7 צפייה בגלריה
שירה
שירה
"כל עוד אביעד יישאר אפוטרופוס על הילד הוא ימשיך להתעלל בנו". שירה איסקוב שעברה ניסיון רצח
אין אדם בישראל שליבו לא יצא לחמשת הילדים של ופאא, שאביהם, רביע כנאענה, חשוד כי רצח אותה לאור יום השבוע בכניסה לעראבה שבגליל ‑ והשאיר אותם בלי אמא. אלא שלמרות הטרגדיה, החוק בישראל לא יחוס על הילדים ומשפחתם. אותו האב, שלכאורה רצח את אמם, יישאר לאורך כל הדרך, גם במהלך המשפט ותוך כדי ריצוי מאסרו, האפוטרופוס היחיד עליהם. המשמעות: למרות המעשה הנורא, למרות האכזריות הבלתי נתפסת, הוא עדיין יחזיק במלוא הזכויות על גידול הילדים ועל כל ההחלטות הכרוכות בכך.
"זה מצב אבסורדי", מסביר עו"ד בן מעוז, עורך דינה של שירה איסקוב, שכמעט נרצחה על ידי בעלה אביעד משה בחודש ספטמבר במצפה רמון. "אם שירה רוצה לקחת את הילד לטיפול פסיכיאטרי, לשלב אותו במסגרות חינוכיות, להעביר אותו טיפולים רפואיים או אפילו לצאת איתו מהארץ, כל פעולה שמצריכה אישור של שני ההורים ‑ היא תצטרך אישור שלו".
7 צפייה בגלריה
החיפושים אחר רוצח אשתו ופאא עבאהרה
החיפושים אחר רוצח אשתו ופאא עבאהרה
רביע, שרצח לכאורה את ופאא, יישאר האפוטרופוס על הילדים
(צילום: דוברות המשטרה)

בפעם הראשונה מאז ניסיון הרצח שזעזע את המדינה וכלל 20 דקירות, הסכימה שירה לדבר ולשתף בתסכול ובקשיים שמערים עליה אביעד בגידול בנם מהכלא. "הילד שלי צריך טיפול רפואי, ועקב החוק הקיים נזקק לאישור של שני ההורים, אך אביעד מסרב לחתום על מסמך שבו הוא מאשר לילד לקבל טיפול", היא משתפת. "איפה ההיגיון? ברור שטובת הילד לא לנגד עיניו! כל עוד אביעד יישאר אפוטרופוס על הילד הוא ימשיך להתעלל בחיינו מהכלא, לגרום לנו לסבל ולאי-שקט".
לאחרונה הגיש חבר הכנסת גדעון סער הגיש הצעת חוק לתיקון המצב האבסורדי. בימים אלה מקדם גם ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, הצעת חוק לשלילת האפוטרופסות הטבעית של נאשמים ומורשעים בעבירות אלימות במשפחה. לפי ההצעה, מיד אחרי הגשת כתב האישום בית המשפט יכול להוציא צו לפיו ההורה הנאשם מסוכן לקטין ולהרחיק אותו או לשלול את זכויותיו כאפוטרופוס של הילד.
7 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
תקודם הצעת חוק לשלילת האפוטרופסות הטבעית. ח"כ עודד פורר
(צילום: אבי מועלם)
7 צפייה בגלריה
עו"ד בן מעוז
עו"ד בן מעוז
עו"ד בן מעוז
(צילום: משה בנסון )
"מקרה הרצח בצפון שאירע השבוע רק מוכיח את נחיצות החוק לשלילת האפוטרופסות, שימנע מגברים אלימים ומורשעים את הזכויות על ילדיהם ‑ בדיוק כמו במצב בו נמצאים חמשת היתומים מהשבוע. לאב האלים לא מגיעה הזכות לגדל את ילדיו לאחר שהרס את חייהם ופגע באם", מסביר ח"כ פורר.
