ברקע הירידה בתחלואה והאופטימיות הזהירה בקבינט הקורונה ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הבהיר היום (ב') בישיבת הסיעה של כחול לבן כי מחר ידרוש לסיים את מצב החירום ולפתוח את העסקים שלא מקבלים קהל "מיידית". לדבריו, "בכפוף להמשך ירידת מגמת הירידה בתחלואה, אנו נדרוש את פתיחתה של מערכת החינוך לגיל הרך בשבוע הבא". הוא ציין: "הירידה בתחלואה היא אות כבוד לאזרחי המדינה".
ברקע העימותים החוזרים ונשנים עם הליכוד, כחול לבן ערכה ישיבת סיעה לרגל פתיחת כנס החורף של הכנסת. לאור המתיחויות הרבות שקיימות בממשלה, וחוסר האחידות בין סיעות הקואליציה, סביר להניח שכנס החורף יהיה גם הכנס האחרון של הכנסת ה-23. ynet העביר את ישיבת הסיעה בשידור ישיר.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים כחול לבן
מסיבת עיתונאים כחול לבן
המחלוקת העיקרית מול הליכוד - התקציב. גנץ
(צילום: אלכס גמבורג)
בפתח הדברים אמר יו"ר המפלגה שר הביטחון בני גנץ כי "אנחנו והליכוד לא מאמינים בכל אותו סט ערכים וסדר העדיפות שלנו רחוק מלהיות דומה. מי שינסה להעמיד את טובתו לפני טובת המדינה, ימצא אותנו מולו. מי שינסה לגרור אותנו לתהום ימצא אותנו חוסמים אותו מלעשות כן". הוא הבהיר: "קראו לנו חלשים ובוגדים והבלגנו - הפרק הזה תם ונשלם. כל האופציות על השולחן".
ביומיים האחרונים עלה מפלס הלחץ בין הליכוד לכחול לבן סביב הסוגיה הבוערת של הממשלה - הצורך הדחוף באישור התקציב לשנים 2021-2020. בעוד שבכחול לבן דורשים לאשר את תקציבי המדינה בשל לוח הזמנים הצפוף והעובדה ששנת 2020 עומדת להסתיים, בליכוד מסרבים ודורשים להפריד את האישור לשתי הצבעות שונות.
לאור העובדה שהמועד האחרון להעברת תקציב חל בסוף חודש דצמבר, הליכוד למעשה דורש להעביר את התקציב השנתי של 2020 לשבוע אחד בלבד. גנץ אמר בנושא זה כי "הקווים האדומים ברורים". הוא הבהיר: "התקציב לשנת 2021 יעבור בכנסת עד דצמבר השנה. זה לא עניין פוליטי, זה לא עניין אישי, מדובר במצב חירום לאומי שמחייב את העברת התקציב".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ לנתניהו: "מי שיעמיד את טובתו לפני טובת המדינה ימצא אותנו מולו"
(צילום: אורן בן חקון)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"התקציב - לא עניין אישי ולא עניין פוליטי"
(צילום: אבי מועלם)
גנץ העלה את הטונים ואמר: "קרוב למיליון מובטלים, אתם מבינים מה זה? עסקים קטנים קורסים, משפחות שלמות תחת לחץ נפשי, אי וודאות של מעסיקים גדולים אם המפעל שלהם ישרוד והאם יהיו להם הכלים להמשיך ולהתקיים. נראה לכם שאני אתן למישהו למנוע מהמדינה הזו להתנהל?".
לפי ההערכות, בליכוד מסרבים לאחד את ההצבעות כדי לאפשר לנתניהו ולליכוד לפזר את הכנסת וללכת לבחירות על רקע אי-הסכמות בתקציב בשתי נקודות יציאה אפשריות - הראשונה בדצמבר, והשנייה במרץ. אישור שני התקציבים יחדיו, שאמור גם להבטיח את יציבות המערכת, נדחה על ידי הליכוד וכרגע הצדדים מתבצרים בעמדותיהם.
4 צפייה בגלריה
מליאה
מליאה
"פעולת יח"ץ". גנץ על הצעת אי-אמון של לפיד ויעלון
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אם לא יושגו הסכמות ולא יאושר תקציב, ב-23 בדצמבר בחצות תתפזר הכנסת אוטומטית וישראל תלך לבחירות בתוך 90 יום, כלומר במרץ. זו מוגדרת כרגע "תחנת היציאה" הראשונה האפשרית מההסכם הקואליציוני. במקרה כזה, נתניהו יישאר ראש הממשלה לפחות עד לאחר הבחירות.
אם בכחול לבן יתפשרו ויאשרו תקציב לימים ספורים, התקציב לשנת 2021 יצטרך לקבל את אישור הכנסת לפי חוק עד 31 במרץ 2021. ואז זו תהיה עוד "תחנת יציאה" בדרך לבחירות (אולי ביוני).
לנוכח ההסכם הקואליציוני המאפשר את ביטולו בהיעדר תקציב מאושר, המחלוקת בנושא היא הביטוי החריף ביותר למתיחות השיא בין הליכוד לכחול לבן. סוגיות נוספות שעל הפרק הן הגבלות הקורונה שהוטלו על המשק וכוללות את ההפגנות, והמינויים הבכירים התקועים - בעיקר פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה.

גנץ אף פנה בישיבת הסיעה לראשי המחאה נגד ראש הממשלה בנימין: "אני אומר מכאן לראשי המחאה, כל עוד כחול לבן מחזיקה בתיקי הדמוקרטיה ובחלק מהממשלה אף אחד לא ירים את ידו על שלטון החוק ואף אחד לא ימנע את זכות המחאה".
הוא הבהיר כי כחול לבן לא תתמוך בהצעת אי-אמון של "יש עתיד-תל"ם" וכינה אותה "צעד של יח"ץ ופעולה חסרת סיכוי". על אף התנגדותה הצפויה של כחול לבן גנץ ציין כי "אובדן האמון הציבורי בהנהגת המדינה אמור לשמש תמרור אזהרה בוהק לרה"מ ולכל חברי הממשלה".
לפני פתיחת הכנס אמר יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי הוא קורא לכחול לבן לתמוך בהצעת החוק שאוסרת על ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום להיות מועמד לראשות הממשלה. "הצעת החוק הוצעה בתקופת אולמרט ומי שהצביעו עבור אותה תוכנית היו כל אנשי ליכוד - כולל נתניהו", אמר ליברמן. "במקום לברבר, לבכות ולהתלונן, פשוט הצטרפו לאותה הצעת חוק".