3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו, גנץ וה-F-35
(צילום: shutterstock, אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
אחרי ההכחשות, ראש הממשלה כבר לא מתנגד למכירת F-35 לאיחוד האמירויות - ובמקביל נפתחת חזית נוספת בינו לבין יו"ר כחול לבן. ברקע ההגעה להסכם נורמליזציה עם סודן, וחודשיים לאחר החשיפה של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" והציוץ של נתניהו לפיו "מדובר בפייק ניוז מוחלט", נמסר בהודעה רשמית מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ כי ישראל "לא תתנגד למכירת מערכות אמריקניות מסוימות לאיחוד האמירויות".
מלשכת גנץ נמסר בתגובה חריפה כי המו"מ למכירת נשק מתקדם היה ידוע לגורמים שמעורים במשא ומתן עם איחוד האמירויות - אך הוסתר ממערכת הביטחון וממנו. "פעלתי להבטיח את מימוש ההסכם ואת שמירת היתרון האיכותי של ישראל", הוסיף גנץ.
בלשכת ראש הממשלה הגיבו לכך באומרם: "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים כבר שנים את ה-F-35, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום וגם לא הייתה לכך שום הסכמה עד היום. הדיונים עם ישראל התקיימו רק בחודש האחרון בין משלחת משרד הביטחון והפנטגון, ורק לאחר חתימת הסכם השלום".

3 צפייה בגלריה
F-35 מטוס קרב
F-35 מטוס קרב
F-35. בדרך לאמירויות
(צילום: AFP)
לאחר אותה חשיפה על מכירה עתידית של מטוסי החמקן האמריקניים למדינה המפרצית שחתמה על הסכם שלום עם ישראל, צייץ נתניהו כי "ידיעות אחרונות פרסמו היום פייק ניוז מוחלט", והוסיף את תגובת לשכת ראש הממשלה מאותו יום, לפיה "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות". ב"ניו יורק טיימס" אמרו כמה ימים לאחר מכן גורמים המעורים במגעים בין ירושלים לאבו דאבי כי "נתניהו שיקר, הוא היה בסוד העניינים של המכירה".
היום כבר ניתן אישור למכירה, אף שהמילים F-35 לא הוזכרו בהודעות הרשמית מטעם נתניהו וגנץ, ומטעם לשכת ראש הממשלה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עצמו אמר כי "עסקת ה-F-35 מתקדמת".
לפי הודעת ראש הממשלה ושר הביטחון, "עם שובו לישראל, שוחחו שר הביטחון וראש הממשלה על ההסכם שנחתם להבטחת יתרונה הצבאי האיכותי של ישראל בין גנץ לשר ההגנה האמריקני מארק אספר. גנץ עדכן את נתניהו על הדיונים שערך בפנטגון ועל ההסכם שנחתם בינו לבין אספר. הסכם זה הושג אחר דיאלוג ממושך בין משרד הביטחון והפנטגון שהתחיל לאחר ביקורו הקודם של שר הביטחון בוושינגטון לפני חודש".

בהודעה נכתב כי "שר הביטחון הדגיש שההבנות שהושגו עם ארצות הברית יאפשרו תכניות רכש ארוכות טווח שיספקו מערכות נשק מתקדמות לישראל, ישדרגו באופן משמעותי את יכולותיה הצבאיות, יבצרו את ביטחונה ועליונותה הצבאית האזורית של ישראל, וישמרו את יתרונה הצבאי האיכותי בעשורים הקרובים".
"במסגרת הביקור", נאמר בהודעה, "עדכנו גורמי הממשל האמריקניים את שר הביטחון שהממשל האמריקני מתכנן להודיע בזמן הקרוב לקונגרס על כוונתו לספק מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות. ראש הממשלה ושר הביטחון הסכימו שלאור העובדה שארצות הברית משדרגת את יכולותיה הצבאיות של ישראל ומשמרת את יתרונה האיכותי - ישראל לא תתנגד למכירת המערכות הללו לאיחוד האמירויות".
מלשכת ראש הממשלה נמסר בנוסף כי "ההבנות החדשות לא היו חלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות והדיון בהן החל רק לפני חודש עם ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון, לאחר החתימה על הסכם השלום, והסתיים רק אתמול".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
טקס החתימה בוושינגטון על ההסכמים עם האמירויות ובחריין
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בנוסף נטען כי "לאחר בחינה מדוקדקת שהתקיימה על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון הוחלט שלישראל אין התנגדות לאספקת מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות, כשהדבר מעוגן בהסכם עם ארה"ב המשדרג את יתרונה הצבאי של ישראל ומבטיח את עליונותה הצבאית במזרח התיכון בעשורים הקרובים".
כאמור, בלשכת גנץ אמרו כי המשא ומתן למכירה הוסתר ממנו וממערכת הביטחון. "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר שהיה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן - אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא הייתה שותפה לו", אמר גנץ, שחתם השבוע בוושינגטון עם מזכיר ההגנה האמריקני על הצהרה שמבטיחה את המחויבות האסטרטגית של ארה"ב לשמירה על העליונות הביטחונית של ישראל במזרח התיכון לעוד עשרות שנים.
לפי לשכת גנץ, "שר הביטחון רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקי, בכדי להבטיח את קיום ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות".