"אני מאמין שדווקא הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות בארה"ב יאיץ את כינון היחסים בין ישראל לסעודיה". כך אומר בריאיון ל-ynet הרב מארק שנייר, יועצו המיוחד של מלך בחריין חמד בן עיסא אל חליפה, ומי שקרוב למנהיגי המפרץ הפרסי.
שנייר, רב ניו-יורקי מוכר מאזור ההמפטונס, הוגדר בעבר על ידי המגזין ניוזוויק כאחד מ-50 הרבנים המשפיעים בארה"ב. אחד מכינוייו הוא "רב הסלבס". שנייר ייסד את "הקרן להבנה בין-דתית יהודית-מוסלמית" שהוקמה בבחריין בחסות המלך, והוא עומד בראשה. ב-15 השנים האחרונות מתקבל שנייר בחום בארמונות סעודיה, עומאן, בחריין, קטאר, איחוד האמירויות ומרוקו.
שנייר דיבר על הסיכויים להמשך המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, לאחר חילופי השלטון בארה"ב. "ביידן הוא אדם שהפלסטינים מכבדים ויש להם ניסיון טוב איתו. הם מרגישים שהוא מבין את נקודת מבטם כאשר מדובר במשא ומתן לשלום עם ישראל, כך שיותר סביר שהם יסכימו לחזור לשולחן המשא ומתן, אחרי שלא היו מוכנים לעשות זאת בתקופת ממשל טראמפ", אמר הרב.
5 צפייה בגלריה
חמד בן עיסא והרב מארק שנייר
חמד בן עיסא והרב מארק שנייר
שנייר עם מלך בחריין
"הפלסטינים ראו בממשל טראמפ ממשל חד צדדי שרק מתעלם מהם. עכשיו יהיה להם נשיא שהם מאמינים שדואג לאינטרסים שלהם, ויש כאן הזדמנות גדולה להחזיר אותם לשולחן המשא ומתן. זמן קצר לאחר מכן נראה גם את הסעודים מנרמלים את היחסים עם ישראל. אני מאמין שיהיה לזה אפקט מדורג ונראה את שאר מדינות המפרץ הולכות בעקבותיהם".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
"הפלסטינים מכבדים אותו". ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
"ממשל חד צדדי שמתעלם מהפלסטינים". דונלד טראמפ
(צילום: AP)
שנייר סיפר כי בחודש אוגוסט האחרון שר החוץ של סעודיה, פייסל בן פרחאן, אמר שהממלכה תשמור על המדיניות שלה שלא לכונן קשרים עם ישראל עד אשר יהיה שלום עם הפלסטינים. "אני רואה הזדמנויות גדולות מאוד כי הנשיא הנבחר ביידן קרוב יותר למנהיגי המפרץ בעניין הפלסטיני מאשר טראמפ. למשל בסעודיה, שר החוץ הסעודי הבהיר שלא תהיה נורמליזציה עם ישראל עד שהנושא הפלסטיני יטופל. בחתימה על הסכמי אברהם, שרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין אמרו שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא נושא בעדיפות גבוהה.
"מי שחושב שלמנהיגי המפרץ לא אכפת מהפלסטינים טועה. פתרון הסכסוך נמצא בעדיפות גבוהה אצל ביידן, והאינטרסים שלו זהים לאלה של מנהיגי המפרץ בנוגע לבעיה הפלסטינית. יש להם את אותו קו מחשבה."
5 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
"תהליך הנורמליזציה יימשך". חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
(צילום: רויטרס)
שנייר אמר שלא תהיה השפעה שלילית על המשך תהליך הנורמליזציה במזרח התיכון בעקבות ניצחונו של ביידן. "תהליך הנורמליזציה יימשך. ביידן יבנה על ההצלחות וההישגים של טראמפ, ואנו צריכים להכיר שבאמת היו הצלחות והישגים גדולים. המדינות הערביות, ובעיקר סעודיה, הבהירו שצריך להיות ניסיון לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ג'ו ביידן כבר אמר שלא ינסה לבטל את הישגי טראמפ במזרח התיכון".
5 צפייה בגלריה
פייסל בן פרחאן והרב מארק שנייר
פייסל בן פרחאן והרב מארק שנייר
שנייר עם שר החוץ הסעודי בן פרחאן
שנייר הרגיע ואמר כי ביידן עוד יפתיע רבים בהתנהלותו עם איראן. "זאת מציאות חדשה, ואני חושב שבהתבסס על ההכרה במציאות זו, אנשים יהיו מופתעים מהדרך שבה ממשל ביידן יתייחס לאזור. האם אנו צריכים להיות מודאגים מהיחס העתידי של ביידן כלפי איראן? בהשוואה למה שהיה בעידן טראמפ אני מבין שאנשים מודאגים, אבל זה לא רק ישראל שמודאגת מאיראן, מדובר בדאגה אזורית. ישראל נמצאת באותה סירה יחד מדינות המפרץ שגם מודאגות מאיראן, ולכן אני מאמין שנהיה מופתעים לטובה מהדרך שבה ביידן יטפל באיום האיראני".