ליל עימותים בהר הבית: המשטרה הודיעה הבוקר (שבת) כי 17 שוטרים נפצעו בהתנגשויות אמש עם מאות פלסטינים במתחם שבו שוכן מסגד אל-אקצא, שפרצו בתום תפילות יום השישי האחרון של חודש הרמדאן. כמחצית מהשוטרים שנפצעו פונו לבתי החולים, ומצבו של אחד מהם מוגדר בינוני. מנגד, הסהר האדום הפלסטיני דיווח כי 205 פלסטינים נפצעו בעימותים, כשלפי הארגון רבים מהם נפגעו מכדורי גומי או רסיסים של רימוני הלם. 108 מתוכם פונו לפי הסהר האדום לבתי חולים פלסטיניים, ואחד מהפצועים אף איבד את עינו. רוב הנפגעים סבלו מפציעות קלות.
בהודעת המשטרה נאמר כי הפריצה החריגה של השוטרים למתחם הר הבית החלה רק לאחר שמאות מתפרעים, עוד לפני סיום התפלה, יידו אבנים וחפצים ואף ירו זיקוקים לעברם של השוטרים שעמדו סמוך לאחד השערים של המקום. בעקבות זאת הורה מפקד המחוז, ניצב דורון תורג'מן, לתגבר כוחות ולהיכנס להר הבית על מנת לפעול לסיום ההתפרעות. לידי ynet הגיע תיעוד של רגע הפריצה למתחם: בסרטון ניתן לראות התגודדות גדולה ליד אחד השערים, וזריקות אבנים על השוטרים שנמצאים מעברו השני של הפתח.

17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים
מהומות בירושלים
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
לפי המשטרה ההתפרעויות רק החריפו בתום התפילות ההמוניות, כשלפי הערכה שפורסמה בסוכנות הידיעות AP כ-70,000 פלסטינים לקחו בהן חלק. במשטרה אמרו כי עם סיום התפילה שוב יידו מתפרעים אבנים וירו זיקוקים לעבר השוטרים. הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות, ובין היתר ירו רימוני הלם.
במשטרה ציינו כי רבים מהמתפרעים התבצרו בתוך המסגד עצמו ובמבנים אחרים במתחם, אך בהמשך פונו משם. באחד התיעודים שפרסמו הפלסטינים נראים השוטרים פורצים לאחד המבנים הללו, אולם באב א-רחמה שרק בשנה האחרונה הפך לאולם תפילה, ויורים שם רימוני הלם על מנת להניס את הנוכחים ולמנוע התבצרות.


17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
ההתגודדות בהר הבית לפני הפריצה של השוטרים
17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
בעקבות העימותים הקשים נשמעו גינויים מרחבי העולם הערבי לפעולות הישראליות, ואיומים לתגובה חריפה מצד ארגוני הטרור ברצועת עזה. עם זאת, אף שבג'יהאד האיסלאמי קראו ל"אויב" לצפות לתגובה "בכל רגע", הלילה האחרון עבר בשקט. מנהיג חמאס פנה ישירות לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אל תשחק באש. זו מערכה שאתה, הצבא שלך, המשטרה שלך וכל המדינה לא יוכלו לנצח. אנחנו נגן על ירושלים ללא קשר לקורבנות שנצטרך להקריב".

בעזה מאיימים, צה"ל מתגבר כוחות

הבוקר הודיעו הפלגים ברצועת עזה כי בעקבות האירועים בירושלים ישובו לפעול היום כל יחידות ההטרדה מימי צעדת השיבה ובהן יחידות חיתוך הגדר, יחידות הבלונים ויחידות ההטרדה הלילית על הגדר. ההודעה הזו מגיעה כשברקע כבר חודשו הפרחות בלוני הנפץ והתבערה מעזה, וכ-30 שריפות פרצו בימים האחרונים בשטחי עוטף עזה כתוצאה מכך. במקביל, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל קראה לקיים היום הפגנות בכל הערים והכפרים.
בעקבות העימותים הלילה והאיום שנשמע מעזה, הודיע היום צה"ל על תגבור כוחות נוסף, בעיקר בירושלים וביהודה ושומרון. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב שבה השתתפו הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ומפקדים בכירים נוספים בצבא, וכן נציגים מהמשטרה ומשב"כ. "בהערכת המצב הנחה הרמטכ"ל על מדרגת תגבור נוספת של כוחות ואמצעים, על היערכות להסלמה ועל שורה של צעדים נוספים", נמסר מצה"ל.
עדות נוספת לרמה החריגה של העימותים אמש הגיעה בדמות נאום מיוחד שנשא יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וששודר בטלוויזיה הפלסטינית. אבו מאזן האשים את ממשלת ישראל במתרחש באל-אקצה: "אני מברך את בני העם הפלסטיני בירושלים ובכל מקום על עמידתם האיתנה וההגנה על ירושלים, בירתה הנצחית של פלסטין, ועל המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים", אמר.
17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
הבוקר הביעה גם ארה"ב דאגה רבה מהמתרחש בירושלים. "אנחנו מודאגים מאוד מהעימותים בירושלים, כולל בחראם א-שריף/הר הבית ובשייח ג'ראח. אנחנו קוראים לפקידים הישראלים והפלסטינים לפעול בנחישות על מנת הפחית את המתיחות ולשים סוף לאלימות", מסר דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס.
הדובר האמריקני הביע גם דאגה מהאפשרות שכמה משפחות פלסטיניות יפונו משכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים, סוגיית המחלוקת הנוכחית שמבעירה את השטח וככל הנראה הביאה גם להתפרעויות אמש בהר הבית. הסוגיה נוגעת לפי שעה למספר מצומצם של משפחות שגרות בבתים עליהם טוענים יהודים לבעלות עוד מלפני מלחמת העצמאות, והיא עשויה להגיע לידי הכרעה בדיון בבית המשפט העליון ביום שני. לפי ההודעה שפרסם הדובר האמריקני, רבות מהמשפחות הפלסטיניות חיו שם במשך דורות: "כפי שאמרנו שוב ושוב, חשוב ביותר להימנע מצעדים שיחריפו את המתיחות או ייקחו אותנו הרחק יותר מכיוון השלום. זה כולל פינויים במזרח ירושלים, הפעלות בהתנחלויות, הריסת בתים ופעולות טרור".

