לא רק חגיגיות היו אמש (ו') בבית הלבן, עם ההכרזה על הסכם בין סרביה לקוסובו העוינות, שבו נכללה גם ישראל בעקבות לחץ אמריקני. ישראל אמורה לפי ההסכם לזכות לפתיחת שגרירות ראשונה בירושלים של מדינה בעלת רוב מוסלמי, קוסובו, וגם סרביה הצהירה כי תעביר את השגרירות של לירושלים בעוד כשנה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AFP, EPA)

ישראל, במסגרת הסכם, תכיר בעצמאות קוסובו, שלחצה עליה לעשות כן כבר שנים. מדובר בשבירת מוסכמה ישראלית שעלולה להיטיב עם הפלסטינים. למרות לחץ אמריקני ואירופי, ישראל סירבה במשך שנים להכיר בקוסובו, בין היתר בעקבות החשש של ירושלים מהתקדים שהכרה שכזו עלולה להוות עבור הכרזה חד-צדדית על עצמאות מצד הפלסטינים. עקב החשש הזה ישראל לא מכירה בבדלנות לאומית של קבוצות אתניות שונות.
את ההסכם בין סרביה לקוסובו חשף הערב הנשיא דונלד טראמפ בטקס בחדר הסגלגל בבית הלבן. סרביה התחייבה במסגרתו להעביר את השגרירות שלה לירושלים עד יולי 2021, וישראל וקוסובו החליטו לכונן ביניהן יחסים דיפלומטיים. לפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם קוסובו תפתח שגרירות בירושלים.

הרמז של טראמפ: סודן ובחריין הבאות בתור?

הישגים דיפלומטיים אלו עבור ישראל, יש להדגיש, נכללים במסגרת הסכם נרחב יותר בין סרביה לקוסובו, לכינון יחסים כלכליים ביניהן. הוא הושג בתום יומיים של פגישות שקיימו אנשי ממשל טראמפ עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' וראש ממשלת קוסובו עבדוללה חוטי.
נראה שההסכם הזה הוא עוד חלק מניסיונו של טראמפ להגיע להישגים במדיניות החוץ לקראת הבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר. רק לפני שלושה שבועות היה זה טראמפ שהכריז ראשון על ההסכם ההיסטורי המתגבש בין ישראל לאיחוד האמירויות, הסכם שהושג גם הוא בתיווך אמריקני. טקס החתימה על ההסכם הזה צפוי להתקיים לפני הבחירות בבית הלבן, עוד לפני ראש השנה.
בציוץ הערב בטוויטר רמז הנשיא להסכמים נוספים עם ישראל. "עוד יום גדול לשלום עם המזרח התיכון - קוסובו בעלת הרוב מוסלמי וישראל הסכימו לנרמל את היחסים ולכונן יחסים דיפלומטיים. כל הכבוד! עוד מדינות מוסלמיות וערביות יבואו בקרוב". טראמפ התייחס כנראה לסודן ובחריין שעשויות להודיע על כינון יחסים עם ישראל בקרוב.
ההכרה של ישראל בקוסובו מגיעה אחרי שזו השקיעה מאמצים רבים לשכנע את ישראל להכיר בה, ואף שלחה משלחות לירושלים ובחנה אפשרות להקים משרד עסקי בישראל. נשיא קוסובו האשים טאצ'י הצהיר לפני שנתיים בדיוק כי אם ישראל תכיר בקוסובו – ארצו תפתח שגרירות בירושלים.
5 צפייה בגלריה
טראמפ, הערב. "יום היסטורי"
טראמפ, הערב. "יום היסטורי"
טראמפ, הערב. "יום היסטורי"
(צילום: רויטרס)
ישראל סירבה עד כה להכיר בה, כאמור בגלל החשש מהתקדים שיטיב עם הפלסטינים. סיבה נוספת היא רצון להימנע מהרגזת בעלת בריתה של סרביה, רוסיה. מוסקבה היא זו שבעזרת הווטו שלה מונעת את ההכרה של האו"ם בעצמאות קוסובו, בה מכירות 113 מדינות ברחבי העולם. עוד מתנגדות לעצמאות קוסובו מדינות כמו סין, הודו וגם אש"ף.

