אחרי חופשה קצרה חזרו חברי הכנסת למשכן בירושלים לפתיחת כנס החורף. לכבוד האירוע, שנערך תחת הגבלות הקורונה, נבנתה במה מיוחדת לנאומים כדי שתשמור על כללי הריחוק בין הנואמים, יו"ר הכנסת ונשיא המדינה. כמו כן, עובדי הכנסת הכינו סימונים בולטים על רצפת המליאה כדי להקפיד על שמירת ההנחיות בקרב הח"כים. ynet העביר משדר מיוחד מפתיחת כנס החורף במשכן.
8 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
ראובן ריבלין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
ריבלין בכנסת
(צילום: דוברות הכנסת- יניב נדב)
8 צפייה בגלריה
ההכנות אמש לפתיחת מושב החורף של הכנסת
ההכנות אמש לפתיחת מושב החורף של הכנסת
סימונים לשמירת מרחק
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
8 צפייה בגלריה
ההכנות אמש לפתיחת מושב החורף של הכנסת
ההכנות אמש לפתיחת מושב החורף של הכנסת
במה מיוחדת לנואמים
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ריבלין: "איבדנו את המצפן"

נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם בפני חברי הכנסת ופתח את דבריו עם תפילה לזכר נפטרי הקורונה. "נזכור את אותם חלוצים ומייסדים, ניצולי שואה, עולים וותיקים, לוחמים ויוצרים, תלמידי חכמים, יהודים וערבים, נשים וגברים, קשישים וצעירים. כולם אהובות ואהובים, לכולם שמות ופנים. יסלח לנו - על חטא שחטאנו ברפיון ידיים, על שלא עשינו מספיק, ולא הצלחנו להצילָם, ובשל כך - חיים אבדו. אבינו מלכנו, מנע מגפה מנחלתך, ותנהיגנו לימים טובים", אמר הנשיא.

ריבלין המשיך והתייחס לענייני השעה, והוסיף: "לא יעלה על הדעת כי ערב ערב, מפגינים מכים מפגינים. שוטרים מכים מפגינים. מפגינים זורקים אבנים על שוטרים. השבטיות הישראלית פורצת מבין הסדקים, ואצבעות מאשימות מופנות ממגזר למגזר, משבט לשבט. חדלו, אנא חדלו! זו לא הדרך. יש לתת מקום לכאב. אין זעקה שאינה ראויה להישמע. רק מתוך הכרה והקשבה האחד לשני, נוכל להתמודד עם המשבר הפוקד אותנו.
"דומה כי איבדנו את המצפן אשר ליווה אותנו מקום המדינה עד היום", אמר הנשיא. "מצפן העקרונות וערכי היסוד, שאנו מחויבים לקיימם. המגפה כאן איתנו כדי להישאר, ואיננו יכולים להתמודד איתה כשידינו קשורות מאחור. הקימו עכשיו, את המנגנונים שיאפשרו את החיים לצד המגפה. עשו הכל כדי להשיב לנו את חירויות היסוד השייכות לנו.
8 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
ראובן ריבלין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
ראובן ריבלין בפתיחת כנס החורף
(צילום: דוברות הכנסת- יניב נדב)
"כבר יותר משנתיים שהמשטרה מתנהלת כאשר בראשה עומד ממלא מקום, אך המשטרה מנהלת, ברגעים אלו ממש, את אחת המערכות המורכבות בתולדותיה. מנו מפכ"ל עכשיו! כבר שנתיים, מתנהלת מדינת ישראל, ללא תקציב, מערכת החינוך אינה מצליחה לגבש כיוון ברור להתמודדות עם אתגר הלמידה מרחוק, ותלמידים רבים נותרים מאחור, הפער הדיגיטלי מתרחב, ואנו עלולים לאבד את דור העתיד", אמר הנשיא.
"אל תתנו למערכות הרווחה לקרוס, מול נוער בסיכון חסר מסגרת, מול האלימות הברוטלית נגד נשים, מול קשישים גלמודים, מול העוני הגדל. טפלו בהם כבר היום! דאגו להם עכשיו! עסקים קורסים, שיעור האבטלה גבוה, הגרעון גדל, והמערכת הרפואית - כורעת תחת נטל התחלואה. העבירו תקציב עכשיו, ואפשרו למשק הישראלי - את היציבות הבסיסית - לה הוא זקוק".
8 צפייה בגלריה
ההכנות אמש לפתיחת מושב החורף של הכנסת
ההכנות אמש לפתיחת מושב החורף של הכנסת
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

