3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
רצתה תחילה להכניס 7,000 איש מדי יום. רגב
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
ישראלים יוכלו מעתה לחזור לארץ בלי לעבור בוועדת חריגים, אבל הדרך ארצה עדיין לא צפויה להיות פשוטה - והמספר המקסימלי של החוזרים צפוי להיות נמוך בהרבה מזה שאושר בקבינט הקורונה: שרת התחבורה מירי רגב החליטה כי בשבוע הראשון למתווה התעופה ייכנסו עד 1,000 ישראלים ביום - ולא 3,000, כפי שאושר פה אחד בקבינט הקורונה. כך נודע ל-ynet.
השרה רגב קיימה הערב (יום ג') הערכת מצב לאחר החלטת הקבינט להשבת הישראלים לקראת הבחירות ב-23 במרץ, וסיכמה כי בשלב הראשון ייכנסו לישראל לא יותר מ-1,000 ביום. במקביל 1,000-1,200 ייצאו מדי יום. רגב הסבירה זאת ברצון לוודא את אפקטיביות האכיפה, לצד אספקה של מלאי הצמידים האלקטרוניים שיאפשרו פיקוח הדוק על הבידוד הביתי.
3 צפייה בגלריה
לוי, אלרעי-פרייס ואש
לוי, אלרעי-פרייס ואש
הזהירו מפתיחה לא בטוחה של נתב"ג. פרופ' אש וד"ר אלרעי פרייס
(צילום: נדב אבס)
בינתיים, רק מארבעה יעדים - ארצות הברית, גרמניה, פריז שבצרפת וקייב שבאוקראינה - ניתן יהיה לשוב לישראל. אלו גם היעדים היחידים שאליהם ניתן יהיה לטוס. רשימת יעדים זו צפויה להתרחב בהמשך.
שרת התחבורה רגב רצתה תחילה ש-7,000 ישראלים יוכלו לחזור מדי יום, אבל בקבינט הקורונה הוחלט שהמספר המקסימלי של השבים יהיה 3,000 - וכעת היא צמצמה את המספר עוד יותר. השליטה על כמות הנוסעים הנוחתים בישראל או ממריאים ממנה תלויה במספר הטיסות שיקבלו אישור לפעול בישראל, ה"סלוטים". האחריות על הקצאת הסלוטים ואישור הטיסות נמצאת תחת משרד התחבורה.
במשרד אמרו כי אם ייכנסו מוטציות לישראל מיד יופנו האצבעות המאשימות לעבר רגב, ולכן החליטה השרה לבצע את המהלך בצורה מדורגת אחרי בקרה קפדנית על רמת הפיקוח אחרי אלו שנחתו והוכנסו לבידוד ביתי. בנוסף אמרו במשרד התחבורה כי אחרי שבוע שבמהלכו ייבחן המתווה תתקיים הערכת מצב נוספת, שבה יוחלט על מספר הנכנסים המקסימלי העדכני.

רגב ויתרה על כוונתה הראשונית להכניס עד 7,000 ישראלים ביום לאחר שבמשרד הביטחון אמרו כי לה אם אלפים רבים יגיעו ייווצרו תורים ארוכים לבדיקות קורונה בשדה התעופה, מה שיוביל לבלגן ולהדבקות. זו גם הסיבה שאחת ההחלטות הייתה להכשיר שדות תעופה נוספים, במטרה לייעל את התהליך. "אנחנו לא פותחים את נתב"ג וכולם יכולים לצאת ולחזור כאוות נפשם", אמר גורם במשרד התחבורה. "נעשה את זה בצורה מדורגת והדרגתית אחרי שנקיים תהליכי בקרה".

20 אלף הודעות למבודדים מדי יום

קבינט הקורונה קיבל מוקדם יותר היום החלטה לצמצם משמעותית את ועדת החריגים ולהגביל את פעילותה ליוצאים מישראל שאינם מחוסנים בשתי מנות בלבד. לפי אותה החלטה, ישראלי שחוסן יוכל לצאת מהארץ באופן חופשי. עם זאת, ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הזהירה מפני פתיחה לא בטוחה של נתב"ג: "אנחנו רואים מוטציות רבות בחוץ, לא רק מניו יורק. חייבים לראות שהאנשים שנכנסים פנימה לא יהיו רק תחת אכיפה של המשטרה, שלא נמצא את עצמנו בתוך חודש בקטסטרופה ונשאל איך הכנסנו לכאן אנשים עם מוטציות. במצב כזה החיסונים עשויים ללכת לפח, חייבים להיזהר".
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס למתווה שהוצע ואמר שאין בו מענה הולם לסיכון שבכניסת אנשים לישראל. הוא הציע גם שעד אחרי פסח לא יהיו יציאות מישראל למטרות נופש.
במקביל לפתיחת נתב"ג, בקבינט הקורונה החליטו להטיל פיקוח הדוק על חוזרים ממדינות שבהן מתפשטות מוטציות של הקורונה, כך שהמשטרה תקבל דיווח לגביהם ותפקח עליהם מקרוב. בין היתר, הוטל על המשרד לביטחון הפנים להקצות למשטרה עד 660 פקחים לסיוע באכיפת הבידודים ביתיים. הקבינט ימשיך לבחון את הצעת המשטרה להכפיל את הקנס על מפירי הבידוד הביתי מ-5,000 לשקלים ל-10 אלף שקלים.
בנוסף, התקבלה החלטה שמלבד הצמידים האלקטרוניים, החל מיום ראשון המשטרה תשתמש ב"הסכמון" - הודעת SMS שתישלח למבודד עם קישור שעליו יצטרך ללחוץ, ואז היא תקבל את המיקום שלו ותוכל לראות שהוא מקיים את חובת הבידוד. לפי המשטרה, הסמסים יישלחו למבודדים שיסכימו לכך - והתכנון הוא לשלוח 20 אלף סמסים ביום בסך הכל. כמו כן, המשטרה אמרה שתבקר 3,000 מבודדים מדי יום לפי תיעדוף של משרד הבריאות.