משבר רודף משבר בקואליציה - וגם תקציב עדיין אין: במערכת הפוליטית מתרבות והולכות ההערכות שאם לא יתרחש שינוי קיצוני ביחסים בין ראשי הקואליציה, כמו גם רצון להשאיר מחלוקות בצד - ישראל תיאלץ ללכת בקרוב לבחירות בפעם הרביעית.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: רויטרס)
שתי המהומות הגדולות שהתפתחו בשבועיים האחרונים - תחילה סביב החוק שהגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה לניגוד עניינים לשופטים והשני שהגישו חברי הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) ומרב מיכאלי (העבודה) לאסור בחוק טיפולי המרה - הצעה שעברה היום (ד') בקריאה טרומית - הם רק עוד דלק למדורה שהאש שבה משתוללת גם כך.
אל היחסים הרעועים של בכירי הקואליציה בכלל וראשיה בפרט מתווסף אירוע גדול כשלעצמו - שכלל לא ברור אם הקואליציה יכולה לשרוד אותו: אישור תקציב המדינה. גורמים פוליטיים אומרים כי חוסר הסכמות סביב האופן שבו יוגש התקציב - למספר חודשים עד סוף השנה הזאת או לשנה ורבע כפי שדורש גנץ יכריעו לאן פניה של המערכת הפוליטית.
בליכוד סבורים שבליבו של גנץ גמלה החלטה שלא להתפשר בנושא התקציב - גם במחיר של בחירות - ואילו בכחול לבן אומרים שעדיין לא התקבלה החלטה בנושא, ומשוכנעים שנתניהו, מטעמים אישיים, רוצה לגרור את ישראל לבחירות.
עד עתה שימשו המפלגות החרדיות מעין "בלם" מפני הניסיונות לפרק את הקואליציה, אך לאחר שבליכוד לא טרחו רבים מהשרים וחברי הכנסת להגיע להצבעה נגד החוק האוסר טיפולי המרה - מה שאיפשר להעביר את ההצעה בקריאה טרומית בתמיכת כחול לבן - הפך הדבר למשבר אמון בין החרדים לכחול לבן, וספק אם יתערבו כעת כדי להבטיח את כהונתו של גנץ במסגרת הרוטציה.
בינתיים, בכחול לבן כבר יש מי שמתכונן לבלום את האפשרות של פירוק הממשלה. שר התיירות אסף זמיר כתב בטוויטר: "עלינו אתם מאיימים בבחירות? על אזרחי ישראל אתם מאיימים. על מיליון מובטלים אתם מאיימים. על אלפי חולים חדשים אתם מאיימים. ההיסטוריה לא תסלח למי שיגרור את המדינה הזו למערכת בחירות בשיאו של המשבר הקשה בתולדותיה".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
יועז הנדל
(צילום: יריב כץ )
כמו כן, בישיבת הסיעה של כחול לבן שהתקיימה היום, העיר גנץ כי הוא עדיין משוכנע שהתקציב הטוב והנכון ביותר מבחינת ישראל בעת הזאת הוא תקציב לשנה ורבע שיבטיח את יציבות המערכת.
ח"כ יועז הנדל התייחס לנושא התקציב וכתב בעמוד הטוויטר שלו כי הוא "מתרשם שצריך תקציב לשנה ושלושה חודשים ולא תקציב לשלושה חודשים. כל יום שבו אנו מתמהמהים בקבלת ההחלטה הזו הוא יום מבוזבז במערכה להצלת המשק והטיפול בקורונה".
הוא הוסיף: "אם נתניהו רוצה תקציב חד-שנתי רק כדי שתהיה לו 'נקודת יציאה' מההסכם - הוא בוחר בחוסר יציבות. ללכת לבחירות זה לברוח מההתמודדות עם המשברים, הן הכלכלי והן הבריאותי. צריך להרגיע עכשיו".