חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) אמרה היום (ראשון) לאולפן ynet כי האופוזיציה תגיש מחר חוק משלה במקום חוק האזרחות. היא סירבה להגיד איך תצביע האופוזיציה אם החוק שלה לא יתקבל. השרה מירב כהן (יש עתיד) אמרה "כי מה שצריך להנחות את האופוזיציה זו טובת המדינה". דיסטל אטבריאן גם תקפה בחריפות את רה"מ לשעבר אהוד אולמרט: "נרקיסיסט, עבריין מורשע שמטיף נגד שחיתות".
על ההצבעה מחר בכנסת על חוק האזרחות והכניסה לישראל, שמטרתו לשלול אזרחות או תושבות לפלסטינים שנשואים לערבים ישראלים אמרה כי "ח"כ שמחה רוטמן, יחד עם כל חברי האופוזיציה, יזמו והגישו הצעת חוק הרבה יותר מסודרת, לא הוראת שעה, אלא חוק יסוד שמסדיר את העניין החשוב הזה אחת ולתמיד. "כל מה שצריך זה עוד שמונה אצבעות מהקואליציה, שיילכו עם החוק הזה. אנחנו חושבים שהדבר הזה צריך להיות מוסדר, ואם מדובר אכן בקואליציה ציונית, אחראית, כזו שגורלה של עם ישראל חשוב לה - היא בוודאי תלך עם החוק הזה".
3 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
"מי שעומד בראשות הממשלה לא עובר את אחוז החסימה". גלית דיסטל אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במטה הליכוד
בנימין נתניהו במטה הליכוד
"אכזריות שגורמת לי לשיתוק". בנימין ושרה נתניהו
(צילום: רויטרס)
-אבל נדמה לי שבכל מקרה צריך להעביר את הוראת השעה כדי למנוע תסבוכת משפטית. אם תצביעו מחר בעד או נגד? "לקואליציה יש אפשרות לייצר פטור מחובת הנחה, זה מקצר את כל התהליך ב-30 יום, מה שאומר שהחוק החדש שלנו יכול לעבור עוד השבוע. יש עוד דברים שאפשר לעשות. שרת הפנים יכולה להאריך את צו השעה בעוד 30 יום. מחר בבוקר לא ייווצר מצב שבו עשרות נשים פלסטיניות יקבלו אזרחות, זה לא המצב, חשוב לדייק את זה. אנחנו מגישים חוק שאיילת שקד בעצמה יזמה לפני שנים".
"מ-2003, ולא רק בממשלות נתניהו, החוק הזה עבר בהינד עפעף", הדגישה דיסטל אטבריאן. "הבעיה היא שמדובר בקואליציה ראשונה שהכניסה אלמנטים אנטי ציונים לתוך הצנטרום של הפיילה של ההחלטות, והקואליציה הזו מתקשה להעביר חוק אלמנטרי בסיסי. זו הבעיה, לא האופוזיציה".
בסוף, אני לא רואה אותך מצביעה נגד הוראת השעה הזאת. אני מנחש, מפרשן אותך בעודך מולי. "ישנה דילמה מוסרית קשה מאוד. האם מצילים קואליציה אנטי-ציונית או מפילים קואליציה אנטי-ציונית? שאלה קשה. אני חושבת שתהיה משמעת אופוזיציונית. אנחנו באמת כמקשה אחת. בניגוד לקואליציה, מדובר באופוזיציה מאוד מלוכדת מבחינה אידיאולוגית. אני מניחה שההחלטה תהיה קולקטיבית. יש פה שעטנז מוזר, ממשלה באמת מוזרה, שהכניסה את מועצת השורא למשרד הפנים".

3 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן
(צילום: הדר יואביאן)
את מבינה את הביקורת שיש כלפי משפחת נתניהו? את חושבת שזה עניין של הרגל לבקר אותם על כל התעטשות? "תשמע, זה קורע לי את הלב כי מדובר באנשים. התקשורת פנתה למכנה המשותף הכי נמוך, וזה שנאה פרסונאלית, ושנאה זה דבר מענג והטבע האנושי לא עומד בפני הממתק הזה. זה שחבטו במשפחה של ראש ממשלה, בצורה חסרת תקדים שלא הייתה כדוגמתה, זה דרדר את השיח, זה דרדר את אמות המידה המוסריות שלנו כחברה. אני רואה אכזריות שפשוט באמת גורמת לי לשיתוק, והם לא רואים בעיניים. תניחו להם, די. יש לנו את ראש הממשלה החדש, את אשתו שמקבלת סיקור נהדר, את חבריו שמקבלים סיקור מדהים. הם רוכבים על סוסים, הם צוללים במים. בואו, תהללו אותו, תניחו קצת למשפחת נתניהו, תנו להם לנשום".
גם השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) נשאלה הבוקר באולפן ynet אם ההצבעה על חוק האזרחות תתפתח למשבר. "אני מאמינה שזה יעבור. היום ראשי הסיעות ייפגשו ובעצם יחליטו איך לגשת לאירוע הזה. אני חושבת שזה חוק מאוד חשוב, דווקא ממקום ציוני. שמעתי שיש לליכוד הצעות חדשות, אבל לא ראיתי שאת ההצעות האלה הם קידמו במשך 12 השנה שהם היו בשלטון. אז אני לא נגד לבחון הצעות חדשות, אנחנו בהחלט יכולים לבחון את זה וגם לקיים דיון ואולי גם לתקן את החוק. אבל יש דד-ליין וצריך לעמוד בו, ואם לא נעמוד בו ייגרם פה נזק מאוד גדול".

-את מצפה שהאופוזיציה תציל אתכם? זה לא התפקיד של האופוזיציה. "שהם יפעלו על פי צו מצפונם. ואתה יודע, גם כשאני הייתי באופוזיציה והייתה קורונה או הייתה מלחמה, עשינו מה שנכון למדינת ישראל גם אם זה אומר לתת תמיכה לקואליציה. כי מה שצריך להנחות אותם זה לא שיקולים פוליטיים אלא טובת המדינה".
דיסטל אטבריאן גם תקפה בחריפות את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שאמר מוקדם יותר לאולפן ynet כי "משפחת נתניהו הייתה צריכה לעזוב את בלפור ולנסוע לאוהל בקיסריה". "היו בדבריו אלמנטים נרקיסיסטיים מטרידים מאוד. כשהוא מדבר על 'כולנו שמאסנו', ו'כולנו שקצנו', אני רוצה להזכיר לו שכרגע מי שעומד בראשות הממשלה לא עובר את אחוז החסימה לפי הסקרים", אמרה דיסטל אטבריאן.
"וזה שכולנו קצנו בו, אם מוסיפים את ש"ס, עומד על 40 מנדטים. הנרקיסיזם הזה הוא בעיה חברתית ותקשורתית עמוקה מאוד. אני לא רוצה להתייחס פרסונלית לעברו של אולמרט או לעובדה שמדובר, בסופו של יום, בעבריין מורשע. לא רוצה להתייחס גם לעובדה שיש טעמים מפוקפקים מאוד שאדם כזה הופך לאורים ותומים שמטיף לכולנו על שחיתות באמצעי התקשורת, או על המגמתיות שעומדת מאחורי התופעה הזאת", הוסיפה. "האובססיה למשפחת נתניהו הגיעה לסופה. הוא כבר איננו ראש הממשלה, בוא נתמקד בראש הממשלה החדש, ויש במה", הוסיפה.