הפרלמנט המצרי אישר הערב (יום ב') לנשיא עבד אל-פתח א-סיסי לשלוח חיילים לחזית הלובית ולמשימות מחוץ לשטח המדינה, כדי להילחם ב"מיליציות נפשעות" וב"ארגוני טרור זרים". בהצהרת הפרלמנט המצרי נאמר כי החיילים יגנו על הביטחון הלאומי של המדינה. הצעד עלול להוביל את טורקיה ומצרים לעימות חזיתי בשטח לוב.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א-סיסי ביקור בבסיס צבאי בגבול לוב
נשיא מצרים א-סיסי ביקור בבסיס צבאי בגבול לוב
חשש מעימות חזיתי. סיסי בגבול עם לוב
בשבוע שעבר אמר סיסי כי מצרים לא תשב בחיבוק ידיים מול איומים ישירים על הביטחון המצרי או על ביטחון לוב. מצרים, שתומכת בכוחות הגנרל חליפה חפתר, רוצה להגן על הגבול המערבי שלה עם לוב, העשירה בנפט. קהיר חוששת שכוחות ממשלת ההסכמה הלאומית, הנתמכים על-ידי טורקיה, ייצאו למתקפה בחזית סירת-ג'ופרה, הנחשבת ל"שער הכניסה" אל אתרי נפט לוביים חשובים.
קהיר הזהירה שמתקפה על העיר סירת תהיה חציית קו אדום. באזור הרגיש שולטים כעת כוחותיו של חפתר.
4 צפייה בגלריה
מצרים עבד אל פתח א סיסי מפגש עם משלחת מ לוב תומכי גנרל חליפה חפתר
מצרים עבד אל פתח א סיסי מפגש עם משלחת מ לוב תומכי גנרל חליפה חפתר
סיסי בפגישה עם אנשי חפתר. קראו לו לסייע
(צילום: AFP)

מצרים הביעה חשש זה זמן רב מחוסר היציבות בלוב. המדינה נמצאת בטלטלה בלתי פוסקת מאז 2011. באותה שנה, במלחמת האזרחים במדינה, הודח השליט מועמר קדאפי ובהמשך נרצח. קהיר חוששת בין היתר מתמיכתה הצבאית של טורקיה בממשלת ההסכמה הלאומית שיושבת בעיר טריפולי ונהנית מהכרה של הקהילה הבינלאומית והאו"ם. היא נתמכת גם על-ידי איטליה וקטאר.
מצרים עצמה תומכת בצבא הלאומי הלובי של הגנרל חליפה חפתר, אשר פועל במזרח לוב. כוחותיו של חפתר זוכים לתמיכה גם מרוסיה ומאיחוד האמירויות.
4 צפייה בגלריה
לוחמים שנאמנים לממשלת לוב ליד בסיס צבאי בפרברי טריפולי
לוחמים שנאמנים לממשלת לוב ליד בסיס צבאי בפרברי טריפולי
לוחמים הנאמנים לממשלת ההסכמה. יפתחו במתקפה בסירת?
(צילום: AFP)
כוחותיו של חפתר פתחו באפריל 2019 במתקפה לכיבוש טריפולי מידי ממשלת ההסכמה, אבל טורקיה נחלצה לעזרת ממשלת טריפולי והיא מספקת לה תמיכה אווירית שכוללת מל"טים חמושים ושכירי חרב סורים. בחודש שעבר כבשו כוחותיה של ממשלת טריפולי מחדש את שדה התעופה בבירה, את כל הדרכים שמובילות לעיר וכמה עיירות אסטרטגיות באזור, ועל רקע המתקפות החדשות של הכוחות, חושש סיסי מפני פגיעה בביטחונה של מצרים.
הפרלמנט של ממשל חפתר קרא השבוע למצרים לעזור לכוחותיו של הגנרל להתמודד עם הסיוע שמקבלת הממשלה בטריפולי מטורקיה, ובפגישה עם משלחת פוליטיקאים מלוב בשבוע שעבר, אמר להם סיסי: "הקווים האדומים שעליהם הכרזנו בעבר היו בבסיסם קריאה להשכין שלום ולשים קץ לסכסוך בלוב, אבל לא נשב בחיבוק ידיים מול צעדים כלשהם שיאיימו באופן ישיר על הביטחון האסטרטגי הלאומי שלנו בגבולנו המערבי, במיוחד לאור עיבוי הכוחות באזור העיר סירת".
מוקדם יותר היום, לפני כינוס הפרלמנט המצרי, שוחחו נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ על המצב בלוב. מלשכתו של נשיא מצרים נמסר כי השניים שוחחו על "הצורך בהגעה להפסקת אש בלוב ומניעת הסלמה בין הכוחות שנלחמים שם".