מגפת הקורונה זרעה כאוס בכמעט כל תחום בחיינו, אך אולי אחת ההשלכות המרכזיות שלה לטווח הארוך תהיה בתחום החינוך. בכל העולם מתחבטות הרשויות בשאלה כיצד להמשיך בהדרכת דור העתיד לצד ההגבלות שנועדו לבלום את הנגיף, שממשיך לתעתע בהן ומפתח כעת מוטציות חדשות. בעוד שבמדינות כמו ישראל הילדים חזרו מדי פעם לבתי הספר, בארה"ב מיליונים לומדים כבר כמעט שנה שלמה מהבית, אך כעת גובר גם שם הלחץ להחזירם לכיתות.
8 צפייה בגלריה
תלמידה תלמידים מתקשרת ב זום עם עמיתיה ב מהלך כיתה פנים-אל-פנים  ב סן אנטוניו טקסס
תלמידה תלמידים מתקשרת ב זום עם עמיתיה ב מהלך כיתה פנים-אל-פנים  ב סן אנטוניו טקסס
תלמידה בכיתה בסן אנטוניו, טקסס. "אין עוד מוטיבציה ללמוד מרחוק"
(צילום: AP)

הפוליטיקאים האמריקנים, בראשם הנשיא ג'ו ביידן, קוראים לפתוח מחדש את בתי הספר בצל הדיווחים המדאיגים על זינוק בתלונות על חרדה ודיכאון בקרב הילדים, ואף ניסיונות פגיעה עצמית. אולם איגודי המורים מתנגדים בחלקם הגדול למה שהם מכנים פתיחה לא-בטוחה – ודורשים בין היתר את חיסון צוותי ההוראה.
מאז פרוץ המגפה בארה"ב במרץ אשתקד, רשויות מקומיות רבות נצמדו למתכונת של למידה מרחוק. לפי נתוני האתר Burbio העוקב אחר פתיחתם של בתי הספר לפי מחוזות הלימוד בארה"ב, כיום 38% מהמחוזות פועלים במתכונת של למידה מוחלטת מרחוק, לעומת 62% בספטמבר.
במדינה ענקית כמו ארה"ב, גם שיעור חלקי שכזה של בתי ספר הפועלים באופן מלא דרך הזום – משמעותו מיליוני תלמידים שמבלים שעות שלמות מול המחשב בחדרם, לא יכולים לשחק בחוץ או לשוחח פנים-אל-פנים עם חבריהם ומפסידים גם שיעורי ספורט או תרגולי אמנות ומוזיקה.
8 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בית ספר ב ברוקלין ארה"ב בגלל קורונה
כיתה ריקה בית ספר ב ברוקלין ארה"ב בגלל קורונה
כיתה ריקה בברוקלין. "הרבה בדידות"
(צילום: AP)
"יש הרבה בדידות עבורי ועבור נערים אחרים", סיפרה שרה פרנק, בת 18 מפלורידה שלא עזבה את ביתה מאז מרץ אשתקד, כיוון שהיא מתגוררת עם קרובי משפחה שנמצאים בסיכון גבוה מפני הנגיף. "יש לי ימים שבהם אני מרגישה עצובה, לפעמים מעט חסרת תקווה. זה מרגיש כמו סיוט שלא נגמר", היא סיפרה לסוכנות הידיעות AFP.
פרנק סייעה להקים ביולי אתר אינטרנט בשם State of Mind Project, שמטרתו לספק עצות לבני נוער בנוגע להתמודדות הנפשית והפיזית במהלך המגפה והריתוק לבית. "הפסדתי הרבה חוויות בתיכון שלעולם לא אוכל לקבל חזרה", היא סיפרה, והזכירה את נשף סיום הלימודים שתלמידים רבים בארה"ב פספסו בשנה שעברה.
דינה קפוטו, פסיכולוגית ואם לשני ילדים, אומרת כי היא מבחינה בסימנים של דיכאון בקרב בנה בן ה-10, מאז שהכיתה שלו בארלינגון, וירג'יניה, הפכה לווירטואלית במרץ אשתקד. "הוא התעורר בבוקר וחזר לישון עד הצהריים. הוא היה מצוברח. הוא התחיל לומר דברים כמו 'אני לא חכם', 'אני לא טוב בשום דבר'", אמרה קפוטו.
