בלי סגר, עם הגבלות דרמטיות. החלטה סופית על מערכת החינוך עדיין אין, איסור על ישיבה במסעדות התקבל. חופי ים? לא בסוף השבוע - אבל כן בסוף השבוע הזה. בישיבת ממשלה שנערכה בשיחת זום קיבלו הלילה (יום ו') השרים שורת החלטות במאבק נגד הקורונה, חלקן שונות משמעותית מהצעדים המומלצים שהועברו אתמול להכרעתה. אלו ההחלטות, ואלו ההבדלים.
יש לכם שאלות על ההגבלות החדשות? כתבו למייל האדום
1. מכוני כושר והסטודיו: סגירת חדרי כושר וסטודיו המשמשים לצורך פעילות ספורט או מחול, למעט לצורך פעילות של ספורטאי תחרותי. מדובר בסגירה מוחלטת, מהיום ב-17:00.
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בשיחת זום
ישיבת הממשלה בשיחת זום
ישיבת ממשלה בזום

ועדת הקורונה ביטלה בשבוע שעבר את סגירת מכוני הכושר, בהחלטה שעוררה סערה בקואליציה, אבל הממשלה החליטה לסגור אותם מחדש - ואיתם גם את חדרי הסטודיו. על פי החוק שאושר לפני שבועיים, הממשלה יכולה לאשר ולהכניס לתוקף באופן מיידי הגבלות חדשות במתכונת של החלטת חירום ולאחר מכן יובא הנושא לבחינת הוועדה בכנסת, במקרה זה ועדת הקורונה.
אף שבקואליציה הבטיחו להטיל סנקציות על הוועדה של יפעת שאשא ביטון, כיוון שסירבה להתיישר עם הממשלה בעניין מכוני הכושר ובריכות השחייה, לפי צו ההגבלות שהגיע לכנסת - גם הפעם אותה ועדה תדון בעניין.
2. מסעדות ובתי אוכל: יתאפשר שירות איסוף עצמי ומשלוחים בלבד, ללא ישיבה במקום. למעשה, ישיבה במסעדות תיאסר לחלוטין.
בהמלצת המועצה לביטחון לאומי ומשרד הבריאות אתמול נכתב כי יותרו רק משלוחים ממסעדות. הלילה החליטה הממשלה כי תיאסר ישיבה בהן, ויותר איסוף עצמי. כמו במקרה חדרי הכושר והסטודיו, ההחלטה תיכנס לפועל היום ב-17:00, והכנסת תידרש לאשר אותה בשלוש קריאות בדיעבד. גם במקרה זה, ועדת הקורונה היא שתידרש לנושא.
3. מסעדות ובתי אוכל בבתי מלון: מספר השוהים יוגבל ל–35% מהתפוסה המרבית המותרת.
לפי הממשלה, ההחלטה התקבלה כדי "לאפשר את המשך פעילות המלונות".
4. חופי הים: מסוף השבוע הבא - תיאסר שהייה בחופי הים מ-17:00 ביום שישי ועד יום ראשון בבוקר.
ההמלצה של המועצה לביטחון לאומי הייתה סגר כללי במהלך סוף השבוע במתכונת "ליל הסדר", אבל הממשלה החליטה כי לא תחול מגבלה על מרחק יציאה מהבית. החופים ייסגרו מדי יום שישי, אף שמומחים התנגדו לכך. "הכי בטוח באוויר הפתוח", אמרו. בכל מקרה, בסוף השבוע הנוכחי החופים עדיין יישארו פתוחים.
5. הגבלות בכל סוף שבוע: ייסגרו חנויות, קניונים, שווקים קמעונאים, מספרות, מכוני יופי, ספריות, גן חיות, פינות חי, מוזיאונים וחללי תצוגה, בריכות, אטרקציות תיירותיות ורכבל.
אמנם יוזמת "סגר סוף השבוע" נדחתה, אבל ההגבלות דרמטיות, וייכנסו לתוקף כבר מהיום ב-17:00. אותן הגבלות יסתיימו מדי יום ראשון ב-5 בבוקר. זאת, בניגוד להגבלות הקבועות (לא רק בסופי שבוע) על מסעדות, חדרי כושר וסטודיו.
בהודעה הרשמית של משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה צוין כי ההגבלה בסופי שבוע לא תחול על חנויות המספקות שירותים חיוניים: מקומות למכירת מזון, בתי מרקחת וחנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנויות אופטיקה ומעבדה לתיקון מוצרי תקשורת. בנוסף, הגבלה זו לא תחול על בריכת שחייה בבית מלון, המיועדת לאורחי המלון בלבד. בהמלצה המקורית, הסגר (שכאמור נדחה), היה אמור להתחיל ב-5 בבוקר ביום שישי.

