4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
בנימין נתניהו נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
מרוץ לבית הנשיא. נתניהו, בנט, סער ולפיד
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
שבוע וחצי למועד האחרון להענקת המנדט להרכבת הממשלה: בשני צידי המפה הפוליטית מנהלים בימים האחרונים שיחות קדחתניות במטרה למנוע מיריביהם את האפשרות להרכיב ממשלה, ומנגד - לייצר רוב ממליצים אצל הנשיא.
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שערך בימים האחרונים פגישות ושיחות עם כל אנשי הגוש שלו - ממרב מיכאלי ועד בני גנץ, יוכל להיות הראשון שיקבל את המנדט מהנשיא ראובן ריבלין, במקרה שיקבל המלצה גם מטעמו של יו"ר תקווה חדשה גדעון סער. ואולם, לפי שעה גם לא ברור אם סער, שסיכם עם לפיד על שיתוף פעולה זמן קצר אחרי פרסום תוצאות המדגמים, ימליץ על יו"ר יש עתיד.

4 צפייה בגלריה
לפיד עם טיבי, ארכיון. צפויים להיפגש השבוע
לפיד עם טיבי, ארכיון. צפויים להיפגש השבוע
לפיד עם טיבי, ארכיון. צפויים להיפגש השבוע
(צילום: אוהד צויגנברג)
בשלב זה גם לא ברור מה מתכוון לעשות יו"ר ימינה נפתלי בנט: להמליץ על לפיד, על נתניהו - או שחברי מפלגתו דווקא ימליצו להטיל עליו את הרכבת הממשלה. למעט בנט, בתווך בין לפיד לנתניהו ניצב גם יו"ר רע"ם מנסור עבאס, שיכול להעניק ממשלה לאחד הצדדים.
לפיד נפגש אתמול (ראשון) עם עבאס, ולפי גורם פוליטי ששוחח עם ynet, רע"ם הציגה ללפיד שורת דרישות בתמורה לתמיכה בו. בין היתר מדובר בחופש הצבעה בענייני להט"ב, הכרה בכפרים לא מוכרים בנגב, והקפאה של חוק קמיניץ וחוק הלאום לצד תוכנית מעשית למיגור הפשיעה בחברה הערבית. הלילה התכנסה מועצת השורא של רע"ם לישיבה סגורה בעניין הדרישות של רע"ם והאפשרות שתמליץ על מי מהמועמדים.
במקביל לפגישתו עם עבאס, לפיד שוחח אתמול עם נציגי הרשימה המשותפת במטרה לתאם עמם פגישה ליום רביעי. ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה שמפלגתה מתכוונת לקיים את הבטחתה להמלצה על לפיד. "מחזקת אותו במאמץ לקבל את המנדט אחרי שישיג רוב של ממליצים. כן, יהודים וערבים. גמרנו להיבהל מפסילה על בסיס גזע ומעדיפים להקים קואליציה שתבטא שותפות ושוויון מאשר חסינות למושחת", היא ציינה.
4 צפייה בגלריה
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
הליך ספירת הקולות בכנסת
הליך ספירת הקולות בכנסת
בליכוד מעריכים שהתמונות יחזרו על עצמן כבר בקיץ. סופרים קולות
(צילום: AFP)
השיח של לפיד עם המפלגות הערביות התנהל בשעה שבנט וסער, שאמורים להיות שותפים למהלכיו הקרובים במקרה שאכן בכוונתם להקים עמו ממשלה, שמרו שבת וחג ולא עודכנו בהתפתחויות. עם צאת החג הודיעו השניים כי שוחחו ביניהם. מקורבים לשניים מספרים כי קיימות ביניהם הבנות טובות יותר מאלה שיש להם עם לפיד.
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שהתייחס לשיחה בין בנט לסער, אמר כי הוא "מקווה מאוד ששיחות התיאום המתוקשרות בין בנט לסער עוסקות בגיבוש דרישות מהותיות שהשניים יציבו במשותף כתנאי לכניסה לממשלת ימין של המחנה הלאומי (רפורמות במשפט, התיישבות, כלכלה, וכו'), ולא חלילה בהקמת ממשלת שמאל מסוכנת שתישען על תומכי הטרור הערבים".
בתוך כך, בליכוד שומרים בשלב זה על דממה תקשורתית ובוחנים את האפשרויות. בכירים במפלגה עדיין מעריכים שהאפשרות הריאלית ביותר היא בחירות חוזרות בקיץ, סביב חודש אוגוסט. "אם יש להם ממשלה, שיתכבדו וירכיבו", אמר בכיר במפלגה. "לא הגיוני שהכול כל כך פשוט ועדיין לא מתכנסים להרכבה". בשבוע הבא צפויות להתקיים שיחות נוספות בין הגורמים במערכת הפוליטית, במטרה למנוע בכל זאת מערכת בחירות נוספת.
חסן שעלאן השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:23, 28.03.21