יו"ר הכנסת: הגיעה העת שנשמש דוגמה

"הישיבה מתקיימת כמעט ללא מוזמנים, אולם המליאה מפוצל בין רצפת המליאה ליציע", אמר בפתח דבריו יו"ר הכנסת יריב לוין. "מורגשת היעדרותם של חברי כנסת המחלימים ממחלת הקורונה, אשר אנו שולחים להם, לכל עובדי הכנסת ולכלל אזרחי ישראל שנדבקו בנגיף, ברכת החלמה מלאה.
"החשש להתפשטות רחבה של המגיפה ולשיתוק עבודת הכנסת, הוא יומיומי וממשי. עד כה, עמדה הכנסת באתגר זה בהצלחה בלתי מבוטלת. בתוך כארבעה חודשים חוקקהה הכנסת 66 חוקים בקריאה השלישית, תוך שחברי הכנסת דנים בכל אחד מהם במקצועיות וללא לאות, תוך הקפדה על דיון ראוי וּמעמיק. הכנסת קיימה 52 ישיבות מליאה ולא פחות מ-888 ישיבות של ועדותיה.
8 צפייה בגלריה
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
יריב לוין בכנסת, היום
(צילום: דוברות הכנסת- יניב נדב)
"אני מבקש להודות לחברות ולחברי הכנסת, להנהלת הכנסת, למזכירות הכנסת ולכלל עובדי הבניין על התגייסותכם למאמץ הכרחי זה", אמר לוין ופנה לח"כים: "הציבור הישראלי צופה בנו. חובתנו להיות קשובים לזעקה העולה ממנו. המושב הקודם היה מהסוערים שידעה הכנסת. היו במהלכו יותר מדי מקרים בהם חברי כנסת בחרו בדרך של שיח אלים, קריאות להפרת החוק והתנהגות שגלשה לבריונות של ממש. איני מוכן לקבל זאת. אזרחי ישראל אינם מוכנים לקבל זאת.
"הדיון החופשי והפתוח בכנסת הוא מנשמת אפה של הדמוקרטיה. אני אמשיך להקפיד על כך שכל חבר כנסת יוכל להשמיע את עמדתו ללא מורא. באותה מידה, חירות הביטוי אינה החירות להכפיש ולעודד אנרכיה. אפשר לבקר, אפילו בחריפות, אבל לגופו של עניין, לא לגופו של אדם. בין אם הוא אזרח מן השורה או בין אם הוא ראש ממשלה. הגיעה העת לשיח אחר, שיח מאחד ולא מקטב. שיח תרבותי ולא מתלהם. הגיעה העת שנשמש דוגמה לאופן המכבד שבו כל ביקורת, חריפה ככל שתהיה, צריכה להישמע. זוהי חובה אישית של כל אחת ואחד מאתנו".

נתניהו לחרדים: "שמרו על הכללים"

