שעות לאחר שנבחרה לראשות מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי סיפרה היום (ב') בריאיון לאולפן ynet על הדבר הראשון שבכוונתה לעשות: "אני קוראת לכולם ולכולן להתפקד למפלגת העבודה, או להתפקד או לבחור. אנחנו פותחים את המפלגה משום שהיא חוזרת להיות בית של אמת, היא חוזרת להיות המקום שייצג וייתן קול להמונים שאין להם היום ייצוג בפוליטיקה, ושרוצים פוליטיקה נקייה".
את מדברת על פריימריז, אבל גם אתמול בבחירות ליו"ר המפלגה לא באו מצביעים. פריימריז תוך כדי מגפה. איך תעשי את זה? "ועדיין כמעט 30% מחברי וחברות מפלגת העבודה הגיעו להצביע. גם אלפים הגיעו וגילו שאין להם יכולת להצביע, אבל כל זה מאחורינו. אנחנו נסדר את הדברים בצורה הרבה יותר טובה ונגישה, אני לא רוצה להתחייב לפני שאנחנו מסדירות את כל העניינים הפורמליים, אבל נסדר הכול".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי באולפן ynet
מרב מיכאלי באולפן ynet
"המשימה מספר 1: להרים את המפלגה על הרגליים"
(צילום: הדר יואביאן)
- באחד הסקרים העבודה עוברת את אחוז החסימה, בסקר הבוקר היא לא, וגם אם כן - ייתכן איחוד עם הישראלים. למה פריימריז? "אני מתמודדת עם קוטן האמונה הזה בכל השנה האחרונה, במאבק שלי להרים חזרה את מפלגת העבודה ולהפוך אותה לבית פוליטי רלוונטי מחודש. יש לי הערכה רבה לרון חולדאי ואדבר עם כל מי שצריך לדבר, אבל המשימה מס' 1 שלי היא להרים את המפלגה על הרגליים".
מיכאלי הוסיפה כי "נחזיר אותה להיות גוף פוליטי רלוונטי, ורק אז אנחנו נדבר על שיתופי פעולה - כשמפלגת העבודה באה שוב ממקום של כוח".
נשארו תשעה ימים, התחלת לתאם מקומות עם חולדאי? אולי מי יוביל רשימה משותפת? "כמו שסירבו להאמין לי שלא דיברתי ולא היו לי שום מגעים לפני שנבחרתי, עם אף אחד, משום שלא היה לי מנדט, וזה לא הפריע לכולם לכתוב שממש הכול כבר כמעט סגור, אז התשובה עדיין היא לא - לא דיברתי עם איש. רק אחרי שאתחיל להעמיד את מפלגת העבודה על הרגליים בצורה איתנה, אנהל במקביל מגעים ונראה מהי הדרך הנכונה ביותר לשתף פעולה".

5 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
"חולדאי הוא איש העבודה"
(צילום: הדר יואביאן)
רון חולדאי התקשר לברך? "בהחלט התקשר לברך, לשמחתי. סימסתי לו בחזרה אבל עדיין לא הספקתי לדבר איתו. הרבה מאוד אנשים וגורמים התקשרו לברך אותי, ואני מתנצלת אם ייקח לי זמן לחזור לכולם. אני באמת שמחה ומעריכה את הברכות".
עפר שלח התראיין קודם ואמר שאין לו בעיה לשבת תחת מיכאלי. הוא צריך לרוץ לפריימריז או שיכול להיות איחוד? "כמו שאמרתי, אני פותחת את המפלגה וממש מזמינה את כולם/ן. אני גם חושבת שזו הדרך הכי נכונה. הרי למה אני מאמינה בפריימריז? לא שזו שיטה מושלמת, גם הדמוקרטיה היא לא שיטה מושלמת אבל עדיין היא הכי טובה שיש לנו. כשאנשים נבחרים על ידי ציבור, זה נותן להם תוקף למעמד שלהם ולחסינות שאחר כך תהיה להם כחברי כנסת".
כולל שלח? את מזמינה אותו לרוץ בפריימריז? "אם את מציעה את זה, זה נראה לי ממש רעיון נהדר. ונראה לי שבוחרי/ות מפלגת העבודה מאוד ישמחו לראות אותו".
בואי נדבר על איחוד יותר גדול, עם חולדאי. בדקו מה היה קורה אם העבודה תצטרף תחתיו, למה בעצם שהוא לא יצטרף תחתייך? "כן, לגמרי. אחרי הכול, חולדאי הוא איש מפלגת העבודה, גם ניסנקורן הוא איש מפלגת העבודה. יהיה זה אך הגיוני שגם הם יחזרו, כמו כל שאר הציבור שאני קוראת לו לחזור הביתה".
