7 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה בפולין נגד פיצויים לניצולי שואה יהודים, 2019
(צילום: רויטרס)
הצעת חוק שצפויה לעבור היום (ה') בפולין, שתמנע פיצויים מניצולי שואה ומצאצאיהם, מעלה חשש לפרוץ משבר חדש בין ירושלים לוורשה. לפי הצעת החוק, כל התביעות התלויות ועומדות שלא הגיעו להכרעה במהלך 30 השנים האחרונות - יופסקו או יימחקו. גם לא ניתן יהיה להביא טענות חדשות לגבי החלטות מנהליות שהתקבלו בעבר בתקופה זו.
7 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
מפגינים בפולין נגד השבת הרכוש, ארכיון
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
"אישור החוק יעיב על היחסים בין המדינות"
"אישור החוק יעיב על היחסים בין המדינות"
"אישור החוק יעיב על היחסים בין המדינות"
(צילום: AP/Czarek Sokolowski)
החקיקה המוצעת, שתחול בדיעבד, תגרום לכך שיהיה זה בלתי אפשרי כמעט לערער על החלטות שהתקבלו בנושא הרכוש הגזול לפני יותר מ-30 שנה. מדובר גם בהחלטות על הלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית, שהתקבלו ללא בסיס חוקי או תוך הפרה בוטה של החוקים שקבעו הקומוניסטים עצמם. אם החוק יאושר, הוא ישפיע על כ-90% מתביעות ההשבה.


החקיקה המוצעת (תיקון סעיפים 156 ו-158 לחוק סדר הדין המנהלי) תפגע בתובעים, כולל ניצולי שואה ובני משפחותיהם, כמו גם בבעלי נכסים חוקיים רבים אחרים - יהודים ולא יהודים - בדרכים הבאות:
לא ניתן יהיה לערער על החלטות קודמות. על פי סעיף 158 (3) המוצע, יהיה זה בלתי אפשרי לערער על החלטות מנהליות שהתקבלו לפני יותר משלושה עשורים, אשר בפועל יכללו החלטות בנוגע להלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית. כיום, לעומת זאת, תובע יכול לבקש צו המכריז על החלטה מנהלית כבטלה - ואז לבקש השבת רכוש או פיצוי עבורו בתביעה לבית משפט אזרחי.
גופים מנהליים ציבוריים לא יוכלו לפסול החלטות שהתקבלו בעבר. על פי סעיף 156 (2) המוצע, גופים מנהליים ציבוריים לא יוכלו עוד להכריז כי החלטות הלאמה מתקופת הקומוניסטית הן פסולות, ובכלל זה החלטות שניתנו ללא בסיס חוקי - או בניגוד מוחלט לחוק הקומוניסטי. הדבר עומד גם בניגוד לחוק הנוכחי, המאפשר שלא למלא אחר החלטות מנהליות שניתנו תוך הפרה בוטה של הכללים שקבעו הקומוניסטים עצמם.
החלטות מהתקופה הקומוניסטית - יימחקו. כל ההליכים התלויים ועומדים בעניין החלטות בעניין רכוש מסוג זה מהתקופה הקומוניסטית יופסקו ויימחקו.
על הצעת החוק לעבור שלושה שלבים, והוא כבר אושר בקריאה ראשונה בבית התחתון של הפרלמנט הפולני - "סיים" - לפני כשבועיים. היום מתוכננת הקריאה השנייה.
7 צפייה בגלריה
גדעון טיילור
גדעון טיילור
גדעון טיילור
(צילום: "איל"ר")

ריבלין לנשיא פולין: "שקלו את השלכות החקיקה"