8 צפייה בגלריה
בדיקת הנחיות קורונה ב בית ספר יסודי ב סנטה פה ב ניו מקסיקו ארה"ב
בדיקת הנחיות קורונה ב בית ספר יסודי ב סנטה פה ב ניו מקסיקו ארה"ב
בודקים את השמירה על הנחיות הקורונה בבית ספר יסודי בסנטה פה, ניו מקסיקו
(צילום: AP)
סוזן דאפי, פרופ' לרפואת ילדים ורפואת חירום באוניברסיטת בראון שברוד איילנד, אומרת כי בעוד הקורונה היא "משבר רפואי" עבור המבוגרים, היא מהווה "משבר בריאותי-נפשי" עבור הילדים. לפי נתוני המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), בין מרץ לאוקטובר אשתקד חל זינוק של 31% במספר הביקורים של ילדים בני 12 עד 17 במרכזי חירום העוסקים בבריאות הנפש, ביחס לתקופה המקבילה ב-2019. עבור ילדים בני 5 עד 11, הזינוק שנרשם היה 24%.
דאפי אומרת כי היא ועמיתיה בבתי חולים אחרים מבחינים בעלייה במספר ניסיונות האובדנות בקרב בני נוער: "אנחנו רואים יותר ילדים שהכוונה שלהם היא לפגוע בעצמם. זה קשור יותר לניסיון להוציא לפועל ניסיונות התאבדות, וזה מאוד, מאוד מדאיג". יצוין כי שיעור האובדנות בקרב בני נוער בארה"ב נמצא במגמת עלייה כבר כעשור, ואין עדיין נתונים רשמיים בנוגע ל-2020, אולם הנתונים ממחוז קלארק שבנבאדה, הכולל את לאס וגאס, מצביעים על מגמה מדאיגה: 19 תלמידים שמו קץ לחייהם במחוז הזה מאז מרץ אשתקד, כפליים מהמספר בתקופה המקבילה בשנה שלפני כן.
אין כמובן דרך לקשר את העלייה הזו באופן ישיר למגפה או להפסקת הלימודים בכיתות, אך הנתונים הללו רק מוסיפים ללחץ הגובר ברחבי ארה"ב לפתוח מחדש את הכיתות. "אין שום מוטיבציה כמעט להמשיך בבתי ספר אונליין", אומר ברנדון, תלמיד בן 13 מארלינגטון שלומד באופן וירטואלי כבר 300 ימים.
8 צפייה בגלריה
תלמידים ב בית ספר יסודי כיתה ד ב ארה"ב מדינת וושינגטון עם מסכה מסכה לימודים במהלך ה קורונה
תלמידים ב בית ספר יסודי כיתה ד ב ארה"ב מדינת וושינגטון עם מסכה מסכה לימודים במהלך ה קורונה
תלמידים עם מסכות במדינת וושינגטון. ה-CDC: "אם שומרים על ההנחיות - בתי הספר בטוחים"
(צילום: AP)
הנשיא ביידן הציב את פתיחת בתי הספר כאחד מהיעדים המרכזיים שלו ל-100 הימים הראשונים לכהונתו. עוד לפני שהושבע לתפקיד, הוא הבטיח בדצמבר לפתוח את רוב בתי הספר בתקופה הזו. "החזרת ילדינו לבתי הספר והשארתם בבתי הספר צריכה להיות בעדיפות לאומית", הוא אמר אז.
לשם ביצוע התוכנית הזו הציע ביידן מיליארדי דולרים במסגרת תוכנית הסיוע הענקית שלו, בהיקף כולל של 1.9 טריליון דולר, שכעת דנים המחוקקים בקונגרס באישורה. באחד מהצווים הראשונים שלו כנשיא ביידן הורה גם ממשרד החינוך האמריקני לספק "הנחיות מבוססות-מדע" לבתי הספר, בנוגע לפתיחה בטוחה במהלך המגפה.
תומכי החזרה לבתי הספר מצטטים דו"ח שפרסם לאחרונה ה-CDC, ולפיו בתי הספר בטוחים מבחינה בריאותית – כל עוד אמצעי הזהירות נשמרים בקפדנות, כמו עטיית מסכות וריחוק פיזי. הלחץ לפתוח את בתי הספר מגיע כשברקע נתוני התחלואה בארה"ב נמצאים במגמת ירידה. לפי ספירת סוכנות הידיעות רויטרס, נכון ליום ראשון מאושפזים ברחבי המדינה כ-81,000 חולי קורונה, המספר הנמוך ביותר מאז 20 בנובמבר.
