יו"ר כחול לבן בני גנץ טען הבוקר (שלישי) בריאיון באולפן ynet כי כיום אין שום הבדל בין מרצ והעבודה: "זה מפלגות סיים-סיים, זהות, וחבל שהן לא התחברו". לדבריו, הוא מרגיש שהוא זה שממשיך את דרכו של ראש הממשלה לשעבר ממפלגת העבודה יצחק רבין.
- חושב שרבין היה יושב עם נאשם בפלילים? "אני חושב שרבין, במצבי, כשהיה מזהה את המשבר הלאומי הגדול שעניינו היה קורונה בישראל - הוא היה צריך לבחור בין לשרת את המדינה לבין לדבוק בעיקרון אחד שהוא נכון לכשעצמו. לכן אני נכנסתי לממשלה הזאת, למרות כתבי האישום נגד נתניהו. וצריך גם להגיד ביושר - נכון לעת הזו, החוק מאפשר לו להמשיך בתפקיד".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"עוקב אחרי הנורמות של רבין, פחות של נתניהו". גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
- אני פשוט מסתכל על רבין, שפרש בגלל חשבון דולרים. "נכון מאוד, ואני חושב שנתניהו היה צריך להתפטר לנוכח כתבי האישום שיש לו, והוא לא עשה את זה. לכן הנורמות שאני עוקב אחריהן הן הנורמות של רבין ופחות של נתניהו".
- אתה מנסה לשתות לעבודה מנדטים? "אני חושב שכחול לבן חזקה ומתחזקת, אני מאמין שאנחנו יציבים. חמישה מנדטים ויותר, אנחנו ממשיכים לצמוח, אני מקווה שנוכל להוכיח כבר בסוף השבוע הזה עוד צעד משמעותי קדימה".
- אבל אתה מחסל ככה את מרצ. "אני לא מחסל את מרצ. מרצ והעבודה היום זה מפלגות סיים-סיים, דומות, זהות וחבל שהן לא התחברו לפני כן. יש שם הרכב אנושי ואידיאולוגי שמשרת אחד את השני. הוא לגיטימי במדינת ישראל, ואני לא מזלזל בהם, יש להם עמדות מאוד חשובות. אבל המיקום והתפיסות שלי הרבה יותר ממלכתיות ומרכזיות, לשם אני חותר. אני מרגיש שבחלק גדול מהדברים אני ממשיך דרכה של העבודה ההיסטורית".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
גנץ: "אני ממשיך דרכה של העבודה ההיסטורית". יו"ר העבודה מרב מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
- זה לא ירי בתוך הנגמ"ש? "לא, אני לא יורה. אני מציל את כחול לבן, וקורא לאנשים להצביע לכחול לבן. אני חושב שאנשים מבינים שהאלטרנטיבה הממלכתית במרכז המפה הפוליטית היא כחול לבן והם באים אלינו. אני רואה את המספרים, אני רואה אותם הולכים וגדולים, ואני נחוש להמשיך איתם עד הסוף. יותר מזה, אני מדמיין מה יקרה פה אחרי שאני לא אהיה, אם חס וחלילה זה יקרה. הממשלה והבלמים שאתם רואים שכחול לבן משמשת בממשלה יפסיקו להתקיים".

"פקה-שאשא? התנהגות מזלזלת"

גנץ לא שלל בריאיון אפשרות שימליץ לאחר הבחירות להטיל את הרכבת הממשלה על שותפו לשעבר, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "אני יכול להגיד על מי לא אמליץ, על נתניהו. אני לא אלך איתו כי הוא שיקר אותי ברגעים הקשים ביותר של מדינת ישראל וזה דבר בלתי-נסלח לחלוטין", הסביר. "אני נכנסתי לממשלה הזו בגלל הקורונה ולא בשביל נתניהו. כשייגמרו הבחירות נראה את התוצאות, נפעל להקים ממשלה ישרה של אנשים אחרים".
- יש אפשרות להמליץ על לפיד? "כל אפשרות שהיא לא נתניהו, שיש לה את היכולת הפוליטית להקים כאן ממשלה ישרה, תזכה לתמיכתי".
