"בשבת, ב-07:00, הוא לקח סכין קצבים. המיטה הפכה לזירה. אני ובתי ניסינו להינצל. הוא גרר אותי למטבח במשיכות שיער ובמשך 30 דקות על הרצפה הסכין הזו עברה מהאף, לאוזן ולמצח תוך כדי איומים שירצח אותי אם 'יהיה לי אומץ' להתגרש". כך, במשך דקות ארוכות, גוללה אחת הנשים שהעידו אתמול (שלישי) בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי את הגיהנום שהעביר אותה בעלה. לצד דבריה, הוצגו עדויות מטלטלות של נשים אחרות שניצלו מרצח - כשחברי הכנסת, שהתכנסו כדי לאשר את חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות - לא הצליחו לעצור את הדמעות.
"אני מדברת כי לא אני לא יכולה לקבל יותר חולצות מוצלפות עליי ועל בני כי כיביתי את הדוד לפני הזמן", אמרה האישה בעדותה. "לא יכולתי לשמוע אותו אומר: 'אם הבת שלנו תיכנס להריון בגיל 17 - אני פשוט ארצח אותה וחבל. אני אחתוך לך ולה את האצבעות ואזרוק אתכם באילת. לא ימצאו אתכם".
5 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה
הוועדה לקידום מעמד האישה
ח"כ מרב מיכאלי
(צילום: דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
ח"כ עודד פורר
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"אחרי שברחתי - צרחתי. אף אחד לא יצא החוצה", סיפרה, "הוא תפס אותי מהשרשראות תוך כדי שהוא קורע לי את הצוואר. הוא אמר לי: 'אם אראה אורות אדומים וכחולים את תמותי'. ברחתי לחלון והתקשרתי למשטרה. אמרתי להם: 'תצילו את הילדה'. אני כל כך אוהבת אותה. יש לה עוד חיים שלמים. הם הגיעו מהר ועשו עבודה נהדרת".
המתלוננת הפנתה אצבע מאשימה כלפי השופטים המקלים, לדבריה, ועורכי הדין הפליליים, שכן בעלה לא הואשם בניסיון רצח. "בגיל 3 בתי אובחנה כפוסט-טראומטית. שופט אמר לי: 'כמה אפשר לשמוע את הבכי הזה?'. אני רוצה להמשיך את העתיד שחיכה לי. אני רוצה שהבת שלי תזכה לעתיד טוב".
"אחרי שברחתי - צרחתי. אף אחד לא יצא החוצה. הוא תפס אותי מהשרשראות תוך כדי שהוא קורע לי את הצוואר. הוא אמר לי: 'אם אראה אורות אדומים וכחולים את תמותי'. ברחתי לחלון והתקשרתי למשטרה. אמרתי להם: 'תצילו את הילדה'"
במהלך הדיון התקשו חברי הכנסת להישאר אדישים למשמע התיאורים המזעזעים. יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), אמר בסוף העדות: "קשה לדבר אחרי הדברים ששמענו. היה לי חשוב שנשמע את העדויות לפני הדיון כי הסיפור פה הוא פשוט טובת הילד".
"החקיקה לא באה להעניש את הפוגע", הוסיף ח"כ פורר, "היא באה לשמור על טובת הילד. מדובר בהצעות חוק דרמטיות בחקיקה הישראלית. אלה לא הצעות חוק פשוטות. יש הסכמות עם הממשלה. המטרה היא באמת לייצר מסלול שימנע מהילדים את עוגמת הנפש וגם מהקורבנות את הוויה דולורוזה שהם עוברים בבית המשפט כדי לקבלת חתימה של בן הזוג לבית ספר, לחיסון או להסדרי ראייה ולצורך כך יש להיות ממוקדים בדיון כדי שנסיים את החקיקה במהירות האפשרית בקריאה ראשונה".
ח"כ גדעון סער (הליכוד), יוזם הצעת החוק ולשעבר יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, אמר: "הדברים ששמענו מזעזעים ודוקרים את הלב. הם חייבים לחזק אותנו בעשייה הזאת ובמאבק באלימות במשפחה. לצערנו, אין כמעט פתרונות שיקומיים לגברים שביצעו עבירות אלימות קשות ביותר וההיסטוריה מלמדת שלא פעם הם חוזרים לאלימות".
