הממשלה השמרנית של בוריס ג'ונסון ממשיכה להתנגד ליועצים – ולמפלגת הלייבור מהאופוזיציה – שקוראים להטיל סגר כדי לבלום את הגל השני של נגיף הקורונה. ביממה האחרונה אובחנו בבריטניה 18,980 נדבקים חדשים, לעומת 19,724 אתמול.
בעקבות זינוק במספר הנדבקים בשבועות האחרונים הציג השבוע ג'ונסון תוכנית רמזור, שמחליטה על הגבלות מקומיות באנגליה לפי שלוש דרגות כוננות: "בינונית", "גבוהה" ו"גבוהה מאוד". הממשלה אמנם אוסרת על התקהלויות של יותר משישה אנשים, אך כרגע לא חלות הגבלות על מקומות העבודה ועל בתי הספר.
5 צפייה בגלריה
 ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון
 ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון
(צילום: AP)
שר הבריאות הבריטי, מט הנקוק, הודיע שהלילה בחצות תעלה הכוננות בבירה לונדון ובשבעה אזורים נוספים מ"בינונית" ל"'גבוהה", מה שיאסור על התושבים להיפגש עם חבריהם (מי שלא גר איתם ולא נמצא בקפסולה שלהם) בבתים ובחללים סגורים – גם במקומות ציבוריים. המסעדות והפאבים ייסגרו בשעה 22:00. הדרגה השנייה בחומרתה תחול מהלילה על 16.14 מיליון בני אדם.
הדרגה "האדומה" והחמורה ביותר חלה כרגע רק על אזור העיר ליברפול שבצפון אנגליה – אזור שבו חיים 1.5 מיליון תושבים. ההגבלות "האדומות" אוסרות על ביקורים בבתים ומפגשים במקומות ציבוריים וסוגרות את הפאבים ובתי הקפה - אלא אם בית העסק מקבל אישור לפעול כמסעדה, ואז הוא רשאי להיות פתוח עד 22:00. הבריטים מתבקשים להימנע מנסיעות לאזור "אדום" ומחוצה לו.
5 צפייה בגלריה
אדם עם מסכה ליברפול אנגליה בריטניה קורונה
אדם עם מסכה ליברפול אנגליה בריטניה קורונה
ברחובות ליברפול. הפאבים נסגרו
(צילום: רויטרס)
שר הבריאות הנקוק אמר שהוא מודע לכך שההגבלות קשות לתושבים ולבתי העסקים, אך הדגיש שהממשלה חייבת לקבל החלטות קשות כדי לשמור על בריאות הציבור. "דברים יחמירו לפני שהם ישתפרו", הוסיף הנקוק. ראש העיר לונדון סאדיק חאן אמר לתושבי העיר: "אני חייב להזהיר את הלונדונים: יש חורף קשה לפנינו".
כמו מדינות אחרות באירופה, גם בריטניה מנסה למנוע סגר שני ומעדיפה הגבלות מקומיות. ג'ונתן אשוורת', דובר מפלגת הלייבור מהאופוזיציה בנושאי בריאות, תקף את הממשלה השמרנית ואמר שהצעדים שעליהם החליטה לא מספיקים כדי לעצור את הנגיף. הוא חזר על הקריאות שהופנו לממשלה ליישם המלצות של מומחים ולהטיל סגר של שבועיים או שלושה - ואמר שכך יינצלו חייהם של אלפי בריטים.
5 צפייה בגלריה
ליברפול הגבלות קורונה בריטניה
ליברפול הגבלות קורונה בריטניה
כוננות גבוהה מאוד בליברפול
(צילום: רויטרס)
אחרי שאתמול ג'ונסון סירב לשלול אפשרות של סגר שני, אשוורת' שאל את הממשלה מה הקריטריון שיוציא לפועל החלטה שכזאת. "עוד כמה אשפוזים בבתי החולים? עוד כמה מתים? צריך לפעול עכשיו", אמר אשוורת'. הנקוק השיב שזו לא עת למחלוקות, אלא לשיתוף פעולה. "זאת הדרך הטובה ביותר לנצח את הווירוס".
ההגבלות החדשות בלונדון ובדרום אנגליה התקבלו בשעה שמיליוני תושבים בצפון אנגליה ממתינים לדעת אם יחולו עליהם ההגבלות הקפדניות ביותר, כפי שחלות על תושבי ליברפול. שר הבריאות הנקוק הודיע שמתנהלים דיונים עם מנצ'סטר ולנקשייר על החמרת ההגבלות בצפון אנגליה, ומעבר מדרגה "גבוהה" ל"גבוהה מאוד". מנהיגים מקומיים – כולל חברים במפלגה השמרנית של ג'ונסון – מביעים התנגדות לצעדים כאלה, ומתנים את החרפת ההגבלות בסיוע כלכלי כדי להפחית את הנזק שנגרם לעסקים ולתושבים. הנקוק הדגיש שהחלטה סופית טרם התקבלה. כאמור, כרגע רק ליברפול "אדומה".
5 צפייה בגלריה
בית קפה ריק לונדון בריטניה קורונה
בית קפה ריק לונדון בריטניה קורונה
בית קפה ריק בסוהו בלונדון
(צילום: EPA)
ראש העיר מנצ'סטר אמר שהממשלה של ג'ונסון הקריבה את מקומות העבודה ואת הפרנסה של התושבים באזור כדי להימנע מסגר לאומי, וכדי להגן על אזורים עשירים יותר בדרום אנגליה. "הם מוכנים להקריב עבודות ועסקים כאן – כדי להציל חיים במקומות אחרים", אמר ראש העיר, אנדי ברנהאם. בביקורת שלו הזכיר את המתח ששרר בין לונדון לערים בצפון אנגליה בזמן שלטון מרגרט תאצ'ר בשנות השמונים. "לצפון נמאס שמתנהגים אלינו ככה. זה אמיתי: אנחנו בדרך למה שהיינו בשנות השמונים – כששכחו אותנו והזיזו אותנו הצידה. אבל אנחנו לא נתן לזה לקרות שוב".
ראש העיר הוסיף שג'ונתן ואן-טאם, הסגן של קצין הבריאות הראשי באנגליה, אמר לראשי ערים בצפון שסגר לאומי הוא הפתרון היחיד שהוכיח את עצמו עד כה. לפי ברנהאם ג'ונסון לא מוכן ללכת רחוק כל כך. "מבקשים מאיתנו להמר על העבודות, הבתים והעסקים של התושבים ועל חלק גדול מהכלכלה – לטובת אסטרטגיה שהמומחים שלהם אומרים שלא בטוח תעבוד".