"ריב גדול" מאחורי הקלעים

סרביה בינתיים, למרות ההסכם החלקי שהושג, ממשיכה להתנגד להכרה רשמית בקוסובו. נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' חשף בדברים שנשא הערב את המחלוקות שהיו מאחורי הקלעים. הוא סיפר שבדיונים בבית הלבן היה "ריב גדול בינינו לבין המארחים שלנו" – כלומר האמריקנים. "המארחים חשבו שאנחנו צריכים להתקשר לישראל כדי שתכיר בעצמאות קוסובו ולהכליל אותה בהסכם משותף שאנחנו נחתום עם האלבנים".
ווצ'יץ' אמר שבלגרד לא יכולה בשום פנים ואופן להסכים לדבר שכזה. "זה יהרוס את כל המדיניות שלנו, מעבר לכך שאנחנו חושבים שזה לא טוב. אמרנו שאנחנו לא יכולים לעשות זאת". עם זאת, מדבריו נראה שהתנגדות ארצו לכינון יחסים בין ישראל לקוסובו אינה דבר בל יעבור. "אמרנו שנלך לשני הסכמים. אם ישראל ופרישטינה רוצות להכיר אחת בשנייה, תנו להם לעשות זאת, לא נתמוך בזה".
ווצ'יץ' הוסיף כי העברת השגרירות של בלגרד מתל אביב לירושלים, שאמורה להתרחש עד יולי 2021, תיעשה רק אם ישראל "תכבד" אותה. "ישראל היא מדינה ריבונית ואנחנו לא יכולים להשפיע עליה לכאן או לכאן. אנחנו נפגין בפניה את הכבוד הרב ביותר, אבל לא ניקח חלק בשום דבר שעליו חתמו האמריקנים והאלבנים".
5 צפייה בגלריה
טראמפ לצד מנהיגי סרביה וקוסובו בבית הלבן
טראמפ לצד מנהיגי סרביה וקוסובו בבית הלבן
טראמפ לצד מנהיגי סרביה וקוסובו בבית הלבן
(צילום: AP)
הסכסוך בין סרביה לקוסובו הוא ארוך שנים. קוסובו נחשבה בתקופה היוגוסלבית לחלק אינטגרלי בתוך סרביה, ולאחר התפרקות יוגוסלביה קיבלה בה מעמד של מחוז אוטונומי. סרביה איבדה את השליטה בקוסובו אחרי המלחמה שהתנהלה שם בשנים 1998-1999, שבה נהרגו יותר מ-10,000 איש. המלחמה הסתיימה בעקבות מבצע צבאי אווירי בהובלת נאט"ו, שנמשך 78 יום.
על עצמאות של ממש הכריזה קוסובו רק ב-2008, כעשור לאחר אותה מלחמה. מאז 2011 המדינות מנהלות משא ומתן שהניב אמנם כמה הסכמים, אך רובם לא יושמו בפועל, והמתיחות בין שתי המדינות נותרה גבוהה.
נשיא סרביה ווצ'יץ' הדגיש בדבריו הערב בבית הלבן שמחלוקות רבות נותרו עם הצד הקוסוברי. לפי גורמים אמריקנים, ההסכם לא כולל נרמול פוליטי של היחסים בין המדינות. לדברי הגורמים השיחות על הסכם שכזה הוקפאו לשנה אחת על מנת לאפשר את יישומו בשטח של ההסכם הכלכלי.

הפלסטינים: "קורבן של השאיפות הפוליטיות של טראמפ"

הנשיא טראמפ, מצדו, אמר שזהו "יום היסטורי", וצייץ בטוויטר: "עוד יום שאף אחד אחר לא חשב שהוא יהיה אפשרי!". "לאחר היסטוריה אלימה וטרגית ושנים של משא ומתן כושל, הממשל שלי הציע דרך חדשה לגישור הפילוג בכך שנתמקד בייצור עבודות ותשואה כלכלית. שתי המדינות הצליחו להגיע לפריצת דרך עצומה - משהו שאף אחד לא חשב שיהיה אפשרי, אני חושב שזה יעבוד כמו שצריך".
5 צפייה בגלריה
עריקאת. "טראמפ יעשה הכול כדי להיבחר מחדש"
עריקאת. "טראמפ יעשה הכול כדי להיבחר מחדש"
עריקאת. "טראמפ יעשה הכול כדי להיבחר מחדש"
(צילום: AP)
בינתיים הפלסטינים גינו את הכללת ישראל בהסכם בין קוסובו לסרביה. "ממשל טראמפ הוכיח פעם נוספת את המחויבות המלאה שלו להפרת החוק הבינלאומי, החלטות האו"ם והתכחשות לזכויות הפלסטינים בעזרת עידוד מדינות אחרות להכיר באופן לא חוקי בירושלים המסופחת כבירת ישראל", מסר מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת.
הוא הוסיף כי "הפלסטינים הפכו קורבן לשאיפות האלקטורליות של הנשיא טראמפ, שצוותו ינקוט כל פעולה לא משנה כמה הרסנית היא לשלום או לסדר עולמי מבוסס-נורמות, כדי להבטיח שייבחר מחדש".
פורסם לראשונה: 22:32, 04.09.20