"האדם האכזר שרצח את אחותי בדם קר, בביתה, איבד כל זכות להיות חלק מהחברה האנושית", אומרת לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה, שנרצחה על ידי בעלה אלירן מלול לפני כשנה. "ודאי שאין לו זכות להיות אביה של הילדה של מיכל - תינוקת יונקת שהוא הפך ליתומה. למרות זאת, לפי החוק כל שבוע נצטרך להביא את הילדה אליו לכלא לביקורים. כמו כן, החלטות הקשורות בחינוך, טיפולים רפואיים, שינוי השם, טיסה לחו"ל - דורשות את אישורו. המציאות הזו היא דבר שלא יעלה על הדעת".
7 צפייה בגלריה
אלירן מלול בבית המשפט
אלירן מלול בבית המשפט
מיכל סלה ובעלה הנאשם בהרצחה אלירן מלול
(צילום: יעל פריסון)
7 צפייה בגלריה
בית הנשיא ארח האקתון לפיתוח טכנולוגיות למיגור אלימות במשפחה והצלת חיים לזכרה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה בידי בעלה
בית הנשיא ארח האקתון לפיתוח טכנולוגיות למיגור אלימות במשפחה והצלת חיים לזכרה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה בידי בעלה
"מצב אבסורדי". לילי בן עמי, אחותה מיכל סלה נרצחה בידי בעלה
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
"המצב הזה אבסורדי", מוסיפה לילי, "העובדה שבישראל אדם יכול לרצוח אמא לעיני ילדתה, כמו במקרה שלנו, וזה לא תקף ל'אובדן כשירות הורית', כי בישראל הזכות הביולוגית היא מעל הכל. אנחנו לא רוצים שום קשר לאלירן מלול הרוצח. במעשה שהוא עשה הוא איבד זכותו להיות אבא, להיות בן זוג, להיות איש משפחה. הוא אדם חסר חמלה. הוא הרס חיים, הוא לקח חיים, ובוודאי הוא לא יכול לגדל חיים - תינוקת בת 8 חודשים אותה הוא, במו ידיו, הפך ליתומה. במעשה שהוא עשה הוא מחק את כל זכויותיו להיות אביה של הבת של מיכל".
סיפור דומה לזה של ופאא התרחש לפני כשמונה שנים, אז כמעט נרצחה ליאת אנשל, גם היא לנגד עיניו של בנה בן השלוש. ביום בו הגישה תביעת מזונות ניסה בעלה לשעבר לרצוח אותה לאחר שהחזיר את ילדם ממפגש הסדרי ראייה. לפי כתב האישום הם נפגשו במגרש חניה של סופרמרקט ברעננה. הוא הצטייד בשני סכיני קומנדו, ובסיום המפגש, בזמן שחגרה את בנה, הוא החל לדקור אותה בכל חלקי גופה.
בהמשך לקח את הילד, וכשהמתלוננת ניסתה להזעיק עזרה הוא פגע בה עם מכוניתו. לאחר הפגיעה נמלט מהחניה ונהג בפראות, כשהילד ברכב, אינו קשור במושב הבטיחות וחולצתו מגואלת בדם אימו שנדקרה לידו. למרות התיאורים המצמררים הללו, בעודו מרצה מאסר ליאת מחויבת לקבל את אישורו על כל החלטה הורית.
7 צפייה בגלריה
ליאת אנשל
ליאת אנשל
עברה ניסיון רצח וצריכה לקבל אישור מבן זוגה לשעבר. ליאת אנשל
(צילום: טל שחר)
"אחרי שנים של התעללות נפשית וכלכלית בעלי הורשע בחבלה בנסיבות מחמירות כיוון שניסה לרצוח אותי. הוא דקר אותי 18 פעמים לנגד עיניו של הבן שלנו", היא מספרת. "הוא עדיין מרצה מאסר על מה שהוא עשה לי. זה לא הגיוני שאחרי הגיהינום שעברנו, אחרי שנים בהן הוא לא שותף לגידול הילד ולא משלם מזונות, אני צריכה לקבל ממנו אישורים. זה לא הגיוני שאחרי כל מה שהוא עשה הוא עדיין מקבל עדכונים על כל מה שקורה לילד. איפה שמים את הגבול?", תהתה.