8 צפייה בגלריה
מורים מפגינים למען חיסונם וחזרה בטוחה כ ל בית ספר עקב ה הקורונה ב פילדלפיה ארה"ב
מורים מפגינים למען חיסונם וחזרה בטוחה כ ל בית ספר עקב ה הקורונה ב פילדלפיה ארה"ב
מורים בפילדלפיה מפגינים נגד חזרה מהירה מדי לבתי הספר. על אחד השלטים כתוב: "מעדיפה ללמד בוואן שלי מאשר עם מאוורר (פאן)"
(צילום: AP)
אולם בדרך לפתיחת בתי הספר עומדים איגודי המורים, המתנגדים כאמור בחלקם הגדול לפתיחה מהירה ודורשים להגן על צוותי ההוראה. קפוטו, הפסיכולוגית מארלינגטון, חברה באיגוד ההורים המקומי שפועל כעת לפתוח את בתי הספר שם. היא מתחה ביקורת קשה על איגודי המורים, וטוענת שהם לוקחים את בתי הספר כ"בני ערובה".

ללמד מרחוק, בשלג: "רוצים חיסון"

בימים האחרונים גוברים העימותים הנרשמים גם בין הרשויות המקומיות לבין איגודי המורים. בשיקגו, שבה מחוז בתי הספר הציבוריים השלישי בגודלו בארה"ב, דוחקת ראש העיר הדמוקרטית לורי לייטפוט במורים לחזור ללמד פנים-אל-פנים, והציגה תוכנית שבמסגרתה יחזרו לכיתות 67,000 תלמידים מבין 355,000 שלומדים במחוז. באיגוד המורים בשיקגו תקפו את לייטפוט ואישרו הצעת "אי-אמון" בראש העיר למרות זאת הם הודיעו שיאפשרו היום לכלל חברי האיגוד, 28,000 מורים, להצביע על אישור או דחיית התוכנית שהציגה לייטפוט.
בפילדלפיה הרשויות הורו תחילה למורים לחזור לבתי הספר כבר השבוע, ואף איימו בצעדים משמעתיים נגד אלו שיסרבו לכך, אך אתמול הסכימו למצוא מתווך שיחליט מתי יהיה בטוח להחזיר את התלמידים לכיתות.
8 צפייה בגלריה
מורים מורה ב פילדלפיה מלמדות ב זום וב שלג ארה"ב
מורים מורה ב פילדלפיה מלמדות ב זום וב שלג ארה"ב
מורים בפילדלפיה מלמדים מרחוק, ובשלג, כמחאה. בעירייה איימו, והתקפלו
(צילום: AP)
המורים בפילדלפיה טוענים שלפני כן יש צורך לשפר את מערכות האוורור בבתי הספר ולחסן אותם במהירות האפשרית. אלפים מהם הפגינו אתמול ליד שורה של בתי ספר ציבוריים סגורים, וחלקם אף העבירו כמחאה שיעורים וירטואליים בחוץ – בתנאי קור עז ושלג. "אנחנו רוצים לעבוד", אמרה אלנדה טוליבר, סייעת חינוכית בבית ספר יסודי בעיר. "אבל אנחנו רוצים לחזור בצורה בטוחה. זה כל מה שאנחנו מבקשים". ראש העיר ג'ים קני הכריז אתמול על תוכנית לחיסון צוותי ההוראה – רק מסוף פברואר.
גם בלוס אנג'לס ישנה מתיחות רבה בין המנהיגים הפוליטיים בעיר לבין פקידים במערכת החינוך סביב שאלת פתיחת בתי הספר. אוסטין ביוטנר שעומד בראש מחוז בתי הספר הציבוריים שם, השני בגודלו בארה"ב, אומר כי חיסון המורים הוא תנאי מקדים מבחינתו לפתיחת הכיתות. הוא דורש לחסן 25,000 מורים, מנהלים, נהגי אוטובוס ועובדים נוספים, והציג "רשימת מטלות" שתאפשר לדבריו פתיחה מחודשת בתוך 60 יום.
