מייק פנס לא צפוי לסכל היום (ד') את אישור הצבעת האלקטורים בקונגרס - בישיבה שתעניק סופית לג'ו ביידן את הניצחון בבחירות. הנשיא היוצא דונלד טראמפ מפעיל לחצים כבדים על סגנו, אך לפי הדיווחים בארה"ב פנס הבהיר לטראמפ שאין לו את הסמכות החוקית לעשות זאת. גורם לשעבר בבית הלבן שמקורב לצוות של פנס אמר לרויטרס שבישיבת הקונגרס הוא יביע תמיכה בנשיא, אך יפעל בהתאם לחוקה האמריקנית.
CNN דיווחה שבפגישה בבית הלבן טראמפ הזהיר את פנס שייגרם לו נזק פוליטי אם לא ימנע את אישור התוצאות. גורם שבקיא בפרטי השיחה אמר שכעת טראמפ זועם על סגנו.
מתוקף תפקידו של סגן הנשיא כנשיא הסנאט ינהל פנס את הישיבה המשותפת של שני בתי הקונגרס. הוא יוביל את ספירת האלקטורים של כל מדינות ארה"ב, שכבר הצביעו בחודש שעבר (בהתאם להכרעת הבוחרים בנובמבר) ובחרו בביידן לנשיא ה-46. בתום הספירה יצטרך פנס להכריז מי קיבל את מרב קולות האלקטורים עבור תפקיד הנשיא וגם עבור תפקיד סגן הנשיא, במקרה הזה קמלה האריס. "זה תפקיד טקסי", אמר הגורם לשעבר בבית הלבן ששוחח עם רויטרס. "מדובר בלפתוח מעטפות ולהקריא את התוכן שלהן. זה הכול".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים הבית הלבן על ביטול פגישה עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים הבית הלבן על ביטול פגישה עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
מייק פנס ודונלד טראמפ בבית הלבן
(צילום: רויטרס)
תפקידו של סגן הנשיא בישיבה המשותפת של הקונגרס אמנם נחשב לסמלי בעיקרו, וכך גם כל ההליך הפורמלי של אשרור תוצאות הבחירות, אולם בצל סירובו של טראמפ להכיר בהפסד שלו – תוך שהוא מפזר טענות חסרות בסיס לזיופים והונאות נרחבות – טראמפ ותומכיו קראו לפנס לנצל את תפקידו כמנהל הישיבה כדי לסייע בסיכול אשרור הניצחון של ביידן, למרות שאין לו אף סמכות חוקית לעשות זאת. טראמפ בטוח שפנס מסוגל לעשות יותר.
"לסגן הנשיא יש את הסמכות לדחות אלקטורים שנבחרו במרמה", צייץ טראמפ בטוויטר. כמה כלי תקשורת בארה"ב דיווחו שפנס הבהיר לנשיא שאינו מאמין שיש לו את הסמכות למנוע את אישור הצבעות האלקטורים. טראמפ הכחיש את הדיווחים ואמר שהוא ופנס "מסכימים לחלוטין שיש לו את הסמכות לפעול". טראמפ הוסיף כי "לסגן הנשיא שלנו יש כמה אופציות במסגרת החוקה האמריקנית. הוא יכול לא לאשר את התוצאות או לשלוח אותן בחזרה למדינות, לשינוי ולאישור".
בעצרת בג'ורג'יה, ערב הסיבוב השני בבחירות על שני המושבים האחרונים בסנאט, אמר טראמפ: "אני מקווה שסגן הנשיא הנהדר שלנו יעשה למעננו את מה שמצופה ממנו. הוא איש נהדר". טראמפ הוסיף: "כמובן שאם הוא לא יעשה את זה אני לא אוהב אותו כל כך". בציוץ הבוקר בטוויטר כתב הנשיא שאם פנס יפעל לטובת הרפובליקנים "אנחנו נזכה בנשיאות".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס
"התפקיד של פנס בישיבה סמלי, זה רק לפתוח מעטפות"
(צילום: ABACA)
התפקיד הרשמי של פנס בישיבה היום מעמיד אותו כאמור לא רק במצב מביך למדי, אלא כזה שעלול לסכן את עתידו הפוליטי. פנס שוקל לרוץ בעצמו לנשיאות ב-2024, והוא מקווה שהנאמנות שלו לטראמפ – שאם לא יתמודד בעצמו צפוי לכל הפחות להפוך ל"ממליך המלכים" של המפלגה הרפובליקנית – תעזור לו להתבלט בקרב מה שצפוי להיות רשימה ארוכה של מתמודדים בפריימריז הרפובליקניים העתידיים.
הישיבה היום היא למעשה ההזדמנות האחרונה של טראמפ ותומכיו לסכל את אשרור התוצאות, אולם אין להם סיכוי להצליח בכך. כדי לדחות את קולות האלקטורים ממדינה מסוימת נדרש אישור בשני בתי הקונגרס - בבית הנבחרים ובסנאט. בבית הנבחרים שולטים הדמוקרטים, ולמרות הרוב הרפובליקני הקטן בסנאט קבוצה גדולה של סנאטורים רפובליקנים לא תתמוך במהלך דרמטי שכזה, שהפעם האחרונה שבה הוא קרה הייתה במאה ה-19. לכל הפחות יצליחו בעלי בריתו של טראמפ לכפות דיון ממושך ומייגע שידחה אך במעט את אשרור הניצחון של ביידן.
5 צפייה בגלריה
תומכי דונלד טראמפ הפגנה לקראת ישיבת הקונגרס וושינגטון ארה"ב
תומכי דונלד טראמפ הפגנה לקראת ישיבת הקונגרס וושינגטון ארה"ב
תומכי טראמפ מפגינים בוושינגטון
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תומכי דונלד טראמפ הפגנה לקראת ישיבת הקונגרס וושינגטון ארה"ב
תומכי דונלד טראמפ הפגנה לקראת ישיבת הקונגרס וושינגטון ארה"ב
(צילום: gettyimages)
כדי לאפשר דיון והצבעה על אלקטורים ממדינה מסוימת נדרשת לכל הפחות התנגדות לספירתם מצד סנאטור אחד ומחוקק אחד מבית הנבחרים. לפחות 12 סנאטורים רפובליקנים כבר הודיעו שיתנגדו לספירת חלק מהאלקטורים, וכך גם כ-100 רפובליקנים בבית הנבחרים.
טראמפ קרא לתומכיו להגיע היום לוושינגטון, כדי ללחוץ על חברי הקונגרס שלא לאשר את ניצחון ביידן. מאות מפגינים כבר הגיעו למחות בבירה, וטראמפ הודיע שבהמשך היום הוא ינאם בפניהם באתר סמוך לבית הלבן.