יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בצהריים כי המגעים בינו לבין המפלגות שמתנגדות לראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין נמשכים, וכי הוא מתכוון לקדם "הקמה של ממשלה ישרה שתדאג למדינה לפני שהיא דואגת למשפטו של נאשם בפלילים", כלשונו.
"קודם כל ולפני הכל, תודה מעומק הלב למאות אלפי הישראלים והישראליות שנתנו אמון בממלכתיות, שבחרו לחפש את המאחד על המפריד ובחרו בכחול לבן", אמר גנץ בסרטון שפרסם לפני כניסת השבת. "מול המתקפות האינסופיות שספגנו, אתם הוכחתם שיש מקום לפוליטיקה אחרת. אני מתכוון לקחת את הזכות והכוח היקר שהענקתם לי, כדי לקדם הקמת ממשלה ישרה שתדאג למדינה לפני שהיא דואגת למשפטו של נאשם בפלילים".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
גנץ ציין כי "אנחנו עובדים בזה ויש פגישות ושיחות עם כל מי שמחויב לשינוי. כמו שכבר הוכחתי, במאבק על דמותה של מדינת ישראל אין לי שום בעיה לוותר ולהקריב ואין פה שאלה של אגו. עד שנחליף את השלטון ואת נתניהו, אני אשמור על מדינת ישראל מבחוץ, ואשמור על הדמוקרטיה והביטחון שלנו מתוך הממשלה ביחד עם חבריי. בעזרת השם ובזכותכם, אני מקווה שהחג הזה יסמל את היציאה של ישראל לחירות משעבוד פוליטי שנמשך הרבה יותר מדי זמן. אני מתכוון להשקיע את כל כולי כדי שזה יקרה".
מוקדם יותר הודיע חבר הכנסת נפתלי בנט כי הוא שוחח עם ראשי כל המפלגות היהודיות כדי למצוא פתרון לפלונטר הפוליטי. "בנט בירך את מנהיגי המפלגות לרגל החג, והדגיש את הצורך לפעול בצורה ממלכתית ואחראית כדי לחלץ את ישראל מהכאוס ולהחזיר במהירות האפשרית את המדינה לתפקוד תקין", ציינו בלשכתו.
בשני הצדדים מנסים למנוע סבב בחירות נוסף לאחר שאף אחד לא הצליח להגיע ל-61 חברי קואליציה שימליצו עליו - או שהוא מוכן לקבל את תמיכתם. הליכוד פתח במכבש לחצים על אנשי הימין שעזבו את המפלגה כדי שיערקו לממשלה בראשות נתניהו, וברקע כבר מתארגנות יוזמות שבחלקן מעורבים אנשי ליכוד כדי לערוך הפגנות, מתקפות בהודעות טקסט ולחץ כבד מול בתיהם ובתי הכנסת של חברי הכנסת מימין, אך גם מכחול לבן ותקווה חדשה, תוך התמקדות בטרפוד האפשרות של הקמת ממשלה עם מרצ או עם קולות המפלגות הערביות.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
שוחח עם כל המפלגות היהודית: ממרצ ועד יהדות התורה. נפתלי בנט
(צילום: AP)
נוכח הלחצים הללו פרסמה ח"כ שרן השכל ממפלגתו של סער פוסט שבו כתבה: "תודה לכל חברי הליכוד שמציעים לי עד חצי מלכות, אבל אין מצב. אני נאמנה לערכים שבשמם הוקמה 'תקווה חדשה' ולא לתיקים. שחררו". סער עצמו צייץ: "בפעם הרביעית תוך שנתיים כשל נתניהו ולא הצליח להשיג רוב פרלמנטרי של 61. ללא נתניהו - ניתן להקים ממשלה יציבה בקלות ובמהירות. אם ישראל חשובה לנתניהו יותר מהמשך היאחזותו בשלטון - עליו להסיק סוף סוף את המסקנה הפטריוטית המתבקשת. אני קורא לנתניהו: זוז הצידה, שחרר את ישראל ואפשר לה להתקדם". לפיד שיתף את דבריו והוסיף: "הקשיבו לגדעון".
זה הסיבוב השלישי שבו לגוש הנגדי יש רוב אולם הוא לא מצליח לממש אותו לכדי ממשלה שתביא לחילופי שלטון. אתמול החלו הפגישות הרשמיות הראשונות בגוש הזה. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נפגש אתמול עם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ודן איתה באפשרויות שעל הפרק. היום נפגש גם עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בפגישה שנועדה גם היא לבדוק את החלופות העומדות בפניהם.
המטרה היא להכין את הקרקע בשלב הראשון לסבב הממליצים במשכנו של נשיא המדינה ראובן ריבלין שייפתח ב-7 באפריל, ואחריו יחליט ריבלין למי להעניק את המנדט קודם. הדבר תלוי במספר הממליצים. אם גדעון סער ימליץ על לפיד, יהיה זה לפיד שיחזיק במספר הממליצים הגדול ביותר ויקבל ראשון את המנדט להרכבת הממשלה.