עבדאללה מטסיידי, בן המיעוט האויגורי שחי בטורקיה, נערך בחודש שעבר ללכת לישון כשלפתע שמע דפיקות בדלת. "משטרה! תפתח!", בקעו קריאות מהצד השני. קצת יותר מעשרה שוטרים נכנסו לביתו, רבים מהם חמושים ברובים ולבושים במדי הכוח הטורקי למלחמה בטרור. הם שאלו אותו אם היה מעורב בתנועות פוליטיות כלשהן שפועלות נגד סין, ואיימו לגרש אותו ואת אשתו מטורקיה. אחר כך הועבר למתקן גירוש, ועד עכשיו הוא יושב שם, לכוד באמצע מה שנראה כמשא ומתן פוליטי בין שתי המדינות.
7 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן. מ"ג'נוסייד" למילים יפות
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
טורקים מפגינים ברמדאן נגד סין על יחסה לאויגורים
טורקים מפגינים ברמדאן נגד סין על יחסה לאויגורים
טורקים מפגינים ברמדאן נגד סין על יחסה לאויגורים
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
שורפים את דגל סין באנקרה. הטורקים אוהדים את האויגורים
שורפים את דגל סין באנקרה. הטורקים אוהדים את האויגורים
שורפים את דגל סין באנקרה. הטורקים אוהדים את האויגורים
(צילום: AFP)
חברי פרלמנט מהאופוזיציה הטורקית מאשימים את שלטונות טורקיה כי למעשה הם מוכרים לסין בחשאי אזרחים אויגורים בתמורה לחיסונים נגד קורונה. בייג'ינג הבטיחה בחודשים האחרונים להעביר לטורקיה עשרות מיליוני מנות חיסון של Sinovac הסינית, אבל עד כה היא טרם העבירה אותם; בינתיים דווח כי בחודשים האלה עצרה משטרת טורקיה בפשיטות כ-50 אויגורים והעבירה אותם למתקני גירוש – גידול חד בהשוואה למספר האויגורים שעצרה בשנה שעברה.
אף שלפי שעה לא נמצאה שום ראיה חד-משמעית לכך שעסקה כלשהי נרקמת בין אנקרה לבייג'ינג מאחורי הקלעים, המחוקקים מהאופוזיציה וגורמים בקהילה האויגורית בטורקיה מביעים חשש שסין אכן משתמשת בחיסונים ככלי ללחוץ על טורקיה לאשרר את הסכם ההסגרה שחתמו השתיים לפני שנים, וכך להכניסו לתוקף. סין עצמה אשררה את ההסכם ללא הודעה מוקדמת בדצמבר האחרון, ובפני המחוקקים בטורקיה הוא עשוי להיות מובא עוד החודש.
7 צפייה בגלריה
סין מוסלמים שינג'יאנג מחנות חינוך מחדש
סין מוסלמים שינג'יאנג מחנות חינוך מחדש
המטרה: נאמנות למדינה הקומוניסטית. מוסלמים בסין
(צילום: gettyimages)
האויגורים מזהירים כי מרגע שההסכם יעוגן בחוק הוא עלול לגזור עליהם את הגורל שממנו חששו כל כך: גירוש בחזרה לאותה מדינה שממנה נמלטו כדי לחמוק מהמעצרים ההמוניים שמנהל המשטר בבייג'ינג נגד בני עמם. לפי עדויות, יותר ממיליון אויגורים ובני מיעוטים אחרים, שרוב המשתייכים אליהם מוסלמים גם כן, נעצרו בעשור האחרון בחבל שינג'יאנג שבמערב סין והושלכו לבתי כלא ול"מחנות חינוך מחדש", בניסיון למחוק את תרבותם ולהפוך אותם לנאמנים בראש ובראשונה למדינה הסינית הקומוניסטית. מבצע המעצרים הזה בא אחרי כמה פיגועים קטלניים בסין שמחבלים אויגורים הואשמו באחריות להם. ארה"ב הכריזה בחודש שעבר, בימיו האחרונים של ממשל טראמפ, כי היא רואה במעשיה של סין נגד האויגורים ג'נוסייד.

