ביותר: קירשנבאום ויד ימינה דאוד גודובסקי (שנידון בתחילה לשבע שנות מאסר, ואלה קוצרו בהמשך לשש), דרשו שוחד מגופים שביקשו לקבל תקציבי מדינה. הם התנו את מתן התקציב בקבלת נתח משמעותי ממנו בחזרה לשימושם, או תמורת קידום מטרות פרטיות, מתן שירותים ללא תשלום והעסקת מקורבים.

מכתבי תמיכה: "שילוב של חוכמה, שיקול דעת וחריצות"

לבית המשפט הוגשה שורת מכתבי תמיכה בקירשנבאום מצד פוליטיקאים לשעבר. שר הביטחון לשעבר שאול מופז כתב: "הערכתי מאד את עשייתה נחישותה, עבודתה הקשה ותרומתה הרבה בתחומים החשובים החוצים מפלגות ודעות פוליטיות כגון מעמד האישה, קידום הספורט ההישגי בישראל, דאגה לניצולי השואה, קשר עם יהדות התפוצות ועוד. אני מבקש מבית המשפט כי ביום פקודה ייזקף לזכותה פעילותה למען מדינת ישראל".
יו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק כתבה כי קירשנבאום "זכתה להערכה רבה מצד חברי הכנסת ללא הבדל דעות ומפלגות. שילוב של חוכמה, שיקול דעת וחריצות יוצאת דופן. אני מקווה שבית המשפט יתחשב בהישגיה ותרומתה המיוחדת בתחום העשייה והחקיקה".
3 צפייה בגלריה
דליה איציק שאול מופז
דליה איציק שאול מופז
דליה איציק ושאול מופז. מכתבי תמיכה
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
ח"כ לשעבר יואל חסון הוסיף: "גיליתי כל כך הרבה דברים שפאינה עשתה למען משפחות עולים, למען ההתיישבות ולמען הציבור. אינני מתעלם מהרקע לכתיבת דברים אלו, אך אני בוחר בעת הזו להציג את פאינה שנאבקה איתי לטובת קידום חקיקה לאלמנות צה"ל, חוק המזונות ועוד חוקים רבים ששינו חיים של אנשים רבים. אסור להתעלם מהצדדים המוארים והיפים בסיפור חייה הלא פשוט שממנו צמחה".
מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן, הורשע גם בפרשה. עו"ד יעל שחף לוי, מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, טענה במסגרת הטיעונים לעונש של כהן: "הנאשם הורשע במעשי שחיתות חמורים, חומרתם באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בכך שזיהם בפלילים תהליכי הקצאת משאבים ציבוריים והביא לפגיעה בציבור כולו – והכל תמורת בצע כסף.
"לא יכול להיות ספק כי במעשיו פגע באמון הציבור ובפרוצדורות המתרחשות במוסדות ציבור ושלטון", המשיכה עו"ד לוי, "ויש בהם כדי לקעקע את אמון הציבור בנבחרי ציבור ואת ביטחונו בטוהר מידותיהם ושיקוליהם. בית המשפט עמד על כך שהתמונה העולה מכלל הפרשה היא מדאיגה - כי מצד אחד טובת הציבור והמדינה בפיהם של הנאשמים ומצד שני ממעשיהם עולה שמותר ואף כדאי לרמות את רשויות המדינה"
לאור זאת, ביקשה הפרקליטות עונש מאסר של חמש שנים לפחות, "בנוסף לקנס שלא יפחת מ-388 אלף שקלים וחילוט רכוש בסך של 1,160,650 שקלים", נמסר.
לטובתו של כהן העידו 18 אנשים, בהם יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר, שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה תחת בנימין נתניהו. "הכרתי את רמי כמנכ"ל משרד החקלאות", העיד לוקר, "הוא בלט בפורום המנכ"לים, שתיכלל את פעילות הממשלה ביכולות המקצועיות שלו ובאמינות שלו. שותף אמיתי בעשייה ממלכתית לטובת המדינה. בצוק איתן הוא פעל בשטח למען התושבים מטעם הממשלה. אמין וציוני ודואג לזולת".
בנו של כהן, ד"ר ברק כהן, הקריא שיר המתאר את היחסים בינו לבין אביו: "האם ידעת שהיית הגיבור שלי? כל מה שרציתי להיות".
את קירשנבאום מייצגים עוה"ד גיורא אדרת, אלון קליין ואורן אדרת. את הנאשם רמי כהן מייצגים עוה"ד אבי חימי ומשה וייס. בראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה עומד עו"ד דן אלדד, ואת התיק ניהל עו"ד ד"ר מאור אבן חן.