3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס f-35
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס f-35
מכירת הנשק עשויה להיתקל בקשיים. ה-F-35 וביידן
(צילום: AP, AFP)
יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים האמריקני הודיע כי הוא וחברי קונגרס נוספים מודאגים מכוונת ממשל ביידן להמשיך לקדם את מכירת הנשק המתקדם לאיחוד האמירויות - ואמר שיבחן את העסקאות שכלולות בה. במסגרת הסכם מכירת הנשק, שקיומו נחשף לראשונה ב"ידיעות אחרונות", תקבל האמירויות מטוסי F-35, מל"טים וציוד מתקדם נוסף.
שלשום דיווחה רויטרס כי הממשל הדמוקרטי הודיע לחברי הקונגרס על כוונתו להמשיך לקדם את מכירת הנשק, לאחר שבחודש ינואר האחרון הקפיא הנשיא ג'ו ביידן את העסקה במטרה לבחון אותה. עם זאת, מחלקת המדינה מסרה כי תמשיך לבחון את ההסכם תוך כדי קידומו בשיתוף עם איחוד האמירויות. הממשל הקודם, נזכיר, השלים את העסקה כשעה לפני תחילת הכהונה של הממשל החדש.
3 צפייה בגלריה
המלחמה בתימן מעלה את החשש לשימוש לא הולם בנשק. יורש העצר האמירתי
המלחמה בתימן מעלה את החשש לשימוש לא הולם בנשק. יורש העצר האמירתי
המלחמה בתימן מעלה את החשש לשימוש לא הולם בנשק. יורש העצר האמירתי
לדברי יו"ר ועדת החוץ, גרגורי מיקס, "יש לי שאלות רבות בנוגע להתקדמות של ממשל ביידן בנושא העברת מטוסים קרב, רחפנים, תחמושת וכלי נשק אחרים. למרבה המזל, אף אחת מהעסקאות הללו לא תתרחש בקרוב, כך שיהיה לקונגרס מספיק זמן לבדוק אם הן צריכות להתקיים, באילו תנאים ותחת איזה מגבלות". אם העסקאות ייצאו לפועל, איחוד האמירויות אמורה לקבל את הנשק החל מ-2025.
גם ארגוני זכויות אדם הביעו דאגה מהמכירה, לאור המעורבות של איחוד האמירויות במלחמה בתימן - שנחשבת לאחד האסונות ההומניטריים הגדולים בעולם. מארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי נמסר כי "מל"טים של ארה"ב יכולים להיות אחראים למתקפות של איחוד האמירויות שמפרות את החוק ההומניטרי הבינלאומי והורגות ופוצעות אלפים מאזרחי תימן".
מרכז ניו יורק למדיניות חוץ הגיש תביעה בגין מכירת הנשק לאמירויות, ויו"ר הארגון מסר כי כלי הנשק שיימכרו "עלולים ליפול לידיים הלא נכונות". לדבריו, על הממשל להציב שיקולים הומניטריים במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות. "ציפיתי לדברים טובים יותר מממשל ביידן", אמר, "ועכשיו התקוות האלה התבדו".
3 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
אחרי השתלשלות אירועים ארוכה, ישראל לא מתנגדת למכירה. נתניהו וגנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסכם הנשק בין ארה"ב לאמירויות, בהיקף של כ-23 מיליארד דולר, כולל מוצרים של חברת ג'נרל אטומיקס מתמחה בפיזיקה גרעינית ובייצור מערכות ביטחוניות, התאגיד לוקהיד מרטין ורייתאון טכנולוגיות. מלבד 50 מטוסי F-35, עסקת הנשק כולל גם 18 מל"טים חמושים מסוג MQ-9B ריפר.

ישראל לא מתנגדת למכירה

ישראל, נזכיר, הודיעה שלא תתנגד לעסקה אחרי השתלשלות אירועים ארוכה, שכללה הכחשה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, משא ומתן מתקדם שניהל שר הביטחון בני גנץ מול האמריקנים ועסקת נשק שהבטיחה את עליונותה הביטחונית של ישראל. לאחר הסכם הנורמליזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, נזכיר, חשף "ידיעות אחרונות" כי כחלק מהעסקה ישראל הסכימה שהאמריקנים ימכרו לאמירויות מטוסי F-35 ומל"טים - צעד שעשוי, בין היתר, לפגוע בעליונות האווירית הישראלית במזרח התיכון.

שר הביטחון בני גנץ אמר בעבר כי הדבר לא נודע לו בזמן אמת, ורק אחרי שפרטי ההסכם כבר גובשו הוא החל לפעול מול האמריקנים כדי להבטיח את העליונות הביטחונית הישראלית. בסופו של דבר הגיעה מערכת הביטחון הישראלית לסיכומים מול האמריקנים, שלדברי גנץ יבטיחו את עליונותה הביטחונית במזרח התיכון.
לאחר חשיפת ההסכם, הכחיש ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל הסכימה למכירת הנשק המתקדם וטען כי מדובר ב"פייק ניוז מוחלט". עם זאת, ממשל טראמפ בעצמו הציג לקונגרס את ההסכם עם האמירויות כ"עסקה צדדית" להסכמי אברהם, שהושגו כולם בתיווך אמריקני. כחודשיים לאחר חשיפת ההסכם, נתניהו אמר כי הוא לא מתנגד למכירת ה-F-35 לאמירויות.
כאמור, בלשכת גנץ אמרו כי המשא ומתן למכירת הנשק הוסתר ממנו וממערכת הביטחון. "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים מו"מ למכירת נשק מתקדם, דבר שהיה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן - אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא הייתה שותפה לו", נמסר מטעם גנץ באוקטובר. "שר הביטחון רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון. לכן, מרגע חתימת ההסכם, הוביל גנץ פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקני, בכדי להבטיח את קיום ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות".
בלשכת ראש הממשלה הגיבו אז לגנץ ואמרו כי "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים כבר שנים את ה-F-35, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום וגם לא הייתה לכך שום הסכמה עד היום. הדיונים עם ישראל התקיימו רק בחודש אוקטובר בין משלחת משרד הביטחון והפנטגון, ורק לאחר חתימת הסכם השלום".