בורחים להולנד וגרמניה

החשד שבין טורקיה לסין נרקמת עסקה חשאית התעורר כבר כשמשלוח חיסונים ראשון מסין לטורקיה עוכב בדצמבר במשך שבועות, לכאורה בשל ענייני אשרות. כ-2.5 מיליון איש נדבקו עד כה בנגיף בטורקיה ויותר מ-26 אלף מתו ממנו שם, והממשלה באנקרה זקוקה נואשות לחיסון של Sinovac.
7 צפייה בגלריה
סין מעקב ו מעצר של מוסלמים בחבל שינג'יאנג
סין מעקב ו מעצר של מוסלמים בחבל שינג'יאנג
מחנה מעצר שבו מוחזקים לפי הדיווחים מוסלמים בשינג'יאנג
(צילום: AP)
יילדירים קאיה, חבר פרלמנט מטעם מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בטורקיה, אומר שגם עכשיו העבירה סין לידי הטורקים רק כשליש מ-30 מיליון המנות שהבטיחה להעביר להם עד לסוף ינואר. "עיכוב כזה הוא לא משהו נורמלי", אומר קאיה, "שילמנו על החיסונים האלה. האם סין סוחטת את טורקיה?". קאיה הודיע כי הגיש לממשלה הטורקית שאילתה רשמית על הלחץ שלכאורה מפעילה עליה בייג'ינג, אבל לדבריו הוא טרם קיבל תגובה.
ממשלת טורקיה והמשטר הסיני מתעקשים שניהם כי הסכם ההסגרה אינו מכוון ספציפית נגד האויגורים, והתקשורת הממלכתית בסין כינתה את עצם הטענה הזו השמצות. דובר משרד החוץ הסיני הכחיש גם שיש קשר כלשהו בין החיסונים להסכם ההסגרה, ושר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו טען אף הוא בדצמבר כי העיכוב במשלוח אינו קשור לסוגיית האויגורים: "אנחנו לא מנצלים את האויגורים למטרות פוליטיות", אמר, "אנחנו מגינים על זכויות האדם שלהם".
את הקהילה האויגורית בטורקיה, שמונה כ-50 אלף איש, האמירה הזו עדיין לא מרגיעה. אף שרק מעטים מאוד מהאויגורים גורשו עד כה מטורקיה לסין, ריבוי המעצרים של אויגורים לאחרונה מעורר בקהילה חרדה של ממש. לחרדה הזו תרמה הצהרה של שגריר טורקיה בבייג'ינג לפני שבועות אחדים, הצהרה שבה שיבח את החיסונים הסיניים והוסיף כי אנקרה מעריכה את "שיתוף הפעולה המשפטי" עם סין.
7 צפייה בגלריה
פרויקט העשור סין שי ג'ינפינג
פרויקט העשור סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג. הראיות נסיבתיות: עסקה מאחורי הקלעים?
(צילום: AP)
עורכי דין המייצגים את האויגורים העצורים בטורקיה אומרים שברוב המקרים אין למשטרת טורקיה ראיות כלשהן לקשר בינם לבין ארגוני טרור, ואיליאס דוגאן, פרופסור למשפטים מאנקרה שמייצג שישה אויגורים המוחזקים כעת במתקני גירוש, מאמין שהמניע למעצרים הוא פוליטי. לדבריו גם אם טורקיה תאשרר את הסכם ההסגרה, ספק גדול אם היא תפנה לגירוש המוני של אויגורים בהתחשב בכך שהציבור הטורקי רוחש להם אהדה רבה, אבל הוא מאמין שהסיכוי שאויגורים מסוימים כן יישלחו לסין יגדל משמעותית. החשש הגובר בקרב אויגורים, כך מעידים בקהילה, כבר גורם לרבים מהם לנדוד מטורקיה לגרמניה, הולנד ומדינות אחרות באירופה, לעתים גם תוך הסתננות בלתי חוקית אליהן.

בסין מחכה לי המוות

האויגורים הם בני העמים הטורקיים, ומכיוון שהם חולקים קשרים תרבותיים עם רוב תושבי טורקיה היא נחשבה במשך שנים לחוף מבטחים עבור אלה מביניהם שנמלטים מהרדיפה בסין. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בעצמו גינה לפני עשור את האופן שבו נוהגת סין באויגורים וטען כי היא מבצעת בהם ג'נוסייד.

כל זה השתנה אחרי ניסיון ההפיכה נגד ארדואן בקיץ 2016, שבעקבותיו יצא משטרו למבצע טיהורים נגד מתנגדיו. המבצע הזה יצר קרע בין ארדואן למדינות המערב, וסין ששה למלא את החלל שנוצר: כעת היא מספקת לטורקיה הלוואות ומשקיעה בה מיליארדרי דולרים. בינתיים החליף ארדואן את הצהרותיו הקשות נגד סין במילים יפות, והוא החל לשבח את מנהיגיה על העזרה שהם מגישים לארצו.
סין מצדה החלה לבקש מטורקיה את הסגרתם של הרבה יותר אויגורים מבעבר. בבקשת הסגרה משנת 2016 שהודלפה והגיעה לסוכנות הידיעות AP, למשל, ביקשה בייג'ינג מטורקיה להסגיר לידיה מוכר טלפונים סלולריים אויגורי בטענה שקידם חומרים של דאעש באינטרנט. הוא נעצר, אבל לבסוף נוקה מחשד ושוחרר.
7 צפייה בגלריה
סין מחנה מחנות חינוך מחדש של מוסלמים אויגורים
סין מחנה מחנות חינוך מחדש של מוסלמים אויגורים
מחנה שנטען כי בו מוחזקים אויגורים. ממשל טראמפ קבע: זה ג'נוסייד
(צילום: AP)
עבד א-רחים פראק, משורר אויגורי שנעצר פעמיים בשנים האחרונות בטורקיה, אומר שבטורקיה אפילו התנאים במעצר הם תנאי-מלון בהשוואה לתנאי-הגיהינום שבהם נתקל בשלוש השנים שבהן ישב בכלא הסיני. הוא מספר שלנוכח ההתפתחויות האחרונות הוא מתקשה לישון בלילות, וחושש שטורקיה תאשרר את הסכם ההסגרה. "הלחץ שאני מתמודד איתו הוא כזה שאי אפשר לשאת", הוא מסביר. "בסין מחכה לי המוות".