ראש העיר נהריה, רונן מרלי, קרא הבוקר (יום ב') בריאיון לאולפן ynet להאיץ את ביצוע תוכנית המאגרים ממזרח לעירו, במטרה למנוע הצפות נוספות בעיר בעקבות עליית נחל הגעתון על גדותיו. "צריך להאיץ את הקצב. ידענו שזה ייקח זמן אבל אנחנו לא מסוגלים לסבול יותר את הגעתון שנשטף. זה פוגע בעיר בצורה קשה", אמר. "לצערי מחר ומחרתיים הולך להיות קשה יותר".
מרלי ציין כי אם המים לא ייאספו במאגרים ממזרח לעיר, "נחטוף את זה עוד פעם ועוד פעם", כלשונו. "אני לא יכול לעצור את המים", הוא אמר. "בתוך נהריה אין שום בעיה. כמות גשמים מטורפת שירדה אתמול בנהריה לא הציפה אפילו בית אחד, הרחובות היו פתוחים, הגעתון נשטף על ידי מים שמגיעים ממזרח וזה הזמן להאיץ הקצב ולפתור את בעיית המאגרים. התוכנית ישבה 10 שנים במגירה".
2 צפייה בגלריה
מזג אוויר חורפי בנהריה
מזג אוויר חורפי בנהריה
תיעוד מנהריה, אתמול
(צילום: נועם דבי)
2 צפייה בגלריה
רונן מרלי
רונן מרלי
רונן מרלי. "הנזק בעיר כבד"
(צילום: אביהו שפירא)
במדינה מוציאים דברים רק אחרי טרגדיות. בשנה שעברה הבינו והרימו את הכפפה, וזה עדיין תקוע? "זה לא תקוע. ראש הממשלה היה פה, העביר החלטת ממשלה, הקים צוות בין-משרדי. זו תוכנית מורכבת של הקמת שלושה מאגרים באזור יחיעם, אשרת ועברון. מאגר יחיעם כמעט הושלם, מקווה שבשבועות הקרובים יסתיים. עד אז נהריה תחטוף את המים כמו אתמול, ולצערי כמו שזה נראה, נחטוף גם מחר. זה לא שמישהו לא עושה כלום. העניין הוא שצריך להאיץ קצב, לגמור את הבירוקרטיה ולהציל את נהריה, כי היא לא יכולה לספוג את כמויות המים. הנזק בעיר כבד".

יציאה מהבית בימי חורף גשומים בנהריה זו רולטה רוסית? "ברגע שהגעתון נשטף העיר חצויה לשניים. אי אפשר לעבור מצפון לדרום ואי אפשר להגיע לנהריה ולצאת מנהריה. זאת בעיה. אתמול זה היה למשך שעתיים. אני מקווה מאוד שנשרוד את היומיים הקרובים בשלום. כשיוקמו המאגרים בגב ההר, נהריה לא תישטף יותר נקודה. לנו בתוך העיר אין שום בעיה. יש לנו שני נחלים – סהר וגעתון שמקבלים מים ממזרח.

"ברגע שישראל תעצור את המים לא תהיה לנו בעיה, עד אז אנחנו בבעיה קשה. החינוך המיוחד לא לומד בנהריה עד יום חמישי לפחות. אני קורא לראש הממשלה לבוא עוד פעם לנהריה ולהאיץ במתכננים ובעובדים בשטח. זו בעיה אמיתית ויש פה חשש. יש עסקים על הגעתון ואנשים שצריכים לחיות. כבר איבדנו בחור (מוטי בן שבת – א"ל)".
אתמול אמר מרלי כי הוא מבקש מראש הממשלה נתניהו להעביר לנהריה סיוע מיידי לטיפול בנזקים שגרמו ההצפות. "ננסה לעבור את זה בשלום, אבל אנחנו זקוקים לפתרון מיידי מצד הממשלה", אמר אתמול. "נדרשת כאן התערבות שלה עבור הנזקים שנגרמו וכנראה שעוד ייגרמו. נהריה מנקזת לתוכה זרימת מים אדירה". אתמול בצהריים נסגרו הכניסות לעיר למשך שעות ספורות. רק לאחר הפוגה בגשמים וירידת מפלס המים נפתחו הכניסות לעיר – וגם כמה רחובות שנחסמו.