7 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
כולם ייבדקו בכניסה לישראל וביציאה ממנה. בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
יממה לאחר ההחלטה על קיום הפעימה השלישית ביציאה מהסגר כמתוכנן, קבינט הקורונה הכריע היום (שלישי) גם על צמצום משמעותי של פעילות ועדת החריגים - והגבלת פעילותה ליוצאים מישראל שאינם מחוסנים בשתי מנות בלבד. ישראלי שחוסן יוכל לצאת מהארץ באופן חופשי.
השרים דנו גם בדרכים להגדלת הפיקוח על המבודדים בבתים, ובין היתר יוקצו למשטרה מאות פקחים מטעם המדינה - וייעשה שימוש ב"הסכמון", שיאפשר למשטרה לקבל מהמבודדים את מיקומים בהודעת SMS. על פי ההחלטה, טיסות יתקיימו בינתיים רק מארצות הברית, גרמניה, פריז וקייב - ולאותם יעדים. בהמשך הרשימה צפויה להתרחב.
7 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
"אם נכניס מוטציות - החיסונים יכולים ללכת לפח". ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

בעקבות החלטת הקבינט, ועדת החריגים תבוטל וכל אזרח ישראלי בחו"ל יוכל לשוב לארץ אם ירצה בכך - בכפוף למגבלה של עד 3,000 נכנסים מדי יום. שרת התחבורה מירי רגב רצתה תחילה שייכנסו 7,000 איש מדי יום, אך לאחר שהוסבר לה כי הדבר יוביל לתורי ענק לבדיקות ולצפיפות שתוביל להדבקות היא ירדה מההצעה.
מחוסנים שייכנסו לארץ יהיו פטורים מבידוד בכפוף לבדיקת קורונה בכניסה. לא מחוסנים יחויבו בבידוד ביתי עם אמצעי פיקוח אלקטרוני (אזיקון מעקב או אפליקציית מעקב) ומי שיסרב לכך יחויב לשהות בבידוד במלונית. כל מי שירצה לעזוב את הארץ או לחזור אליה יחויב לעבור בדיקת קורונה - גם מחוסנים ומחלימים.
ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הזהירה בדיון מפני פתיחה לא בטוחה של נתב"ג: "אנחנו רואים מוטציות רבות בחוץ, לא רק מניו יורק. חייבים לראות שהאנשים שנכנסים פנימה לא יהיו רק תחת אכיפה של המשטרה, שלא נמצא את עצמנו בתוך חודש בקטסטרופה ונשאל איך הכנסנו לכאן אנשים עם מוטציות. במצב כזה החיסונים עשויים ללכת לפח, חייבים להיזהר".
7 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
"אין מענה לסיכון". פרופ' אש
(צילום: הדר יואביאן)
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"נמשיך לעודד את מתווה 'התחסנת-נכנסת'". גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס למתווה שהוצע ואמר שאין בו מענה הולם לסיכון שבכניסת אנשים לישראל. הוא הציע גם שעד אחרי פסח לא יהיו יציאות מישראל למטרות נופש.
במקביל לדבריה של אלרעי פרייס, פרסם משרד הבריאות הודעה שלפיה אותרו בישראל שלושה חולים עם המוטציה מניו יורק - כולם בני משפחה אחת. בנוסף, אותרו שני מקרים שמקורם באפריקה ומצויים באנגליה, ארצות הברית, ניגריה וירדן. לפי אלרעי פרייס, גם מוטציה מהולנד נכנסה לישראל. המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד אמר כי "אם רוצים להחזיר הביתה ישראלים, יש לזה מחיר. אם לא רוצים, גם לזה יש מחיר".
במקביל לפתיחת נתב"ג, בקבינט הקורונה החליטו להטיל פיקוח הדוק על חוזרים ממדינות שבהן מתפשטות מוטציות של הקורונה, כך שהמשטרה תקבל דיווח לגביהם ותפקח עליהם מקרוב. בין היתר, הוטל על המשרד לביטחון הפנים להקצות למשטרה עד 660 פקחים לסיוע באכיפת הבידודים ביתיים. הקבינט ימשיך לבחון את הצעת המשטרה להכפיל את הקנס על מפירי הבידוד הביתי מ-5,000 לשקלים ל-10 אלף שקלים.
