כמו מדינות רבות באירופה, שווייץ שוברת בימים האחרונים שיאים יומיים של נדבקים בקורונה, וברשויות שם מעריכים כי אחת הסיבות לכך היא מופע יודל – שירת הרים מסורתית – שנערך באחד הקנטונים שלה בסוף ספטמבר, ושהפך את האזור לאחד ממוקדי ההתפרצות החמורים ביותר ביבשת.
9 צפייה בגלריה
שווייץ קורונה מופע יודל קונצרט ארכיון
שווייץ קורונה מופע יודל קונצרט ארכיון
שירת יודל בשווייץ. אבן יסוד בתרבות האזור
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה יודל שווייץ
אילוס אילוסטרציה יודל שווייץ
(צילום: shutterstock)

המופע, בהשתתפות 600 בני אדם, נערך בקנטון שווייץ, אחד מ-26 הקנטונים שמהם מורכבת המדינה השווייצרית בכללותה. המשתתפים בו התבקשו אמנם לשמור על ריחוק חברתי, אך הם לא נדרשו לעטות מסכות. תשעה ימים אחר כך התברר שכמה מהם היו נשאים של הנגיף, אבל בשלב הזה כבר היה מאוחר מכדי לעצור את שרשרת ההדבקה. מאז חלה האצה משמעותית בהתפשטות הווירוס, והרשויות שם דרשו מהתושבים לעטות מסכות בכל אירוע ולהימנע מהתקהלויות גדולות. היום אחר הצהריים כבר הודיעה שווייץ שבשל התפשטות הנגיף, ממחר תחול חובת עטיית מסכות בכל שטח ציבורי פתוח במדינה, וייאסרו התקהלויות של יותר מ-15 איש. השווייצרים גם נקראים לעבוד ככל האפשר מהבית.
שווייץ היא מדינה בת 8.6 מיליון תושבים, ותושביה עשירים יותר ומיושבים בצפיפות פחותה מאשר ברבות ממדינות אירופה, וזו כנראה אחת הסיבות לכך שבגל הראשון של המגפה היא שמרה על מספר נדבקים נמוך יחסית. אלא שבימים האחרונים נמנים במדינה מדי יום יותר מ-1,000 נדבקים חדשים, וביום שישי נרשם שיא יומי של 3,105 נדבקים. שיעור ההדבקה בה כעת הוא מהגבוהים באירופה, ופגיעה משמעותית במיוחד נרשמה בציריך, לוזאן, ז'נבה וקנטון טיצ'ינו. בימים האחרונים, כאמור, הצטרף אל האזורים האלה קנטון שווייץ, אזור שאוכלוסייתו צפופה הרבה פחות מאלה שהוזכרו כאן, ועובדה זו מעידה עד כמה בקלות מתפשט בה הנגיף כעת.
9 צפייה בגלריה
 נגיף קורונה סגר עוצר צרפת פריז
 נגיף קורונה סגר עוצר צרפת פריז
רחובות פריז ריקים בלילה האחרון, בזמן העוצר
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה סגר עוצר צרפת מונפליה
נגיף קורונה סגר עוצר צרפת מונפליה
אנשי ביטחון מסיירים ברחובות מונפליה אחרי שהעוצר נכנס לתוקף
(צילום: AFP)
היודל, שלכבודו התכנסו באי המופע בקנטון שווייץ, הוא צורת שירה עתיקה שבה מתבצע מעבר מהיר בין צלילים נמוכים וגבוהים, והוא מנהג מקובל גם בחבל טירול באוסטריה השכנה. גרסאות אחרות שלו אפשר למצוא באזורים ההרריים של מרכז אירופה, מפולין עד רומניה. היודל נחשב לאחת מאבני היסוד של הזהות המשותפת לאזוריה השונים של שווייץ, הנבדלים זה מזה מבחינה תרבותית, והוא משמש כגורם מאחד כזה עוד מהמאה ה-19.

