ראש הממשלה בנימין נתניהו, שערך בצהריים (יום רביעי) סיור במתחם חיסונים בשדרות, התייחס בדבריו לסוגיית הארכת הסגר ואמר כי יביא זאת מחר להחלטת הממשלה: "נחליט לפי מצב התחלואה כמה זמן הוא יימשך". בנוסף על סגירת נמל התעופה בן גוריון, הודיע ראש הממשלה כי גם המעבריים היבשתיים - כולל גשרי הירדן - ייסגרו: "נאריך גם את איטום הגבולות שלנו. ייתכן שנצטרך חקיקה לשם כך. אני מצפה לנושא הזה וליציאה ההדרגתית מהסגר". במקביל, הודיע שר הפנים אריה דרעי כי המהלך צפוי לצאת לפועל כבר מחר ב-06:00 ועד יום ראשון.
המעברים שייסגרו: נהר הירדן, טאבה וערבה. מעבר אלנבי יישאר פתוח למעבר תושבי יהודה ושומרון. "נוכח אי-הבהירות וכחלק מהמאמץ המשותף למניעת התפשטות נגיף הקורונה", אמר דרעי, "אני חייב לסגור את המעברים היבשתיים עד להתבהרות הנושא".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בסיור
(צילום: רועי עידן )
3 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים בשדרות
מתחם החיסונים בשדרות
מתחם החיסונים בשדרות
(צילום: רועי עידן )
בביקורו במתחם החיסונים התייחס נתניהו גם להתפשטות המוטציה הבריטית. בניגוד לכתוב בדו"ח אמ"ן, שם נטען כי אין אפשרות למנוע את ההתפשטות בארץ - אמר ראש הממשלה: "הצלחנו לבלום את המוטציה הבריטית ואנחנו צריכים להבטיח שלא ייכנסו מוטציות חדשות שאנחנו אפילו לא יודעים עליהן".
נתניהו נשאל אם לנוכח נתוני התחלואה יש לדחות את הבחירות: "אני לא רוצה שום צורך לדחות אותן. אני חושב שההפך הוא הנכון". בנוסף, הוא התבקש להתייחס לטענות לאכיפה לא-שוויונית: "צריך לשמור על ההנחיות וכשזה לא קורה אנחנו מפעילים את כל האמצעים - כולל הפעלת כוח במקרה הצורך".
אתמול חשף כתבנו איתמר אייכנר כי למרות סגירות נתב"ג ומעבר לעובדה שמטוסים פרטיים עדיין יכולים להמריא ולנחות, גם מעברי הגבול היבשתיים של ישראל עם ירדן ומצרים נותרו פתוחים – ואזרחים ישראלים יכולים לחזור דרכם ולהיכנס לבידוד. לכל אלו מצטרפים גם אלפי הפלסטינים שממשיכים לעבור מדי יום לישראל ובחזרה לבתיהם ביהודה ושומרון.
מעברי הגבול היבשתיים נותרו פתוחים עקב המורכבות המשפטית של הסוגיה, המחייבת חקיקה – כיוון שכניסת ישראלים לארץ מוגנת בחוק יסוד. ראש מנהל האוכלוסין שלמה מור יוסף התריע על הפרצה הזאת בפני פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, וכעת מתקיימים דיונים בממשלה בנוגע לתיקונה.
מעבר טאבה באילת סגור ליציאה למצרים על פי צו של שר הפנים, אך לא סגור לכניסת ישראלים. לגבי ירדן לא היה צורך בצו שימנע יציאה אליה, כי לא היה בכך ממש צורך – מי שיצאו מהארץ לירדן היו בעיקר סטודנטים ערבים-ישראלים, בתקופה שלפני הסגר. אולם באופן תיאורטי אזרח ישראלי שלא יכול להגיע לארץ דרך נתב"ג יכול לטוס לירדן ולמצרים, לנסוע ברכב למעברי הגבול היבשתיים – ולחזור לארץ.

נתוני הקורונה: 7,737 מאומתים אתמול, שיעור החיוביים - 9.6%

בתוך כך, הבוקר עדכן משרד הבריאות כי 7,737 ישראלים נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה ביממה החולפת. שיעור הבדיקות החיוביות נותר גבוה ועומד על 9.6% מתוך 83,367 בדיקות לגילוי הנגיף. מחצות ועד שעה זו אובחנו עוד 1,087 נשאים.
מספר החולים הפעילים לפי שעה הוא 76,708, בהם 1,141 במצב קשה. 393 מהם במצב קריטי, ו-311 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו בארץ 4,513 בני אדם.
בירושלים 14,249 חולים פעילים, בבני ברק 4,934, במודיעין עילית 3,113, בבית שמש 2,542, בפתח תקווה 2,301, בתל אביב-יפו 2,009, באשדוד 1,844, בביתר עילית 1,336, בחיפה 1,265, בנתניה 1,228, באלעד 1,220, בראשון לציון 1,216, בחולון 1,079, בבאר שבע 1,060, ברחובות 983.
עוד עולה מהנתונים כי 2,768,202 בני אדם קיבלו עד כה את מנת החיסון הראשונה - 27.44% מכלל האוכלוסייה. את מנת החיסון השנייה קיבלו כבר 1,377,803, כלומר 10.79%.
לפי משרד הבריאות, 86.6% מבני ה-90 ומעלה חוסנו במנה הראשונה. 63.5% מאוכלוסיית גיל זה חוסנו גם במנה השנייה. 73.6% מבני ה-60-69 חוסנו במנה הראשונה, מהם 51.3% קיבלו את המנה השנייה. גם הצעירים מתחסנים: 23.2% ישראלים בגילים 30-39 חוסנו במנה הראשונה, ו-7.9% מהם קיבלו גם את המנה השנייה.
לפי שעה, הסגר השלישי שהוארך בשבוע אמור להסתיים ביום ראשון - ומגבלות המרחק ואיסור ההתקהלות יבוטלו - אם עד יום שישי מליאת הכנסת לא תדון בהארכת התקנות ותאשר אותן.
ההצעה על תקנות הסגר עברה להכרעה במליאה לאחר שיו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גינזבורג, החליט שלא לכנס את הוועדה בראשותו לדון בכך. לביטול תקנות הסגר, אם לא יוארכו, משמעות רבה גם על אלה שהפרו את הגבלות התנועה וההתקהלות בשבוע האחרון - שכן כל הדו"חות בגין הפרת הנחיות אלה, שניתנו מאז שהוארך הסגר ב-21 בינואר, יבוטלו.
אחת המחלוקות נוגעת להצעת החוק להחמרת הקנסות, שעתידה להשפיע בעיקר על מוסדות החינוך החרדיים שעדיין נפתחים. היא אושרה בקבינט הקורונה לפני זמן רב, אך התעכבה בשל לחץ החרדים.
שלשום, שעות ספורות אחרי שהחוק אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הודיע לליכוד כי עד שהצעת החוק לא תאושר באופן סופי בקריאה שנייה ושלישית - מפלגתו לא תאפשר את העברת תקנות הסגר.