לבקשת משרד החוץ, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פנה במכתב אישי לנשיא פולין אנדז'יי דודה וביקש את התערבותו בבלימת החוק. במקביל, מקור מדיני בכיר אמר כי אם החוק יעבור - הדבר יפגע ביחסים בין המדינות.
"למדתי על חקיקה חדשה שהוצגה באחרונה בפרלמנט. להבנתי, ההשלכות המשפטיות של החקיקה הזו, אם תאומץ, יפגעו בזכויות של ניצולי השואה, כמו גם בבעלי רכוש יהודים ולא יהודים", כתב ריבלין, "היא תעיב מאוד על העבודה המשותפת שלנו בחיזוק היחסים בין המדינות ובהבטחת השותפות בין האומות. מכיוון שאני מעריך מאוד את היחסים בינינו, החלטתי לפנות אליך בבקשה שממשלתך המכובדת תשקול את ההשלכות של חקיקה כזאת. אני בטוח שתישאר קול ברור בפולין, כדי לעבוד ביחד איתנו בקידום היחסים ולסייע למדינות לשגשג ביחד".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן, שאמונה על השבת הרכוש, התייחסה לנושא היום באירוע מטעם מרכז הארגונים של ניצולי השואה. "מדאיג שביום בו אנחנו מציינים את יום ההוקרה לשורדי השואה, הפרלמנט הפולני צפוי להעביר החלטה שבמסגרתה ניצולי השואה לא יוכלו להשיב את רכושם. שר החוץ יאיר לפיד ואנשי משרדו, כמו גם אנשי המשרד לשוויון חברתי, עושים לילות כימים כדי לסכל את ההחלטה הנפשעת הזו, שעונה במלואה על האשמתו של אליהו הנביא: "הרצחת וגם ירשת?".
7 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן
בנוסף, ארה"ב הגישה את מחאתה הרשמית לפולין, בוורשה ובוושינגטון. לפי דיווחים בפולין, ארה"ב גם תשגר למקום משלחת דיפלומטית כדי לדון בחוק.
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר כי סוגיית השבת הרכוש תוצב במקום גבוה בסדר העדיפויות של ארה"ב. גם ארגון איל"ר - ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש - שמוביל את המאמצים הבינלאומיים וגייס לטובת העניין את מחלקת המדינה האמריקנית, שלח מכתב לראש הממשלה הפולני.
"איל"ר קרא לממשלת פולין במשך יותר מ- 25 שנה לטפל בנושא השבת רכוש פרטי באופן מקיף, הוגן ושקוף", נכתב, "עם זאת, הבעיות שהעלינו לא טופלו עד כה. החקיקה המוצעת, אם תתקבל, תמנע אפילו ממספר מוגבל של ניצולי שואה ובני משפחותיהם לקבל בחזרה רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, או בימי המשטר הקומוניסטי, או לקבל פיצוי עבורו. אותם דברים אמורים גם לגבי בעלי רכוש נוספים, יהודים ושאינם יהודים, שגם הם לא יוכלו לתבוע לקבל את רכושם. במיוחד לאור כך שמדובר בחוק רטרואקטיבי, שיעצור הליכים שמתקיימים בימים אלה.
7 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
"סוגיית השבת הרכוש תוצב גבוה בסדר העדיפויות של ארה"ב". בלינקן
(צילום: AFP)
"במקרים רבים מדובר בניצולים שמנהלים את התביעות שלהם כבר שנים ארוכות", צוין עוד, "והאופי הרטרואקטיבי של התיקון המוצע לתביעות קיימות ככל הנראה אינו חוקי, וכנראה גם שאינו חוקתי".
יו"ר הפעולות באיל"ר גדעון טיילור מסר: "אנחנו קוראים בדחיפות לראש הממשלה מטאוש מורבייצקי ולממשלת פולין לטפל בנושא השבת הרכוש הפרטי באופן צודק ומהיר. יהודים ולא יהודים חיכו עשרות שנים לקבל מידה של צדק בעקבות החרמת רכושם או הלאמתו במהלך השואה, או על ידי השלטון הקומוניסטי. הצעה החוק הנוכחית, אם תתקבל, תפגע עוד יותר גם בניצולי שואה פולנים, שכבר סבלו רבות. אין לקבוע בשנת 2021 תנאים משפטיים חדשים ובלתי ניתנים לשינוי, שלא מאפשרים להשיב רכוש או לקבל פיצוי צודק עבורו".
בימי השואה הנאצים הרגו כ-90% מאוכלוסיית יהודי פולין, והיו אחראים גם לגזל השיטתי של כל רכושם - כחלק בלתי נפרד מרצח העם שביצעו. לאחר מלחמת העולם השנייה, הלאים המשטר הקומוניסטי את רכושם של יהודי פולין יחד עם רכוש של פולנים רבים אחרים.
פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שטרם העבירה חקיקה לאומית מקיפה להשבת רכוש, או קבלת פיצוי עבור רכוש שנגזל על ידי הנאצים או הולאם על ידי המשטר.