ראש ממשלה בנימין נתניהו דיבר במליאה על המאבק בקורונה ואמר: "צעדי הסגר שאנו נוקטים נגד הגל השני של הקורונה מצילים חיים. הנתונים בימים האחרונים מצביעים על מגמת ירידה ברורה בתחלואה. זה מעודד, זה נותן תקווה, אבל מוקדם מדי לברך על המוגמר. אנחנו עדיין צריכים לבדוק את הנתונים של השבוע הזה, השבוע אחר החגים, אבל אין ספק שאנחנו בדרך הנכונה, דרך של אחריות וזהירות; דרך של הקפדה על לבישת מסכות ושמירת מרחק, דרך שנמשיך בה".
8 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו בפתיחת מושב החורף של הכנסת
רה"מ נתניהו בפתיחת מושב החורף של הכנסת
רה"מ נתניהו בכנסת
(צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
נתניהו פנה לח"כים ואמר: "לא היה קל להעביר את ההחלטה על הסגר. היו כאלה שחשבו שלא צריך סגר, שאפשר להמשיך עם אלפי נדבקים ביום בלי סגר. היום רוב הציבור רואה שההחלטה שהובלתי יחד עם חבריי להטיל סגר הייתה נכונה. בלעדיה היינו צועדים ישר לתוך התהום. חרף הביקורת, חרף התקשורת המגויסת והמגייסת, חרף הלחצים מתוך הממשלה ומחוץ לממשלה – אני עומד על כך שנשמור על הבריאות של אזרחי ישראל, ושנפתח את המשק רק בצורה בטוחה, זהירה והדרגתית".
נתניהו הבהיר כי "אני יודע שהסגר הוא לא דבר קל. הוא מקשה על האזרחים, על העסקים, על ההורים, על הילדים, על הקשישים. אנחנו אתכם כל הזמן, אזרחי ישראל, ואנחנו נמשיך לעזור לכם עם עוד תוכניות, עוד מענקים, עוד הלוואות".
בהתייחסות נפרדת פנה נתניהו לראשי הציבור החרדי ואמר: "עולם התורה יקר ללבי, ובהזדמנות זו אני מאחל בריאות איתנה לרב קניבסקי, אבל התורה שלנו היא תורת חיים – היא מקדשת את החיים. אמרו לקהילות שלכם – שמרו על הכללים, שמרו על החיים".
ראש הממשלה פנה גם לראשי הרשויות האדומות והוסיף: "חשוב שתאכפו את ההנחיות בקרב התושבים שלכם. כולם חשובים לי - יהודים, ערבים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, צ'רקסים".
קודם לכן אמר נתניהו בסיעת הליכוד כי "אישרנו בעצם את ההסכם עם איחוד האמירויות. זה יעבור לכנסת ביום חמישי. זו מהפכה אדירה שלא תשמעו עליה כמובן בתקשורת. התקשורת מגוייסת לדגלים השחורים, סגולים, כתומים, ירוקים וצהובים. ההפגנות הספונטניות הכי מאורגנות שראיתי בחיים שלי".

גנץ: "קראו לנו חלשים ובוגדים והבלגנו, הפרק הזה תם"

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בישיבת הסיעה כי "אנחנו והליכוד לא מאמינים בכל אותו סט ערכים וסדר העדיפות שלנו רחוק מלהיות דומה. מי שינסה להעמיד את טובתו לפני טובת המדינה, ימצא אותנו מולו". הוא הבהיר כי "קראו לנו חלשים ובוגדים והבלגנו - הפרק הזה תם ונשלם".
8 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"התקציב יעבור עד דצמבר". בני גנץ
(צילום: אבי מועלם)
גנץ הוסיף כי "התקציב לשנת 2021 יעבור בכנסת עד דצמבר השנה. זה לא עניין פוליטי, זה לא עניין אישי, מדובר במצב חירום לאומי שמחייב את העברת התקציב".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר בישיבת הסיעה של יש עתיד כי הוא יניח הצעת אי-אמון קונסטרוקטיבי עם פתיחת הכנס. "מי שלא יצביע בעד ההצעה הזו, הוא פחדן", אמר לפיד. "מצטער, אין לי מילה רכה יותר. הממשלה הזו לא כשירה להוביל את המשבר. ראש הממשלה הזה נכשל בניהול המשבר.

"אנשי כחול לבן יודעים שהממשלה הזו נכשלה", המשיך יו"ר האופוזיציה. "זו לא אמירה פוליטית. התחלואה מוכיחה את זה. האבטלה מוכיחה את זה. ההתפטרות של כל צמרת האוצר. לציבור אין טיפת אמון בממשלה. אין שום סיכוי שהממשלה הזו תטפל בבריאות ובכלכלה כמו שצריך. גנץ ואשכזי אומרים את זה - בקול רם. בנט אומר את זה, בקול רם. איווט אומר את זה, בקול רם".
הוא הוסיף כי "הצבעה אחת, בעוד שעתיים, והיום בערב נתניהו כבר לא יהיה ראש הממשלה. בלי בחירות, בלי בלגן. בני גנץ יישאר שר בטחון. גבי אשכנזי יישאר שר החוץ. ניסנקורן יישאר שר המשפטים. איווט ובנט יהיו שרים בכירים. למישהו יש ספק שממשלה כזו תטפל טוב יותר בקורונה? נעביר תקציב. נפתח את הסגר. יהיה פיצוי מיידי לעסקים. נחזור למתווה הרמזור".
חבר הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ) כינה את יוזמתו של לפיד "הטרלה" - אך הודה שהממשלה מתנהלת עם "קלקולים", כלשונו. "אני קורא לרה"מ, שעומד בראש המערכת ויש לו אחריות כבדה על הנושא, להתאפס ולוודא שהמערך הפוליטי כפי שהוסכם בממשלת האחדות כולו מכוון מטרה אחת – קורונה", אמר האוזר. "לשים בצד את כל הדברים, לדפוק על השולחן אל מול כל אותם אנשים אצל ובליכוד שמנסים לטרלל, להטריף, לזעזע. אחדות השורות אך ורק דבר אחד, ושורה תחתונה להעביר תקציב כתנאי הכרחי להמשך המאבק בקורונה".
גם שר האנרגיה, יובל שטייניץ, התייחס לסוגיית התקציב ואמר כי הוא מאמין בפתרון של תקציב דו-שנתי. "תקציב 2020 כבר בעצם קיים, נשאר רק האקט הפורמלי", הסביר שטייניץ. "תקציב 2021 דורש הכנה מסוימת, לפי דברי שר האוצר עובדים על זה במרץ. הייתי מקווה שזה יהיה ל2021-2022 ביחד. הכוונה שלנו להעביר תקציב, לעמוד בהסכמים. הממשלה צריכה לתפקד וזה תלוי גם בהתנהלות של כחול לבן".