במועצת עיריית לוס אנג'לס יש כעת מי שקורא לנקוט צעדים משפטיים כדי לאלץ את המורים לחזור ללמד בבתי הספר. ג'ו בסקאינו, חבר המועצה, טען כי ניתן לפתוח את הכיתות בתפוסה של 25% בלבד, עבור התלמידים שמתקשים באופן מיוחד ללמוד מהבית. "יש עשרות אלפי משפחות בסיכון שנואשות לעזרה", אמר. "זו לא סיטואציה של הכול או כלום. אנחנו חייבים לעשות את כל מה שאנחנו יכולים עבור התלמידים הללו". חבר המועצה ציין כי חלק מההורים שם כבר החלו לרשום את ילדיהם לבתי ספר במחוזות לימוד שכנים, או לבתי ספר פרטיים.
8 צפייה בגלריה
אם ב ניו ג'רזי ארה"ב עוזרת לבנה לענות לשאלות ב לימודים וירטואליים
אם ב ניו ג'רזי ארה"ב עוזרת לבנה לענות לשאלות ב לימודים וירטואליים
אם בניו ג'רזי עוזרת לבנה לענות לשאלות בטאבלט. גם בשנה הבאה ילמדו מרחוק?
(צילום: AP)
בעיר ניו יורק, שבה מחוז בתי הספר הציבוריים הוא הגדול ביותר בארה"ב, ראש העיר ביל דה בלזיו הכריז על פתיחת חטיבות הביניים ב-25 בפברואר, אך לא הציג תוכנית לפתיחת התיכונים. בתי הספר היסודיים והגנים שם פתוחים כבר כיום למי שהוריהם מסכימים לכך. דה בלזיו הכריז שהוא מקווה לחזרה "מלאה" רק בספטמבר: "כולם רוצים לחזור", הדגיש. אולם ראש איגוד המורים העוצמתי של ניו יורק, מייקל מולגרו, אמר כי מוקדם מדי להתחייב ליעד שכזה.
אם היעד של דה בלזיו לחזרה מלאה רק בספטמבר נשמע רחוק למדי, יש כאלו בארה"ב שסבורים שגם בשנה הבאה – ואולי אף הרבה מעבר לכך – הלימודים הווירטואליים יימשכו, לפחות באופן חלקי. "אין לנו שום אשליות שהקורונה תושמד לפני שתחילת השנה הבאה תגיע", אומר וויליאם סודרת' השלישי, דובר מחוז בתי הספר של דורהאם, צפון קרוליינה – שגם בו הכיתות סגורות מאז מרץ אשתקד.
בצל הגילויים של מוטציות חדשות, הורים רבים חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, ודורשים לחסן אותם לפני כן – דבר שכעת לא מתאפשר שכן יצרניות חיסונים כמו פייזר ומודרנה לא השלימו עדיין את בחינת השפעתם על הילדים. ד"ר אנתוני פאוצ'י, יועץ הבריאות הראשי של הנשיא ביידן והמומחה של הממשל למחלות מידבקות, אמר בחודש שעבר שהיעד של הממשל הוא להתחיל בחיסון הילדים בסוף האביב או בתחילת הקיץ. עד אז, בתי הספר יהיו עמוק בהכנות שלהם לשנת הלימודים הבאה.
8 צפייה בגלריה
ילדי גן לומדים ב פארק ב פורטו ריקו ארה"ב תחת הגבלות ה קורונה
ילדי גן לומדים ב פארק ב פורטו ריקו ארה"ב תחת הגבלות ה קורונה
ילדים בגן לומדים בפארק בפורטו ריקו, טריטוריה אמריקנית. חיסונים לילדים? ייקח עוד זמן
(צילום: AP)
"בכל הנוגע לשנת הלימודים של 2022-2021, לפחות חלק ממנה יכלול היבט של תגובה למגפה, מתוך הערכה שהילדים לא יקבלו גישה לחיסונים, או לפחות רבים מהם לא", אמר בריאן וודס, ראש מחוז בתי הספר "נורת'סייד אינדיפנדנט", בין מחוזות הלימוד הגדולים ביותר בטקסס. "חלק מהג'יני כבר לא ניתן להחזיר לבקבוק", הוסיף. "אני חושב שכעת תמיד תהיה קבוצה של משפחות שמעדיפה את האופציה הווירטואלית... אנחנו יודעים שאנחנו יכולים, אבל האם אנחנו מוכנים?".