3 צפייה בגלריה
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
נתניהו לשרים: "אתם עיוורים? בלי סגר חלקי, יהיה סגר מלא"
(צילום: איתי בית און, לע"מ)
6. בתי הספר של החופש הגדול והישיבות: עדיין אין הכרעה. ההמלצה הייתה לסגור את כל מוסדות הלימוד, ההוראה וההשכלה מכל הסוגים, בכל הגילאים ומכל הזרמים, אבל עקב התנגדות עזה של השרים הוחלט לא להחליט בינתיים בנוגע למערכת החינוך.
הממשלה הסמיכה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת ראש הממשלה החליפי בני גנץ, לאחר התייעצות עם שר האוצר, שר הבריאות ושר החינוך, לקבל החלטה בעניין הגבלות נוספות בנושא.
7. מגבלת התקהלויות: איסור התקהלויות של יותר מ-10 אנשים במרחב סגור ויותר מ-20 אנשים במרחב פתוח.
מנכ"ל משרד הבריאות יחתום על הצו וההחלטה תיכנס לתוקף מהיום ב-17:00. היא נוגעת גם לבתי הכנסת, שלא הוזכרו בנפרד, אף שעלתה בימים האחרונים דרישה לסגור אותם.
8. החלטות נוספות: צמצום קבלת קהל במשרד ממשלה (מעבר לשירות מקוון), ירידה ל-50% נוכחות במשרדי הממשלה וסגירת חדרי אוכל במקומות עבודה. החלטות הנוגעות למשרדי הממשלה דורשות אישור של נציבות המדינה.
9. אוטובוסים: לפי המלצת המל"ל אתמול, מספר הנוסעים באוטובוסים יהיה 50% מהתפוסה. אבל בהחלטה מהלילה לא נכתב דבר על האוטובוסים וגם על הרכבות, שחזרו לפעול לאחרונה.

לפיד: "הממשלה המנותקת יצאה מדעתה"

ראש הממשלה נתניהו אמר בישיבה כי "אם נמשיך כך - ללא מגבלות חדשות - תוך שלושה שבועות נגיע ל-1,600 חולים קשים. אם לא נשטח את העקומה - נשקפת סכנה לישראלים רבים". בהמשך הדיון, תהה נתניהו בפני השרים: "מה אתם עיוורים? אם לא נעשה סגר חלקי אנחנו הולכים לסגר מלא".
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס הבוקר להגבלות החדשות: "הממשלה המנותקת הזו יצאה מדעתה. מדינה שלמה מנסה להבין את ההנחיות לסוף השבוע, ולא מצליחה. מדינה שלמה מנסה להבין למה מקבלים החלטות באמצע הלילה בלי שום נתונים, ולא מצליחה. מדינה שלמה מנסה להבין למה מתעלמים מרופאים וכלכלנים שאומרים שמדובר בטירוף מערכות ולא מצליחה. מה שצריך היום בבוקר זה מערכת ניהול עם מפקד לאירוע, נתונים מסודרים, אסטרטגיה והסברים ברורים לציבור. צריך ממשלה מתפקדת שאפשר לסמוך עליה".
"אתמול ממשלת ישראל קיבלה החלטה בלי שום בסיס נתונים אלמנטרי ויכולת להסביר לאזרחים למה", אמרה ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, חברת ועדת הקורונה. "יש הרגשה מוחלטת שכל מה שהממשלה מחליטה עליו עכשיו זה על סמך פאניקה, היסטריה, ניסיון לכסות על הכשלונות שלה ופחד מפני ועדת חקירה עתידית. כאשר החלטות הממשלה יגיעו לוועדת הקורונה אני אנהל מלחמת חורמה כי יש לנו אחריות כלפי אזרחי ישראל. על פי חוק אסור לבצע ניסיונות על בני אדם ללא הסכמתם וזה בדיוק מה שהממשלה הזו עושה".
אדיר ינקו השתתף בהכנת הכתבה