צרפת בעוצר לילי

בינתיים בצרפת השכנה החלו בסוף השבוע להטיל עוצר לילי על כ-20 מיליון בני אדם. העוצר, שמתקיים בפריז ובשמונה ערים גדולות נוספות, ייכנס לתוקף בכל ערב ב-21:00 ויימשך עד 6:00 בוקר. כשליש מאוכלוסיית צרפת תושפע ממנו. כדי לצאת מהבית – למשל לעבודה, לקבלת טיפול רפואי או לטייל עם הכלב – צריכים התושבים להצטייד במסמכים ובאישורים.
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה סגר עוצר צרפת פריז עכשיו ולפני שבועיים
נגיף קורונה סגר עוצר צרפת פריז עכשיו ולפני שבועיים
ברחוב בפריז, לפני שבועיים - ובלילה האחרון
(צילום: gettyimages)
מי שיפרו את העוצר עלולים להיקנס בסכום של עד 135 אירו, ומי שיפרו את התקנות יותר מפעם אחת יכולים להיקנס בעד 3,750 אירו. כ-12 אלף שוטרים נשלחו לרחובות כדי לאכוף את ההנחיות. צרפת, נזכיר, נאלצה לנקוט את הצעד הדרמטי הזה אחרי שבימים האחרונים נשברו בה שוב ושוב שיאי ההדבקה היומיים, ושיא חדש כזה נקבע גם אתמול – 32,427.
בהולנד, שגם היא סובלת מהתפרצות חמורה ביותר של הנגיף, נאלצו בסוף השבוע המלך וילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה לחזור מחופשה ביוון אחרי יום אחד בלבד, משום שספגו ביקורת קשה על החלטתם לצאת לנפוש בשעה שהנגיף מכה בארצם. השניים נסעו לתפוס שמש ביוון ביום שישי, אבל חזרו כבר אתמול בערב. בהולנד יש כעת סגר חלקי, ואף שהמלך והמלכה לא הפרו כנראה שום חוק, רבים זעמו על החלטתם לצאת לחופשה במטוס ממשלתי בשעה שאזרחי הולנד מתבקשים להישאר בבתים ולהימנע ככל האפשר מלצאת.
9 צפייה בגלריה
המלך וילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה. חזרו אחרי יום
המלך וילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה. חזרו אחרי יום
המלך וילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה. חזרו אחרי יום
(צילום: AFP PHOTO / DUTCH ROYAL HOUSE)
בהודעה שפרסמו המלך והמלכה על החלטתם לחזור הם מסרו אתמול: "איננו רוצים להותיר ספקות כלשהם בעניין הזה: כדי להשאיר את נגיף הקורונה תחת שליטה, חיוני לעמוד בהנחיות. הדיון הציבורי בנוגע לחופשה שלנו לא תרם לזה". אתמול שוב נרשם בהולנד שיא נדבקים יומי חדש – 8,114 ביום.
אירופה כולה מתמודדת בשבוע האחרון עם עלייה דרמטית במספר הנדבקים בקורונה, והעובדה הזו מטרידה במיוחד בהתחשב בכך שהיא רק נכנסת בקרוב לתוך עונת החורף. בסוף השבוע הגיע מספר הנדבקים היומי ביבשת ל-150 אלף, שבוע בלבד אחרי שהיא דיווחה בפעם הראשונה על 100 אלף נדבקים ביום. אם מחשיבים את אירופה לישות פוליטית אחת, הרי שהיא מדווחת כעת על יותר נדבקים ביום מאשר הודו, ברזיל וארה"ב יחד. עם זאת, לפחות אחת הסיבות לכך היא בשל היותה עורכת הרבה יותר מבדיקות מכפי שערכה בגל הראשון.
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה הגבלות ליברפול אנגליה בריטניה סגירת פאבים
נגיף קורונה הגבלות ליברפול אנגליה בריטניה סגירת פאבים
סוגרים פאב בליברפול בעקבות ההגבלות
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה הגבלות ליברפול אנגליה בריטניה
נגיף קורונה הגבלות ליברפול אנגליה בריטניה
"עיר אדומה". ברחוב בליברפול
(צילום: AP)
בבריטניה, שהנהיגה בשבוע שעבר תוכנית "רמזור" שבמסגרתה היא מטילה סגרים נקודתיים והגבלות ממוקדות, ממשיכים הפוליטיקאים להתווכח אם יש להטיל סגר נרחב בהרבה. בשבוע האחרון מדווחת הממלכה על 16,228 נדבקים בממוצע ליום. אזור ליברפול, שבו שיעורי ההדבקה גבוהים במיוחד, כבר הוכרז "אזור אדום". היום אמר השר הבריטי הבכיר מייקל גוב כי יש בעיות בכל הנוגע להיענות של הציבור להנחיות הבידוד ולאכיפתן, אך הוא שלל את האפשרות להטיל סגר כללי על בריטניה.

נגיף במחלקת הקפואים

בארץ מוצאו של הנגיף, סין, הזהירה בסוף השבוע הסוכנות האמונה על בריאות הציבור מהאפשרות שנגיף קורונה חי יימצא באריזות החיצוניות של מוצר דגים קפואים. נגיף חי כזה נמצא לפחות באריזה אחת כזו בשבוע שעבר בעיר צ'ינגדאו, במהלך ניסיונותיהן של הרשויות להתחקות אחר מקור ההדבקה שזוהתה בעיר לאחרונה.
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ב אריזות של מזון קפוא סין בייג'ינג ארכיון
נגיף קורונה ב אריזות של מזון קפוא סין בייג'ינג ארכיון
בסופרמרקט בבייג'ינג. הסיכוי להדבקה ממזון קפוא נמוך
(צילום: רויטרס)
לפי המומחים בסין, הממצא מעלה לראשונה את האפשרות שהנגיף יכול לעבור חי מרחקים ארוכים כשהוא שוכן בתוך מוצרים קפואים. על כל פנים, עד כה לא אותרו צרכנים שנדבקו מהנגיף דרך מזון קפוא, והמומחים בסין אומרים שהסיכוי להדבקה שכזו נמוך מאוד. ליתר ביטחון הם בכל זאת ממליצים לעובדים המעבדים או מוכרים מוצרי מזון קפואים להימנע ממגע של העור עם המוצרים האלה, ולהימנע מלגעת בפה או באף לפני שיסירו את בגדי העבודה וישטפו ידיים.
בסוכנות הידיעות רויטרס מציינים כי לפני ההודעה של סין כבר קרה שנמצאו עקבות של הנגיף בכמה דגימות שנלקחו ממוצרי מזון קפואים, אולם כמות הנגיף הייתה נמוכה ובשום מקרה עד עתה לא נמצא נגיף חי. רק נגיף חי יכול להדביק את בני האדם.