שטייניץ הבהיר כי הוא "לא רוצה לחלק את האשמה", ואמר: "האחריות מוטלת עלינו ועל כחול לבן. הקלקולים בממשלה הם באשמת כולם, גם באשמת העובדה שכחול לבן אולי בגלל שהם מפלגה חדשה, התקשורת מנענעת אותם כמו לולב. אתה לא יכול להיות מנהיג אם אתה רק מסתכל מה אומרים עליך בתקשורת היום ומחר, וכאן כחול לבן צריכים קצת ללמוד מהליכוד. ידענו כל כך הרבה הפגנות והשמצות, שאנחנו יודעים לעמוד גם במתקפות תקשורתיות והפגנות".
גם חברת הכנסת קרן ברק אמרה כי היא מאמינה שצריך להיות תקציב בהקדם. "כמה שיותר יציבות - יותר טוב. לישראל מגיע תקציב. התחילו לעבוד עליו עכשיו, או לפני חודש. ייקח זמן להעביר אותו, כי אנחנו למודי הניסיון, אלה שחרכו פה את הסוליות בכנסת, יודעים כמה קשה להעביר תקציב".

לדבריו, קיימות שתי אפשרויות לממשלה: להעביר את התקציב כשהקורונה לנגד עיניהם של השרים, או שנתניהו יחליט שאין לו עניין בכך, ויכריע על בחירות.
גם חבר הכנסת איתן גינזברג מכחול לבן התייחס למתיחות בין המפלגות ואמר כי "אנחנו רוצים יציבות פוליטית. חלק מהכאוס, חוסר האמון והמאבקים זה בגלל שאין יציבות. אם התקציב ל-20201 יעבור, כמו במדינה מתוקנת ובממשלה מתוקנת, היינו נמצאים במצב של יציבות. הוא ציין כי בליכוד לא מאיימים על מפלגתו ואמר: "לא מאיימים על כחול לבן, מאיימים על אזרחי ישראל. זה לא טוב להם, למערכת החינוך, לביטחון. אנחנו עם תקציב משנת 2018".

קודם לכן אמר יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי הוא קורא לכחול לבן לתמוך בהצעת החוק שאוסרת על ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום להיות מועמד לראשות הממשלה. "הצעת החוק הוצעה בתקופת אולמרט ומי שהצביעו עבור אותה תוכנית היו כל אנשי ליכוד - כולל נתניהו", אמר ליברמן. "במקום לברבר, לבכות ולהתלונן, פשוט הצטרפו לאותה הצעת חוק".

יו"ר סיעתו של ליברמן, עודד פורר, אמר ל-ynet כי הממשלה עוסקת בחילופי שרים במקום להסביר לאזרחים מדוע לא מצליחים להעביר דבר. "הממשלה עסקה היום בלמנות את איציק כהן לשר במשרד האוצר כדי שליצמן יוכל בקומבינה שלו להיות סגן שר במשרד השיכון בלי להיות שר", אמר פורר. "ועדת הכספים, הוועדה הכי חשובה בכנסת, לא מתכנסת חודשים. שום דבר לא נמצא על הפרק. כלום לא נעשה. עסוקים בעצמם"