איטליה: שיא נדבקים, הרבה פחות מתים

מדינות ברחבי אירופה חוות בשבועות האחרונים את הגל השני של נגיף הקורונה, ומטילות הגבלות בעקבות עלייה במספר הנדבקים. איטליה דיווחה הערב על 8,804 נדבקים חדשים בקורונה ביממה האחרונה – הנתון היומי הגבוה ביותר מתחילת התפרצות המגפה. מדובר בעלייה חדה מהנתונים אתמול, אז דווח על 7,332 נדבקים.
מספר המתים באיטליה נמוך מהמספרים בשיאו של הגל הראשון בחודשי האביב. ביממה האחרונה דווח על 83 מתים נוספים לעומת 43 אתמול. בשיא המגפה באיטליה, בחודשים מרץ ואפריל, נרשמו בחלק מהימים יותר מ-900 קורבנות. מספר המאושפזים בטיפול נמרץ עולה בהדרגה. היום הגיע ל-586 בני אדם לעומת 539 אתמול. בסוף יולי עמד מספר החולים במצב קשה על כ-40 בממוצע ביום.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה
(צילום: EPA)
איטליה הייתה המדינה הראשונה באירופה שבה הנגיף הכה בצורה קשה. אחרי בריטניה היא המדינה עם הכי הרבה מתים מקורונה באירופה – 36,372 מתו מהנגיף מתחילת ההתפרצות באיטליה בפברואר. בזכות סגר כולל שהוטל במדינה – מהקפדניים בעולם – הצליחה הממשלה לבלום את התפשטות הנגיף עד הקיץ. בשבועות האחרונים יש עלייה במספר הנדבקים, אך הם עדיין נמוכים משמעותית מהשיאים בצרפת, בריטניה וספרד. הרשויות באיטליה מנסות להגביר את היקף הבדיקות, על רקע תלונות על תורים ארוכים במרכזי הבדיקות. היום נרשם שיא חדש במספר הבדיקות ביממה – 163,932 בדיקות.

חוקרים את הטיפול במגפה: המשטרה בבית של שר הבריאות הצרפתי

צרפת דיווחה הערב על 30,621 נדבקים בקורונה ב-24 השעות האחרונות – שיא מתחילת ההתפרצות ועלייה מהמספרים אתמול שעמדו על 22,591 נדבקים חדשים. 88 חולי קורונה מתו בצרפת ביממה האחרונה, 33,125 בסך הכול מתחילת ההתפרצות. בעקבות הזינוק במספר הנדבקים הורה אתמול נשיא צרפת עמנואל מקרון על עוצר לילי בפריז ובשמונה ערים גדולות נוספות שבהן הנגיף מתפשט. בסך הכול יחול העצור על שליש מצרפת.
בצעד שהפתיע צרפתים רבים ערכה היום המשטרה חיפושים בבתים ובמשרדים של שר הבריאות הצרפתי אוליבייה וראן, ראש מערך בריאות הציבור ז'רום סלומון, ראש הממשלה לשעבר אדואר פיליפ ובכירים נוספים במדינה. החיפושים נערכו במסגרת חקירת בית משפט שנפתחה בחודש יולי, ובוחנת את הטיפול של הממשלה במשבר הקורונה בעקבות תלונות שהגישו רופאים, עובדים בבתי חולים וגורמים ברשויות המקומיות. חקירות שעוסקות בטיפול של השלטון במשבר הקורונה מתנהלות גם באיטליה ובספרד.