מהמדרגות בשער שכם לפיגועי הירי בגדה: הסלמת הרמדאן

גם בשייח ג'ראח נרשמו אתמול הפגנות, אחרי כמה ימים של עימותים בשכונה בעקבות האפשרות שהמשפחות הפלסטיניות יפונו משם. שוטרים שהיו במקום פיזרו את המפגינים, ודחפו את חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת. "אם יפנו את הבתים - תהיה כאן מלחמה", אמר מוחמד, תושב עיסאוויה שהפגין בשכונה. מנגד, קבוצת צעירים יהודים הגיעה להעביר את השבת במקום - כדי לחזק את פעילי הימין. "אני לא מפחד להיות מול כל הערבים", אמר אחד מהם, יעקב. הוא ציין כי הגעתו מגובה על-ידי אחד מבכירי רבני הימין, הרב דב ליאור. "הרב הנחה שאפשר לצלם בשבת בגלל המצב. גם לזרוק אבנים, אם זורקים עלינו, הוא התיר".


17 צפייה בגלריה
המחבלים נורו בידי כוח מג"ב בניסיון פיגוע ירי ליד ג'נין
המחבלים נורו בידי כוח מג"ב בניסיון פיגוע ירי ליד ג'נין
המחבלים שנורו למוות בידי כוח מג"ב במעבר סאלם ליד ג'נין
העימותים הקשים בהר הבית מגיעים בתום כמעט חודש של מתיחות חריפה לאורך חודש הרמדאן. תחילה היו אלו עימותים בשער שכם, בעקבות החלטת המשטרה לחסום את המדרגות שם לצעירים פלסטינים שנוהגים לשבת עליהן בימי הרמדאן. העימותים שכחו רק לאחר שהמשטרה נסוגה בה מההחלטה זו. במקביל, בחודש שעבר תועדו מספר תקיפות של יהודים, רבים מהם בעלי חזות חרדית, בידי פלסטינם שהעלו את התיעודים לרשתות חברתיות כמו "טיקטוק".
המתיחות בבירה התפתחה בהמשך להסלמה ברצועת עזה, בעקבות מה שתואר כ"ירי הזדהות" של רקטות עם הפלסטינים בירושלים, אם כי מאחורי הירי הזה עמד גם זעמו של חמאס מהכוונה של אבו מאזן לבטל את הבחירות לפרלמנט של הרשות הפלסטינית - לכאורה בגלל שישראל לא הסכימה לאפשר את קיום הבחירות במזרח ירושלים, אך בפועל בשל חששו מהפסד של פתח בבחירות.
בסופו של דבר הבחירות כן בוטלו (באופן רשמי הן רק נדחו), ובהמשך התפתחה גם הסלמה בשטחי יהודה ושומרון, עם כמה ניסיונות פיגוע. אחד מהם צלח, בירי על אזרחים בתחנת אוטובוס בצומת תפוח ביום ראשון. שלושה תלמדי ישיבה נפצעו, אחד מהם, יהודה גואטה בן ה-19 - נרצח. אתמול אירע פיגוע ירי נוסף במעבר סאלם, כשלושה פלסטינים פתחו באש לעבר כוחות מג"ב. זאת לאחר שסוכל ניסיון שלהם להסתנן לישראל דרך מיניבוס שהסיע שוהים בלתי חוקיים, ולפי ההערכה הם התכוונו לבצע פיגוע המוני. שניים מהמחבלים חוסלו, ואחד נפצע. לא היו נפגעים לכוחות הישראליים.
כעת גובר החשש שהעימותים בבירה יסלימו עוד יותר: מחר בערב יציינו המוסלמים את לילת אל-קאדר, אחד מהלילות האחרונים בחודש הרמדאן שבו לפי האמונה המוסלמית קיבל הנביא מוחמד את הגרסה הראשונית של הקוראן. בלילה זה צפויות תפילות המוניות של מוסלמים בהר הבית. ממש באותו ערב יחל יום ירושלים, ומפגני ריבונות ישראליים במזרח העיר עלולים גם הם להחריף את המתיחות.