אין כניסה: עם סגירת המעברים היבשתיים אחר הצהריים (יום ה'), ישראלים רבים בחו"ל נותרו אובדי עצות ולא יודעים כיצד יוכלו לחזור ארצה. החל משעות הבוקר המריאו מישראל מטוסים פרטיים רבים כדי להחזיר ישראלים שנתקעו בחו"ל לאחר סגירת נתב"ג, במטרה להשיבם ארצה.
בשל קשיים משפטיים, פעילותם של מטוסים אלו נמשכת ללא הפרעה גם לאחר סגירת שער הכניסה הראשי של ישראל, אולם כעת דורשת שרת התחבורה מירי רגב להגביל את פעילותם. עד שזה יקרה, במשרד התחבורה והבריאות החליטו לחייב ישראלים שיחזרו בטיסות פרטיות או בטיסות חילוץ לקבל מראש אישור לכך מוועדת החריגים, עוד בטרם ינחתו בארץ - וגם אם יש מקום פנוי על המטוסים.
4 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
סגור לחלוטין. נתב"ג
(צילום: AP)
"עד שהנושא יוסדר בחקיקה, תוגבל כניסת מטוסים פרטיים לישראל", נמסר ממשרד התחבורה. במקביל להנחיה זו, במשרדי התחבורה והבריאות אף מתכוונים להקשיח את התנאים לקבלת היתר שכזה מוועדת החריגים בטיסות נכנסות ויוצאות, כך שבנוסף להצהרה על מטרת הטיסה הוועדה תדרוש גם הצגת מסמכים תומכים.
עד כה, המעברים היבשתיים אפשרו לישראלים לחזור באמצעות טיסות לירדן, ומשם במעבר יבשתי ארצה, אך עם סגירתם - מאות ישראלים ששוהים בחו"ל לא מצליחים לשוב לארץ. חברת התעופה ישראייר נבחרה על ידי המדינה להוציא טיסות חילוץ מישראל לפרנקפורט שבגרמניה, שתאפשר לישראלים לשוב משם ארצה. כמו כן, מי שיעלה על הטיסה שתמריא מישראל יוכל להמשיך מפרנקפורט ליעדים אחרים ברחבי העולם. טיסת אחת תמריא לגרמניה ביום שישי לפנות בוקר וטיסה נוספת ביום ראשון.
4 צפייה בגלריה
בזמן שנתב"ג סגור, מעבר גבול נהר הירדן פתוח לעוברים
בזמן שנתב"ג סגור, מעבר גבול נהר הירדן פתוח לעוברים
מעבר גבול נהר הירדן. נסגר
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
מירי רגב בביקורת פתע על שמירת ההנחיות נגד הקורונה בנתב"ג
מירי רגב בביקורת פתע על שמירת ההנחיות נגד הקורונה בנתב"ג
דורשת להגביל את פעילות המטוסים הפרטיים. מירי רגב
(צילום: דוברות משרד התחבורה)
בשל הקשחת התנאים, הנוסעים שירצו להמריא לגרמניה, כמו גם אלו שירצו לחזור לישראל, יידרשו לקבל מראש את אישור ועדת החריגים. בנוסף, כל אדם שירצה לשוב ארצה יידרש להציג טופס בדיקת קורונה שלילית לפחות 72 שעות לפני הטיסה, בהתאם להנחיות.
בינתיים, ישראלים רבים תקועים בחו"ל. "אנחנו תקועות בדובאי, היינו אמורות לטוס היום אבל הטיסה בוטלה", סיפרה קרן, שהגיעה לחופשה באמירויות לפני סגירת נתב"ג. "יש לי כרגע טיסה רק ב-1 בפברואר ואני מקווה שהיא תצא לפועל, כי שמענו על טיסת חילוץ מפרנקפורט, אבל זה די בעייתי כי הם נותנים להיכנס רק עם דרכון זר, ולנו אין כזה. כרגע אנחנו לא רואות את הסוף. אנחנו צריכות שיעזרו לנו לחזור".
4 צפייה בגלריה
מטוס ישראייר
מטוס ישראייר
יוציאו טיסות חילוץ. ישראייר
גם עמית תקוע מאז תחילת השבוע בדובאי. "רצינו להמריא לירדן ומשם להגיע קרקעית לישראל אבל אמרו שהמעבר ייסגר על הבוקר", סיפר. "בגלל שפחדנו לא להספיק, ביטלנו את הטיסה, ואז גילינו שהמעבר ייסגר רק בערב".
"כל הזמן מקבלים החלטות מעכשיו לעכשיו ואנחנו כבר מיואשים כאן", תיאר עמית בתסכול. "יצאנו לחופשה שהפכה לסיוט. כל הזמן מוסיפים הגבלות ועכשיו גם דורשים אישור מוועדת חריגים לחזור לארץ. מי שמע על מדינה שלא נותנת לאזרחים שלה לחזור הביתה?".
דורון, שבנו תקוע במיאמי שבארה"ב, אליה יצא לנסיעת עבודה באישור מיוחד אחרי שקיבל שתי מנות חיסון, אמר כי לא ייתכן שמדינת ישראל לא מאפשרת לאזרחיה לשוב ארצה. "מי שמע על דבר כזה? אני הולך להגיש בג"ץ נגד המדינה. המדינה לא יכולה לאסור על אזרחים שלה לחזור הביתה כי זה נוגד את חוק חופש האדם וחירותו. מצד אחד המדינה מעודדת אנשים להתחסן ומצד שני לא נותנת למי שחוסן לחזור. אז מה עשינו פה?".