5 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה
הוועדה לקידום מעמד האישה
ח"כ גדעון סער
(צילום: דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה
הוועדה לקידום מעמד האישה
ח"כ תהלה פרידמן
(צילום: דוברות הכנסת)
"העניין שמטריד אותי", המשיך ח"כ סער, "הוא צמצום החוק בשתי נקודות עיקריות בנוסח שהוגש לנו: הוצא מהחוק הנושא של רצח קטין - אני כתבתי שמי שרצח את בן זוגו או גם אחד מילדיו לא יהיה אפוטרופוס של האח או האחות. איך זה יכול להיות? זה לעשות דבר מטורף לחלוטין".
היו"ר פורר ביקש מעו"ד ענת מיימון היועצת המשפטית של הוועדה לסיים עד למחרת בבוקר את הנוסח לקריאה ראשונה מול עו"ד ליאת יעקובוביץ' ממשרד המשפטים, כך שניתן יהיה כבר היום להעביר את החוק בקריאה ראשונה בוועדה.
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע בראשון לציון
זירת האירוע בראשון לציון
ארכיון
(צילום: נדב אבס )

לעיני בן השלוש: "דקר אותי 18 פעמים"

בטרם החל הדיון ביקש היו"ר פורר לשמוע כמה עדויות של נשים שחוו אלימות קשה כאימהות וילדות - ליאת אנשל חשפה בפני הוועדה את סיפורה הקשה: "בן הזוג שלי ניסה לרצוח אותי לנגד עיני בני בן השלוש. הגשתי נגדו בקשת פרידה ובהליך בקשת מזונות הוא התרגז ודקר אותי 18 פעמים. כל הדם שלי השפריץ על בני שצרח. הוא הוציא את בני ולקח אותו תוך שהוא דורס אותי".
אנשל סיפרה כי המשטרה ניהלה נגדו מרדף שבסופו נלכד ליד בית הוריו. "הוא עומד להשתחרר ללא הגבלות וללא איזוק אלקטרוני. אני מופקרת לחלוטין. אחת שכמעט נרצחה. אין לי מושג איך להמשיך. יש לו זכויות והן לא נשללו למרות מאבק משפטי ארוך. חוץ ממה שעברנו זה להמשיך את התופת".
תהילה מזרחי, נציגת פורום מיכל סלע, סיפרה כיצד היא עצמה סבלה ממצב של אב אלים שהמשיך להיות אפוטרופוס עליה: "ניצלתי בזכות אמי שניצלה מדקירות סכין והצילה את עצמה ואותנו. אבי עשה שימוש באפוטרופסות במשך שנים וניצל אותה להתעלל באמי, בי ובאחי. כילדה ונערה ביקשתי ממערכת הרווחה לא להיפגש איתו וכולם כולל בתי המשפט חייבו אותנו לפגוש אותו - אתם חייבים לעזור לי תהילה הילדה לתקן את העוולה ולהפסיק את התופעה הזאת".
"בן הזוג שלי ניסה לרצוח אותי לנגד עיני בני בן השלוש. הגשתי נגדו בקשת פרידה, ובהליך בקשת מזונות הוא התרגז ודקר אותי 18 פעמים. אחר כך הוא לקח את בני ודרס אותי"
ח"כ סונדוס סאלח (תע"ל) הגיבה גם היא על העדויות המזעזעות: "קשה לדבר אחרי עדויות מצמררות כאלה וכל מילה על חשיבות החוק מיותרת אחרי ששמענו בפירוט קורע לב. החוק הזה צריך לתקן עוול של שנים ארוכות כך שהרוצח לא ימשיך לפגוע בעוד קורבנות".
ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש) הוסיפה: "כשחתמתי על הצעת החוק הייתי בסוג של דילמה, כי מבלי להגדיר את מדרג העבירות האלימות שחייבים להוביל לשלילת האפוטרופסות על קטינים, אנו עלולים לפגוע בעצמנו כאשר לא נשים לב לעניין הזה: ליוויתי אתמול בבית משפט אישה שהייתה קורבן לפעמיים ניסיון רצח והפרקליטות הגישה את זה רק כחבלה חמורה. אנחנו צריכים לחשוב האם זה רצח או ניסיון רצח. יש לשקול את מדרג העבירות".
ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) לא הצליחה גם היא לעצור את הדמעות. "מדובר בשינוי מאוד דרמטי בחוק ובסדרי עולם וצריך לעשות זאת מאוד בזהירות עם הסדר שלא יוצר פגיעה", אמרה. "צריך להקפיד לשמוע את כל ההיבטים שאפשר לדמיין. צריך להביא הסדר שימנע נזקים ושלא ייווצרו נזקים חדשים".
אם אישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560, או התקשרו בעצמכם. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית.
פורסם לראשונה: 22:14, 01.12.20