בנוסף, התקבלה החלטה שמלבד הצמידים האלקטרוניים, החל מיום ראשון המשטרה תשתמש ב"הסכמון" - הודעת SMS שתישלח למבודד עם קישור שעליו יצטרך ללחוץ, ואז היא תקבל את המיקום שלו ותוכל לראות שהוא מקיים את חובת הבידוד. לפי המשטרה, הסמסים יישלחו למבודדים שיסכימו לכך - והתכנון הוא לשלוח 20 אלף סמסים ביום בסך הכל. כמו כן, המשטרה אמרה שתבקר 3,000 מבודדים מדי יום לפי תיעדוף של משרד הבריאות.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"תמצאו בגוגל פתרונות לייצור הצמידים". נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
סגן שר הבריאות, יואב קיש, אמר כי היום חולקו 50 צמידים אלקטרוניים למבודדים ומחר יחולקו 50 נוספים. ביום ראשון, לדבריו, תוכל המדינה לחלק 4,000 צמידים כאלה. לאחר שקיש אמר שיש קושי לייצר עשרות אלפי צמידי מעקב, ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לו: "מה הבעיה, תעשו גוגל ותמצאו פתרונות. ככה מצאנו את הסופר טנקר בשריפה בכרמל".
שר הביטחון בני גנץ מסר בסיום הדיון: "אני מברך על קבלת דרישת שרי כחול לבן לביטול ועדת החריגים בנתב"ג, הכנסת כלל הישראלים השוהים בחו"ל לארץ לפני הבחירות והמשך קבלת כלל העולים לארץ. בנוסף, כפי שהצעתי, מחוסנים לא יצטרכו בידוד אלא בדיקה שלילית לאחר הנחיתה ויוכלו גם לצאת לחו"ל, ובכך נמשיך לעודד את מתווה 'התחסנת- נכנסת' ואת מאמץ החיסונים".
גנץ הוסיף כי "אנחנו בימים קריטיים ואסור להיות שאננים. לכן דרשנו ואישרנו גם תגבור של האכיפה נגד מפרי בידוד. נמשיך לפעול למען בריאות הציבור, לסייע באמצעות מערכת הביטחון ולהקפיד שזכויות דמוקרטיות בסיסיות של אזרחי ישראל נשמרות".

ועדת החריגים פעלה מאז סגירת השמיים ב-26 בינואר וקבעה מי יוכל לצאת מהארץ ומי יכול לחזור אליה. הוועדה הבינמשרדית שהוקמה במשרד התחבורה הספיקה לעבור לאחריות משרד האנרגיה בראשות השר שטייניץ, משם למשרד לשיתוף פעולה אזורי של השר אקוניס - ולאחר מכן חזרה למשרדה של השרה רגב.
מאז שנפתחה הוועדה היא ספגה ביקורת רבה על דרך פעילותה והאופן שבו היא מנפיקה אישורי כניסה לאנשים ואוסרת על אחרים להיכנס, ולעיתים נראה שהיא פועלת לפי קריטריונים שרירותיים. מדי יום התקבלו אלפי בקשת בוועדה, שפועלת מחמ"ל שנמצא בנתב"ג ופעיל 24 שעות ביממה, וישראלים רבים התלוננו על שאינם מצליחים להיכנס לישראל למרות נסיבות דחופות.
אתמול קיבל קבינט הקורונה החלטה שלפיה חטיבות הביניים, המסעדות, בתי מלון, האולמות וגני האירועים ייפתחו מחדש בכפוף לתו הירוק והסגול ביום ראשון, שבועיים לפני הבחירות. הלימודים בכיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות יתחדשו גם הם ביום ראשון הקרוב.
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הזהיר אתמול בדיון את שרי הממשלה מהעלייה התלולה שצפויה במקדם ההדבקה בימים הקרובים, והמליץ שלא להקדים את מתווה היציאה. עם זאת, בסופו של דבר הוא התיישר עם דרישותיהם של השרים.
פורסם לראשונה: 17:00, 02.03.21