- אז לא החלטת. "צריך להגיע לתוצאות הבחירות ולראות מה אפשר מבחינה פוליטית. יאיר איננו פסול בעיניי, אני חושב שיש לו מגבלה פוליטית להרכיב ממשלה רחבה מספיק. גדעון לא פסול בעיניי, צריך לראות שיש לו את המנדטים הנדרשים. לכן יש בחירות".
5 צפייה בגלריה
גדעון סער יאיר לפיד
גדעון סער יאיר לפיד
"לא פסולים בעיניי". סער ולפיד
(צילום: קובי קואנקס)
- בדקת עם יועצים משפטיים מה קורה אם אתה לא עובר את אחוז החסימה, ונתניהו יהיה ראש הממשלה על מלא? "אני שומע על כל מיני פרשנויות. יש כאלה שאומרים שאי אפשר, וכאלה שאומרים שכן אפשר. ולכן אני מגיע למסקנה שאם נתניהו ימצא פרצה שמשרתת אותו והיא נגד הממלכתיות - זה מה שהוא יעשה. אם יהיה לו חור בעניין הזה הוא יעוף עליו, כי מעניין אותו רק דבר אחד - הוא ומצבו המשפטי. בשביל זה הוא ידרוס את מערכת המשפט, יקדם חוק צרפתי, יקדם חסינות, יבטל את המשפט שלו, ידרוס את שלטון החוק במדינה באופן המתאים לו. נגד זה אני עומד קם ושומר".
- ראש הממשלה התחיל בבליץ ריאיונות עם צלילים והברות. "זה סגנון שאני לא מתחבר אליו, אני חושב שבסוף אנשי התקשורת עושים את העבודה שלהם. גם לי יש ביקורת מאוד גדולה עליהם כי אני חושב שחלק מההתנהלות התקשורתית גורמת לכך שהנורמה הנהוגה בשלטון במדינת ישראל היא נורמה של חוסר יושרה ושל קומבינות פוליטיות. אבל אני לא צריך להגיד 'נה נה נה', 'בה בה בה' וכל המילים האלה. כדאי להתנהג בצורה ממלכתית".
- וכשנתניהו אומר "פקה פקה, שאשא שאשא"? "אמירה מזלזלת שאני לא מקבל אותה בשום פנים ואופן. כנסת ישראל נועדה בין היתר גם לפקח על עבודת הממשלה, לא כל מה שאנחנו מחליטים עובר חלק בלי השפעות של הכנסת ולכן אי אפשר להתנהל ככה לנבחרי ציבור".
- אז נתניהו מזלזל. "התנהגות מזלזלת שאינה במקום בכלל".
- מי יכול להתחייב שלא תתקפל אחרי הבחירות? "מעשיי מדברים בשם עצמם. אני נאבק במשך שנתיים בשדה הפוליטי תחת אש שאף אחד לא חווה או חווה בעבר".
- בניחותא. "דיברנו על רבין, לא ראיתי אותו מתלהם, צורח ומשתולל. אני חושב שהוא היה מנהיג ראוי למדינת ישראל. אפשר להיות מנהיג ראוי, לעמוד על עקרונות, לא צריך לזלזל באנשים. אני עומד על עקרונותיי, מכבד את האנשים, אוהב אדם, זה חלק מהעוצמות שלי, אני עם זה אמשיך, אני מאמין שהציבור ייתן לי את הכוח".

"דיוני הממשלה - קמפיין מתוזמר של הליכוד"

על רקע ההצהרות לתקשורת סביב נושאים שלא תואמו עם הגורמים הנוגעים אליהם - כמו נושא הלימודים - אמר גנץ כי "זה הכל הצגת בחירות גדולה, נמאס לנו. הדבר הזה צריך להיפסק".
הוא הסביר את החלטתו לפוצץ אמש את ישיבת הממשלה: "נתניהו צריך להבין שהוא ראש ממשלה ושהוא לא יכול לעסוק כל היום בבחירות. דיוני הממשלה צריכים להיות ענייניים ולא קמפיין מתוזמר שבו שרי הליכוד תוקפים את כחול לבן".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"צריך להבין שהוא ראש הממשלה". נתניהו
- אתה חושש מאנרכיה בניהול מדינת ישראל? "אני חושש שניהול מדינת ישראל איננו מבוסס על דוגמה אישית, וכתוצאה מכך יש אובדן אמון של הציבור בממשלת ישראל בראשות נתניהו. תסתכלו למשל על מה שהולך בוועדת החריגים".
- הצלחת להבין מה בדיוק קורה שם בוועדה? יש קרב גרסאות. "אתם סיקרתם את זה וראיתם את המקרים האלה, לא יכול להיות מצב שבו אנשים שהוריהם עומדים למות לא נכנסים פנימה, ואיזה סלבריטי כן. לכן קראתי לדבר אחד פשוט - אני מעודד את וועדת החריגים לעשות את העבודה שלה כמו צריך, אבל אם היא תשקף לציבור את ההחלטות שלה זה יגרום לכך שהדברים יבוצעו בצורה של יושר. כל עוד הוועדה קיימת היא צריכה לעבוד בשקיפות, ואני מקווה שכבר משבוע הבא היא תטפל במקרים חריגים באמת - כי בסוף מה שיהיה נכון לעשות בישראל זה לפתוח את השמיים. אנחנו לא יכולים להחזיק עשרות אלפי ישראלים בחוץ שלא יכולים לחזור הביתה. הם צריכים לחזור תחת בדיקות ובידוד, בצורה מבוקרת".
5 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם לספינה
הנזק שנגרם לספינה
"הפיגוע האיראני" במפרץ עומאן
(צילום: Aurora Intel)
גנץ התייחס בריאיון גם לנושאים המדיניים-ביטחוניים, ובראשם הפיגוע נגד הספינה במפרץ עומאן: "אני מעריך שהפגיעה בספינה שנשאה דגל זר אבל היא בבעלות ישראלית - היא פגיעה איראנית. אני לא אתייחס לפעולות שאנחנו עושים במזרח התיכון יום-יום 24/7. אנחנו ממשיכים את הפעילות שלנו והאיראנים מבינים היטב מה אנחנו עושים".
- אמרת שהיחסים עם ירדן לא טובים מספיק בגלל נתניהו, מה זאת אומרת? "זה המצב לצערי. ירדן היא משענת עומק אסטרטגי אדיר של מדינת ישראל. יחסי השלום שנרקמו בין רבין למלך חוסיין שהולידו בסופו של דבר הסכם שלום מאוד משמעותי לא מוצו ברמה הנדרשת לכדי פרויקטים אזרחיים מתמשכים ורציפים. להיפך, גם המעט שהיה נסוג לאחור. כולנו זוכרים את מובלעת נהריים ושדות צופר - אלו דברים שיכולנו לא לאבד אותם אם היו יחסים טובים יותר עם הירדנים. יש לנו מערכת יחסים ביטחונית עם הירדנים, המערכת עם האזרחים לא מספיק פורחת. לצערי נתניהו לא אדם קביל בארמון המלך, וחבל שכך".
- בעצם נוכחותו, הוא בולם את התפתחות היחסים עם ירדן? "בעצם ההתנהלות שלו ודברים שקרו לו מול מלך ירדן, כאלו ואחרים. בסופו של דבר הם הביאו לחוסר אמון של המלך, באופן שבו יש פגיעה בפיתוח היחסים".
- יש דיבורים על חזרה אמריקנית להסכם הגרעין עם האיראנים. כיצד ישראל צריכה להתנהג? "בעניין הזה אין אופוזיציה וקואליציה, יש איחוד. כולנו מאמינים שההסכם כפי שהיה הוא דבר רע, ושאסור לתת לאיראן להגיע ליכולת גרעינית צבאית. אנחנו חייבים לפתח את כל היכולות המודיעיניות, המבצעיות, ההתקפיות וההגנתיות - ולשמר לעצמנו כושר פעולה מול איראן. במקביל לקיים שיח משותף עם שותפנו בארצות הברית ובעולם בכלל, כדי להבטיח שההסכם הרע שהיה לא יחזור".
- אבל הסכם חדש לא בעיה? "אני אומר שוב, הוא חייב להיות מעולה, סגור, ושאיננו מאפשר פרצות לאיראן. אני בעד דיאלוג עם האמריקנים".