פרופסור נעמי פלדמן מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית הייתה בין המשתתפים אמש (שלישי) בדיון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר בו נבחנה האפשרות להטיל סגר חלקי. בריאיון לאולפן ynet, סיפרה פרופ' פלדמן - ששימשה כמומחית המס של הבית הלבן והובילה את רפורמת המס של ממשל טראמפ - על התרחישים שנבחנו ועל הרצון לשקם את הכלכלה אל מול השיקולים הבריאותיים.
- מבין האופציות שמונחות על השולחן, באיזו את תומכת? "הייתי אומרת שאין אופציה טובה באופן חד משמעי. אנחנו ממש צריכים לבחור בין כמה מצבים גרועים. אנחנו לא יכולים להמשיך במצב הנוכחי והייתי אומרת שלא יהיה פתרון כלכלי בלי שנפתור את הבעיה הבריאותית. השאלה היא כמה אנחנו יכולים בעצם לשרוד. אם אנחנו ממשיכים כמו שהמשכנו עד כאן, אנחנו נראה את זה במספר האנשים שיחלו בקורונה".
- את חושבת שישראל תצליח לעמוד בסגר נוסף? "זה מאוד מאוד קשה. לא ידענו מה יקרה כשהחלטנו על הסגר הראשון וראינו את הקריסה הכלכלית שחוו אנשים אחריו ואת העלייה בשיעור האבטלה. אנחנו לא רוצים להגיע שוב למצב כזה. אנחנו רוצים להימנע מתרחיש דומה, אבל אם נמשיך באותה הדרך ונתוני התחלואה ימשיכו לעלות, אני חוששת שלא תהיה ברירה. עלינו לקחת אחריות, לכבד את ההנחיות ולהקפיד עליהן".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ההגבלות
ישיבת ההגבלות
הדיון בהגבלות שקיים נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
- מההתרשמות שלך אתמול, ראש הממשלה נוטה לקבל את התרחישים היותר פסימיים? "אני לא רוצה לומר משהו שלא מותר לי, אבל הם אומרים שזה עניין של כמה ימים עד שתתקבל החלטה. אנחנו צריכים להחליט ממש בימים הקרובים אם אנחנו נכנסים לסגר או לא. אנחנו רואים את העלייה במגמה, ואנחנו מבינים שבמצב הנוכחי היא תימשך, כשהחלק הכי חשוב זה העומס בבתי חולים. זה ניתוח של עלות ותועלת, הבעיה כאן שאנחנו לא יודעים מה התועלת ומה העלות".
- לדעתך צריך לתת עכשיו לכלכלה משקל משני בהחלטה ביחס לבריאות? "אני חושבת שכן. ולא רק לכלכלה. אני מבינה את הקושי של הציבור, לסגר יש מחיר מאוד כבד, אבל אנחנו עכשיו בחצי סגר, והאי ודאות כאן היא החלק הכי קשה".
- רוב הקולות אתמול בדיון נטו יותר לסיפור של סגר? "לדעתי כולם מבינים שזאת אופציה ואנחנו לא רוצים להגיע למצב כזה, אבל זו בהחלט אפשרות שיכולה להתקיים. אני חושבת שאי הוודאות לגבי העתיד היא הדבר שהכי פוגע בציבור, שאנשים לא יודעים מה יקרה, ולא יכולים להתנהל בהתאם".