5 צפייה בגלריה
איציק שמולי עמיר פרץ
איציק שמולי עמיר פרץ
"אין להם מקום ברשימה". איציק שמולי ועמיר פרץ
(צילום: אבי מועלם )
5 צפייה בגלריה
עפר שלח באולפן ynet
עפר שלח באולפן ynet
"בוחרי העבודה ישמחו לראות אותו". עפר שלח
(צילום: הדר יואביאן)
- למה שאת לא תובילי את האיחוד הזה? "לא כתוב בחוק שגבר חייב לעמוד בראשות רשימה. בואו נראה איך זה יתפתח".
בנוגע לחיבור עם חולדאי, ולהקמת מפלגתו בכלל, אמרה מיכאלי: "יש לי מפלגה לבנות, יש לי ציבור לשרת, יש לי קולות להשמיע, אנשים שאני רוצה וצריכה ומבטיחה לייצג. בזה אני עובדת, עם כל הכבוד. הרכילות זה דבר נחמד, אבל יש את החיים עצמם. ראש הממשלה מביא שוב איזו תוכנית שקר כלשהו, כשאת התוכניות הקודמות הם בקושי ביצעו בכלל. שוב אנחנו מדברות על חיים שלמים שנהרסים בגלל הזנחה פושעת ומופקרת של ממשלה מושחתת. אני עסוקה בלבנות כתובת שתתמודד עם הדברים האלה, שתיתן תשובה אמיתית".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מיכאלי מצביעה בקלפי, אתמול
(צילום: מוטי קמחי )
חברת הכנסת זכתה אתמול בבחירות המקדימות בפער גדול כשקיבלה 77% מהקולות. בסך הכול השתתפו בפריימריז 9,651 בעלי זכות בחירה (26.01%). יותר מ-37 אלף מתפקדים רשומים בספרי הבוחרים של המפלגה, שחטפה מהלומה קשה בשלוש מערכות הבחירות האחרונות לכנסת, אולם רבים מהם העדיפו להימנע מהשתתפות בתהליך.
מיכאלי שקיבלה 77% מהקולות תחליף את השר עמיר פרץ, שהחליט לא להתמודד הפעם. בנאום הניצחון שלה אמרה מיכאלי: "העבודה חוזרת לחזון שלה שהקים את מדינת ישראל".
אמרת שאת רוצה שכמה שיותר כוחות יצטרפו, גם לא מזוהים עם העבודה. הישראלים מבחינתך בתמונה, גם עפר שלח, ירון זליכה? "אני אדבר עם כולם/ן, כל מי שרלוונטי אני ממש אשמח לדבר איתו, אבל הדבר הראשון הוא שאני מזמינה את כל מי שרוצה להיות שותף/ה לבניית הפלטפורמה המחודשת, שתייצג את הציבור בישראל, את ההמונים שאין להם ייצוג היום, לבוא היום למפלגת העבודה. להתפקד, לבחור, להיבחר. ואז, במקביל, אנחנו נדבר על האופציות".
מבחינתך ברור כבר שלא תרוצו לבד אלא יהיה חיבור בגוש השמאל-מרכז? "מבחינתי ברור שאבנה את מפלגת העבודה הכי חזקה שאני יכולה, ושאעשה את הדבר האחראי כדי שלא ילכו לאיבוד קולות בגוש. מה יהיה הדבר הזה? מוקדם לדעת, נמתין לבאות".
את יו"ר העבודה, אבל כרגע המפלגה היא בכלל חלק מהקואליציה ומהממשלה. "בדיוק. והעבודה לא תהיה יותר חלק מהממשלה הזאת, היא תצא ממנה. תהיה על זה בקרוב מאוד, אני מאמינה, החלטת ועידה. כך או כך, הודעתי ואני חוזרת ומודיעה שהעבודה לא תשב בממשלת נתניהו".
יש לך הכוח לחייב אותם? "לחלוטין, זאת החלטת יו"ר. עמיר פרץ עשה את זה בעבר כיו"ר, הוא מכיר זאת מקרוב".
בהמשך לדבריה בריאיון ליובל קרני ב"ידיעות אחרונות", מיכאלי ציינה כי לעמדתה אין לאיציק שמולי ועמיר פרץ מקום במפלגת העבודה. "הם אחראים לעובדה שהיא הפכה למילה נרדפת לאי-אמון, אין שום סיבה שהם יהיו ברשימה הזאת". לשאלה אם שוחחה איתם ענתה שפרץ סימס לה אמש "ולא הספקנו לדבר עדיין", ואילו שמולי לא יצר קשר.
מכתבי ההתפטרות יוגשו בימים הקרובים? "אתם יודעים, הם יכולים או להתפטר מהממשלה או מהמפלגה".